Bioenergi

Flisning.. hur mycket kommer dom ut för?

5 inlägg 12125 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisning.. hur mycket kommer dom ut för?

T16_AeRo  
#253063 Mitt första inlägg här då.. är helt grön på skogsbruk :oops:

Vi har en hel del sly samt både grova och klena lövträd runt vårt bostadhus och lada som ska ner. De grova asparna tänkte jag försöka sälja som tändsticksvirke. Eftersom det inte finns nån plats att låta grenar och toppar ligga hoppas jag nån kunde komma hit och flisa upp det, och i bästa fall kanske man skulle få betalt för det.
Det är även ca 20m förväxt tallhäck som kommer hamna på högen.
Alternativet är ju att elda upp allt lite i taget.. vilket känns som ett evighetsjobb


Hur stor hög bör jag samla ihop för att nån ens är intresserad av att ta ut en flis?
Och hur/var hittar jag flisköpare runt Örebrotrakten
Hur länge bör högen ligga och torka om man fäller nu i vinter

Mycket frågot blir det men jag borde ju ha hamnat på rätt forum iaf :grin:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flisning.. hur mycket kommer dom ut för?

herjman  
#253067 Ca 100m3 kräver södra iallafall.

Det ska fylla tre containrar. Vad det ger i pengar får andra svara på

Avatar Fallback

Re: Flisning.. hur mycket kommer dom ut för?

zetase  
#253089 100m3 brukar det var hos dom flesta uppköpare,det bör ligga allefall över sommarn då de flesta värmeverk inte gärna vill ha grönris i fliset,fast är efterfrågan stor så tar dom det med.dom högar jag har haft bäst brännvärde på har legat ca 1,5år, va det gäller priser så kan du bli erbjuden allt mellan 20-120kr MWh beroende på avstånd och uppköpare, fast under 80kr mwh tycker jag inte du ska sänka dig då kan du be dom dra åt hvete ,här i värmland har några skogvaktare på en av landets största skogsbolag börjat köra sitt eget race och bjuder typ 20-40kr mwh fast den som är biobränsle ansvarig säger att dom ska betala 100kr Mwh,vet fler som blivit avlurade sitt ris för en spottstyver, så ring runt till till fler är mitt råd.

Avatar Fallback

Re: Flisning.. hur mycket kommer dom ut för?

Amatörhuggare 62  
#253579 Fullt lass minst .
m_DSC_0120.jpg
m_DSC_0118.jpg

Avatar Fallback

Re: Flisning.. hur mycket kommer dom ut för?

T16_AeRo  
#253587 Och kubiken får jag fram genom att ta längden*bredden*höjden / 2 på högen..?
Det är väl bara att köra på då.. får väl se till att slänga med lite grövre träd oxå

Ingen som har tips på mindre aktörer här i området (söder om Örebro)? Eller är det dom större skogsbolagen man vänder sig till?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).