Motorsåg och handhållet

Hemmagjord gallringsrulle

30 inlägg 18230 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hemmagjord gallringsrulle

Sture Andersson  
#252826 Testa nått i dag jag funderat ett tag på,det finns ett hjälpmedel på skogma dom kallar för gallringsrulle.Har tittat på den men tycker den verkar tung 12kg,tog därför och jorde en låg bock i trä som prototyp,vägde den när jag var färdig 7kg.Använde den i dag i 3-4 tim,måste säga det var ett suveränt hjälpmedel.Det tar nog ett tag att lära sig arbeta med den,men måste säga att det gav mersmak.Det får bli en vidarutvekling i alminium.Helt underbar att ha träden i arbetshöjd vid kvistnig och kapning.Det var granskog undertryckt gran cirka 4 massaklumpar,tänkte att det blir väl kaffeved av bocken när jag fäller på den men den höll hela tiden.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252828 Bild och ritning, tack! :D

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Tosca  
#252829 Får man till snitsen med rullen kan man rulla fram stammen en stock i taget och få massahögen färdig direkt.

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Sture Andersson  
#252838 Toska har du en från skogma,

Mangan bocken är bara en prototyp,för att se hur det funka att jobba med ,överliggaren på bocken

2tum4 ,bennen 2tum3 ,,överliggaren 70cm bennen 60cm ,förstärkte med lite kraftiga plåtvinklar,sånna man köper på bygghandel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Qkeeper  
#252852 Hur löste du "rullen"? Har haft funderingar på att smida ihop något med en kölrulle från båtvagn..

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Tosca  
#252864 En kurskamrat på sågkörkortet använde rullen, han har ett flertal som han renoverar när de går sönder.
Förmodligen är de från Skogma, eller liknande ÅF.
Efter tillräckligt många påfällningar ger de med sig, men oftast går de att svetsa ihop igen.
Det kan ju handla om hur grovt man fäller på dem också, men de verkar vara förvånansvärt tåliga.

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Sture Andersson  
#252870 Det fick bli utan rulle,det vicktiga är att komma upp från marken ,det som var svårast när man jobba med den var att träffa den med trädet, så den får inte var för smal.
Den behöver vara ett stycke från stubben annars ligger det mesta på marken ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252878 Om man plåtskor toppen kanske det går att glida på den med stammen?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsrulle

anersimyra  
#252879 Är det verkligen meningen att träden ska fällas PÅ gallringsrullen ?.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

elis  
#252880 http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... ngsrullen/

Användarvisningsbild

Re: Gallringsrulle

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252883 Ja, det verkar finurligt, brosslingen är ju det tråkigaste jobbet. Svår ekvation att få ihop det konstruktionsmässigt, den skall vara stark men samtidigt så lätt som möjligt.

Sture; hur ser din bock ut, är det typ 2 st A med överliggare och strävor?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsrulle

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252884
anersimyra skrev:Är det verkligen meningen att träden ska fällas PÅ gallringsrullen ?.. :shock:


Ja ! funkar fint upp till cirka 15 eventuellt 20 i brh, även lätt att hantera stammen och lägga i hög o.s.v.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsrulle

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252885 Bild! http://lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/ ... ?aid=99099

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Sture Andersson  
#252918 OAS det är två a och överliggare ,förstärkt med plåtvinklar ,men fortsättningen på detta får nog bli i aliminum och med rulle ,börjar förstå att rulle vore inte fel ,kvista hela stammen och sen dra till sig den och kapa i en hög.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Amatörhuggare 62  
#252949 Det är synd att tillverkning av dessa rullar har upphört. Men det mesta körs med maskin i dag.
Jag skulle ochså vilja ha en , mycket praktiskt i gallring av konfliktbestånd när man tar ut ved.

Får väl gå ner i verkstan å smida till en

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).