Traktorer och processorer

Skogsfälgar?

19 inlägg 9442 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsfälgar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252773 Tänkte höra hur många av er här ute som har kantförstärkta fälgar och om ni kör med diagonaler, rena skogsdäck eller kanske radialer
Kör själv med standardfälg o radialer och tömde ett framdäck i skogen i måndags pga en invikt fälgkant och sen massa bark emellan, däckbyte i naturen och en tur till verkstad för fälgriktning innan den höll tätt igen.....en massatid till spillo som jag inte har



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

sveje  
#252817 På Kubiken (MF 165) jag har är framfälgarna förstärkta typ 10mm rundjärn. Den ena fälgen har ändå varit spräckt i ett veck mellan kanten och mitten på fälgbanan. Bak är det ingen förstärkning, men det är ganska höga däck.

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

OlaE  
#252848 Skogsdäck runtom på traktorn, med förstärkta fälgar.

Man ångrar det när man kör på väg, men i skogen är det guld värt.

Förstärkta fälgkanter på skogsvagnen med.

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

alfha  
#253125 Nokian Multi Plus runt om med valtras förstärkta fälgar.
Det syns inga märken på dem efter att ha varit i skogen, verkar tåla en hel del.
Dragförmågan på åkermark är inget vidare.
Även vägegenskaperna är inget vidare, skakar o rister i traktorn.

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

ÅsaNisse  
#253194 Hur gör ni med lufttrycket. Högt i skogen och lägre på åker/väg, eller samma hela tiden?

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

valtra mega  
#253201 Kör med radial 520/85 38 lufttryck 2,8 kg när jag kör i skogen

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

mikael_s  
#253323 Nokia Forest (14 lagers? diagonal) på Valmet skogsfälgar, kantförstärkta. Tåligt i skogen men inte roligt på väg.

Tror kantförstärkningen av fälgarna gör gott, har inte det på vagnen och de fälgarna är rejält stukade med flera punkteringar som följd. Får nog ta tag i det snart...

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253332 På framfälgarna jag hade på 805an var de 20mm! rundjärn som kantförstärkning o dom fälgarna är inte de minsta stukade i kanten.
Märkte att dom 14 lagrade Alliance däcken jag har bak på 805an nu är stenhårda att köra med nu när kran o alla tunga grejer är avlyfta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsfälgar?

Mannfolk  
#253335 18,4x38 Nokian Forest och valtras helsvetsade fälgar med kantförstärkning.

Men ENDAST för körning i skog. Det skuttar å håppar å stöter på väg.

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253369 Nokian skogsdäck runt om men är ändå en dröm på väg jämfört med gamla MF:aren.

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

rikard_e  
#253377 Har fått 2 skador på fälgarna detta året . har aldrig fått det förut, och än så länge har jag kört utan piggkedjorna, tror dom skyddar rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

Amatörhuggare 62  
#253573 Hade Michelin Radial till dom var slut, Lade sedan på Trelleborg Agroforest. Stenhårda och det blir torrsprickor mellan räfflorna, haft reklamerare ute att kolla på detta. Han sa har du kört i lera ? Ja det händer ju om man är skogen sa jag. Tvättade du däcken på kvällen ? Nej inte kan man köra hem var dag sa jag. Ja då kan vi inte göra något åt det !

Vilket svar !!

Lägg Diagonalhjul på skogstraktorn, höj lufttrycket i skogen. sänk vid vägkörning och åker
etc.

Standardfälgar på traktorn . Kantförstärkta på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfälgar?

T Landström  
#253574
Amatörhuggare 62 skrev:Hade Michelin Radial till dom var slut, Lade sedan på Trelleborg Agroforest. Stenhårda och det blir torrsprickor mellan räfflorna, haft reklamerare ute att kolla på detta. Han sa har du kört i lera ? Ja det händer ju om man är skogen sa jag. Tvättade du däcken på kvällen ? Nej inte kan man köra hem var dag sa jag. Ja då kan vi inte göra något åt det !

Vilket svar !!

Lägg Diagonalhjul på skogstraktorn, höj lufttrycket i skogen. sänk vid vägkörning och åker
etc.

Standardfälgar på traktorn . Kantförstärkta på vagnen.


Den va ny...
Jag läste någonstans att om man fick lera på gummistövlarna skulle man inte tvätta av det för det hindrade uttorkning av gummit...

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

Blivande snickare  
#253576
Amatörhuggare 62 skrev:Han sa har du kört i lera ?

Öö, är det inte till just det traktorn är uppfunnen?
Skogsdäck som inte tål lera är ju om att ha ett vattenglas som inte tål mjölk :roll:

Avatar Fallback

Re: Skogsfälgar?

alias  
#253580
Amatörhuggare 62 skrev:Hade Michelin Radial till dom var slut, Lade sedan på Trelleborg Agroforest. Stenhårda och det blir torrsprickor mellan räfflorna, haft reklamerare ute att kolla på detta. Han sa har du kört i lera ? Ja det händer ju om man är skogen sa jag. Tvättade du däcken på kvällen ? Nej inte kan man köra hem var dag sa jag. Ja då kan vi inte göra något åt det !

Vilket svar !!

Lägg Diagonalhjul på skogstraktorn, höj lufttrycket i skogen. sänk vid vägkörning och åker
etc.

Standardfälgar på traktorn . Kantförstärkta på vagnen.


Då hoppas jag att Trelleborg är noggranna med att informera sina kunder om att deras däck inte tål att köras i underlag som kan häfta fast vid desamma. Undrar hur många bönder som vet om att de måste tvätta däcken på sina traktorer och redskap efter en dag på åkern??? :roll:

Det svar du fick måste nog vara något av det dummaste jag har hört - du skulle frågat om det var OK att du citerade vederbörande i en insändare i Lantbruk eller ATL.

Lycka till med däcksproblemen.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).