Verkstan

Varvtal pump

31 inlägg 15842 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varvtal pump

sveakatten  
#249955 Jag tänkte sätta drivningen till hydraul pumpen från vevaxeln med kilrem, har haft den direkt på axeln .
Motorn är en Saab v4, funderade på om jag ska ändra utväxlingen.
Som jag har det i dag behöver jag varva ca 2000 för att få rätt tryck och flöde när det är grovt virke.
Tror ni man kan ta en mindre remskiva så man inte behöver varva så mycket?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Varvtal pump

machonisti  
#249956 Som jag minns det från skolan finns formler att beräkna drivhjulsdiametrar och hitta möjligheterna!
Senast redigerad av machonisti fre 13 dec 2013, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Varvtal pump

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249957 Ford V4 heter det väl?
Nog borde den ha en effektkurva som tillåter lägre varv med bibehållet vrid.
Jag gissar att du kan gå ner nästan 500 varv.
Kanske finns nån sån effektkurva på nätet?

Avatar Fallback

Re: Varvtal pump

sveakatten  
#249962 OK det verkar vara max kring 2500 .
max effekt: 65 bhp @ 4600 RPM, max vridmoment: 115 Nm @ 2500 RPM, toppfart: 147 km/h, växlar (automatiska, manuella): 4 / -, bränsle: bensin

Men att gå ner ca 500 tycker jag verkar rimligt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varvtal pump

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249980
Slurfi skrev:Ford V4 heter det väl?

Nää, ursprunget till Saab V4 var en Triumph-motor på 1,85 liter, men fr.o.m. 2-litersmotorn kan man nog hävda att det är Saab orginal

Användarvisningsbild

Re: Varvtal pump

totte  
#249984
th skrev:
Slurfi skrev:Ford V4 heter det väl?

Nää, ursprunget till Saab V4 var en Triumph-motor på 1,85 liter, men fr.o.m. 2-litersmotorn kan man nog hävda att det är Saab orginal


Nä th nu är du ute och cyklar helt, Slurfi har rätt. Det var 99:an som hade en Triumph-motor i första två årgångarna, rak 4:a. Sen gjorde dom en egen 2-liters.

SAAB-96 och 95 hade 1,5 L V4 tillverkad av Ford, samma motor som i Taunus 15 M och, utom slaglängden även i 17 M.

Avatar Fallback

Re: Varvtal pump

sveakatten  
#250072 Tror ni det är något problem med att driva hydraul pumpen med en kilrem?
Någon som har det?
Funderar på om det går så tungt så det blir att slira.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varvtal pump

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250077 Närå, vi drev hökanonen med en 90hk motor och den slirade knappt alls.
Bara att biffa upp med dubbla eller trippla remmar om den slirar för mkt.
V4;n ger väl inte mer än kanske 30-40 hk vid så låga varv?
Det lär väl finnas tabeller för sånt på nätet åxå?

Avatar Fallback

Re: Varvtal pump

ulfgustav  
#250154 Det går utmärkt att driva pump med kilrep, observera dock att vanliga standard pumpar av t.ex kugghjulstyp inte tål radialbelastning, är det en sådan så bör du köpa till stödlager

Avatar Fallback

Re: Varvtal pump

ulfgustav  
#250155 Det går utmärkt att driva pump med kilrep, observera dock att vanliga standard pumpar av t.ex kugghjulstyp inte tål radialbelastning, är det en sådan så bör du köpa till stödlager

Avatar Fallback

Re: Varvtal pump

sveakatten  
#250156 OK Problemet är att remskivan på vevaxeln är endast för 10mm rem, vilket gör att jag tror det kan bli för lite friktion

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvtal pump

sveakatten  
#252383 Nu har jag plockat i hop Illern med stödlager och pump, och det verkar fungera om jag spänner remmen rätt bra. Men jag har satt fast pumpen i chassit och motorn sitter på kuddar vilket gör att det inte fungerar i skogen ( fick jag se), motorn rör sig for mycket.
Kan jag stel operera motorn mot chassit utan att det gör något?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varvtal pump

JensSkoog  
#252388 Det tror jag inte jag ville chansat. Har du möjligt å plassera en fjäderbelastad remstrammare mellan motor och pump, som tar upp i sig motorrörelse.

Avatar Fallback

Re: Varvtal pump

sveakatten  
#252391 Tror det är svårt, måste ha remmen väldigt spånnd för att det ska fungera, pumpen kräver rätt mycket kraft.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varvtal pump

totte  
#252404 Nej, för allt i världen, ingen steloperation. Då får du alla motorvibrationerna direkt i chassit. Och det löser inte problemet annat än temporärt.

Det hela indikerar att du har för klen rem om den måste vara så hårdspänd. En kilrem skall inte behöva vara "idiotspänd" för att dra. Betyder också att remmen kommer i vilket fall inte att hålla, den kommer att slitas ner på nolltid.

Enda vettiga lösningen är att få dit grövre don. Skruva på en annan remskiva utanpå motorskivan t ex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar