Skogsröjning

För stor röjsele

21 inlägg 14216 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För stor röjsele

skogsarbetare  
#249109 Är det nån som vet om det finns någon röjsele som passar mindre människor? Har letat och frågat runt bland de stora tillverkarna utan resultat. Är strax över 152 cm och röjer nästan enbart i mitt arbete. Har inte funnit någon som kan eller vill hjälpa mej. Stihl har ingen mindre än X-fit och verkar inte intresserade av att ta fram en ny sele heller. Husqvarnas sele är för ännu större människor. Använder för tillfället Stihls X-Fit och den är mycket för stor. Sågen kommer för långt ner och den sitter dåligt. Bland annat. Verkar inte finnas någon skräddare med erfarenhet där jag bor heller. Tycker dock att tillverkarna borde ta problemet på allvar. Finns det nån som känner igen sig eller har något bra tips? Alla former av förlöjligande och kommentarer som byt jobb och liknande undanbedes.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: För stor röjsele

strombom2  
#249114 går det inte att ställa in men banden på en vanlig sele till den storleken? har dock inte tänkt på saken eftersom jag är inte drabbad men förstår att de kan vara tråkigt när de inte passar. Är ju som att ha förstora skor går till en början bra men tröttnar snabbt på det.

Avatar Fallback

Re: För stor röjsele

skogsarbetare  
#249116 nej hela konstruktionen är gjord för större människor tyvärr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För stor röjsele

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249136 Ett intressant ämne, driv på detta. Det kan gynna skogsbranschen på sikt.

Användarvisningsbild

Re: För stor röjsele

anersimyra  
#249141 En lösning kan vara att använda ryggplatta och bärsele avsedd för tunga dykapparater. På marknaden finns en mängd olika varianter med stora möjligheter att få till en konfiguration som skulle passa till att bära en röjsåg. Ryggplattor finns till både vuxna och barn. Du kan gå in på nätet, sök efter vingväst/ ryggplatta. Du kan köpa ryggplatta i antingen rostfritt eller plast.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: För stor röjsele

anersimyra  
#249145 Var bor du ? Jag kom på att jag har en riktigt bra ryggplatta med remställ liggande. Jag tar några bilder och lägger in när jag hinner.

Avatar Fallback

Re: För stor röjsele

Lågbonitet  
#249166 Den "gamla" varianten med en stål ram å remmar emellan då? Täcker ju halva ryggen iof men kan funka! Vet att ja hade en sån när ja börja köra röjsåg å ja inte va så lång!

Användarvisningsbild

Re: För stor röjsele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249191 Du får väl uppfinna en egen sele, vet ja. Sedan kränger du den ut till marknaden.

Själv har jag motsatt problem, d.v.s. svårt att hitta selar som är tillräckligt långa. Stihl XXL är för kort, liksom HVA/Jonsereds nya sele (Balance XT/Vector 4) Kör för närvarande med den urgamla Baggenselen + förlängda remmar, vilket funkar rätt OK.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: För stor röjsele

Solver  
#249359 http://www.silvitec.se/rojning.asp Googlade på "baggen röjsele" och hittade detta.. kanske kan vara några att kolla med om de kan ordna en mindre modell. själv använder jag en tidigare och enklare modell av stihl, som jag tror heter comfort. den är rätt liten tycker jag, dock 185 lång, men känns som att den skulle gå att ställa in rätt så mycket och passa till en kortare person.

Avatar Fallback

Re: För stor röjsele

Boarpan  
#249545 Nu är detta kanske inte direkt en röjsele men lite av ett outside the box tänkande fortsätter.
En ordentlig fjällryggsäck har ungefär de egenskaper som behövs för att funka. De finns i alla storlekar gjorda för att bära mkt last. Ett problem är att röjsågen snedfördelar vikten som konstruktionen inte är gjord för.
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ ... sv-se.aspx

Avatar Fallback

Re: För stor röjsele

skogsarbetare  
#250004
anersimyra skrev:Var bor du ? Jag kom på att jag har en riktigt bra ryggplatta med remställ liggande. Jag tar några bilder och lägger in när jag hinner.


jag bor i blekinge

   TS
Avatar Fallback

Re: För stor röjsele

skogsarbetare  
#250006
anersimyra skrev:En lösning kan vara att använda ryggplatta och bärsele avsedd för tunga dykapparater. På marknaden finns en mängd olika varianter med stora möjligheter att få till en konfiguration som skulle passa till att bära en röjsåg. Ryggplattor finns till både vuxna och barn. Du kan gå in på nätet, sök efter vingväst/ ryggplatta. Du kan köpa ryggplatta i antingen rostfritt eller plast.
Mvh Anders.


intressant. min spontana tanke är bara hur jag ska kunna hitta en uppfinnare som kan förvandla dessa två ting till en ny sele. känns ju som jag måste göra allt själv

   TS
Avatar Fallback

Re: För stor röjsele

Chainsaw Charlie  
#250024 Som sagt, kolla baggen-selen. Morsan använder den gamla modellen med bra resultat och hon är väl ca 160 cm.

Användarvisningsbild

Re: För stor röjsele

rokon  
#250034
skogsarbetare skrev:. Använder för tillfället Stihls X-Fit och den är mycket för stor. Sågen kommer för långt ner och den sitter dåligt. Bland annat. Verkar inte finnas någon skräddare med erfarenhet där jag bor heller. Tycker dock att tillverkarna borde ta problemet på allvar. Finns det nån som känner igen sig eller har något bra tips? Alla former av förlöjligande och kommentarer som byt jobb och liknande undanbedes.

För att snabbt hitta en lösning vänd dig till en tapetserare, det är en sådan yrkesman som jobbar med att klä möbler tapetserare kan säkert hjälpa dig att anpassa befintlig sele så att den passar dig. Tapetserare finns det fler av än skräddare.

Användarvisningsbild

Re: För stor röjsele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250128
rokon skrev:
skogsarbetare skrev:. Använder för tillfället Stihls X-Fit och den är mycket för stor. Sågen kommer för långt ner och den sitter dåligt. Bland annat. Verkar inte finnas någon skräddare med erfarenhet där jag bor heller. Tycker dock att tillverkarna borde ta problemet på allvar. Finns det nån som känner igen sig eller har något bra tips? Alla former av förlöjligande och kommentarer som byt jobb och liknande undanbedes.

För att snabbt hitta en lösning vänd dig till en tapetserare, det är en sådan yrkesman som jobbar med att klä möbler tapetserare kan säkert hjälpa dig att anpassa befintlig sele så att den passar dig. Tapetserare finns det fler av än skräddare.


Skomakare kan också fungera, liksom sadelmakare.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).