Skojigt/Galet

Usel "journalistik"

35 inlägg 25355 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Usel "journalistik"

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245496 Finns visst ingen hejd på hur usel man får vara och ändå publicera saker i tidningar. Inte undra på allt färre vill betala för dylikt skit.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2013 ... om-fallor/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Usel "journalistik"

towes  
#245511
Svensk Jakt skrev:En privatperson har nu anmält skribenten av artikeln till Journalistförbundets yrkesetiska nämnd.
Det låter som en god idé.

Håller för övrigt med om svensk media, de är ofta för dåliga. Tillika har de en stor makt över vad folk ska tycka och en liten nästan obemärkt vinkling kan styra flertalet till ett ställningstagande de annars kanske inte tagit.

Det jag tycker har ändrats genom åren är att nyheter nu inte sällan tycks präglas av vad journalisten själv tycker. Jag menar, i lokalblaskan här är det ofta samma journalist som skriver om samma typ av nyhet upprepat gång på gång. Nästan som de på tidningen delat upp områdena efter intresse. Och att då föra fram en mening som är mot journalistens egen uppfattning kan ju då vara nästan omöjlig, då journalisten inte sällan "brinner" för saken.

Har man t.ex. en journalist som tagit djurrättsaktivisters ställning så har man inte lätt att få gehör för näringsverksamhetens sida i lantbruket. Möter man en journalist som privat arbetar för SNFs sak så har man inte lätt att framföra ekonomiska fördelar i ett rationellt trakthyggesbruk. Och så vidare. Jag tycker helt enkelt objektiviteten blivit sämre och sämre.

Sedan när det gäller valet av nyheter... Brukar vakna till P1-nyheterna och ibland innan första inslaget frågar jag och frugan varann: "Tror du dagens mellanöstern-nyhet kommer som första eller andra inslag? Eller kanske båda är det?" Tror inte det någonsin händer något alls i t.ex. Sydamerika eller Australien. Det är oftast samma typ av nyheter, ibland helt irrelevanta, inklusive statligt fostrande inslag för att massorna inte ska glida för långt från vänster planhalva.

Ursäkta ordflödet, men detta är något som bubblat länge... :smile:

Avatar Fallback

Re: Usel "journalistik"

tallen100  
#245513
Uvskogen skrev:Finns visst ingen hejd på hur usel man får vara och ändå publicera saker i tidningar. Inte undra på allt färre vill betala för dylikt skit.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2013 ... om-fallor/

Nej det är inte vettigt så mycket skit å påhitt det skrivs... Förmodligen någon riktig rovdjursälskare som hittar på sånt.

Användarvisningsbild

Re: Usel "journalistik"

anersimyra  
#245517 Ha ha ha ha, det påstås att Salamandrar är ödlor, det är de nu inte, de är groddjur. Men att den stora Salamandern vilken är starkt hotat " jagas" av samlare är i och för sig riktigt.

Avatar Fallback

Re: Usel "journalistik"

tallen100  
#245545 ungefär som att banan är ett bär!

Användarvisningsbild

Re: Usel "journalistik"

anersimyra  
#245546
tallen100 skrev:ungefär som att banan är ett bär!
Ha ha ha ha, nej faktiskt inte, en Salamander är på inget sätt ens nära släkt med en ödla, lika lite som att en " kopparorm" är någon orm, den är en ödla och inget annat.. :geek: :geek: :geek: :wink:

Avatar Fallback

Re: Usel "journalistik"

tallen100  
#245550
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:ungefär som att banan är ett bär!
Ha ha ha ha, nej faktiskt inte, en Salamander är på inget sätt ens nära släkt med en ödla, lika lite som att en " kopparorm" är någon orm, den är en ödla och inget annat.. :geek: :geek: :geek: :wink:

Aha då har man lärt sej nått nytt :geek: Kopparormen kände jag till att den är en ödla, men tycker den är lika otäck som en orm, har svårt för saker som ringlar fram :lol:

Avatar Fallback

Re: Usel "journalistik"

alias  
#245555
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:ungefär som att banan är ett bär!
Ha ha ha ha, nej faktiskt inte, en Salamander är på inget sätt ens nära släkt med en ödla, lika lite som att en " kopparorm" är någon orm, den är en ödla och inget annat.. :geek: :geek: :geek: :wink:

Aha då har man lärt sej nått nytt :geek: Kopparormen kände jag till att den är en ödla, men tycker den är lika otäck som en orm, har svårt för saker som ringlar fram :lol:


Stackare, då bär det emot med kolasås eller chokladsås på glassen förstår jag :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Usel "journalistik"

tallen100  
#245556 :lol: :lol: :lol: Jag kan styra obehagskänslan i vissa fall, detta är ett sådant :grin:

Avatar Fallback

Re: Usel "journalistik"

axwell  
#245592
tallen100 skrev:Inlägg av tallen100 » Idag, 19:48
ungefär som att banan är ett bär!


Ja, eller inte, på ett annat sätt sett, en ört men ger sken av att vara en frukt om man jämför den med en jordgubbe!

Avatar Fallback

Re: Usel "journalistik"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245612 Man får se det positivt, nyheten ledde till att vi fick mer kunskap om skillnaden mellan ödlor och groddjur! :D

Avatar Fallback

Re: Usel "journalistik"

tallen100  
#245644
Mangan skrev:Man får se det positivt, nyheten ledde till att vi fick mer kunskap om skillnaden mellan ödlor och groddjur! :D

Ja och bananer :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Usel "journalistik"

anersimyra  
#245702
tallen100 skrev:
Mangan skrev:Man får se det positivt, nyheten ledde till att vi fick mer kunskap om skillnaden mellan ödlor och groddjur! :D

Ja och bananer :grin: :grin:

Örter inte att förglömma.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Usel "journalistik"

Torgny  
#245706 tycker det är märkligt att det alltid är trädkramare vargkramare o jakthatare som får plats i media men kanske speglar vad vi har för jornalister här i sverige

Användarvisningsbild

Re: Usel "journalistik"

anersimyra  
#245708 Det vore onekligen kul att få läsa en intervju med en trädhatare.. :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).