Motorsåg och handhållet

Storlek på sågar "Over There"

67 inlägg 19877 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek på sågar "Over There"

alias  
#244535 Kollade på följande Youtube-klipp, "Danger : Chain Saw":



Lite intressant att de klassar sågarna efter svärdslängd, tror de delade upp dem så här:

Small: 12-20 tum, a.k.a. "Tomato Slicers"

Medium: 20-28 tum

Big: >28 tum

Så då är det väl bara till att konstatera att vi i stort sett endast skivar tomater i Sverige :lol:

MVH
Alias



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

totte  
#244538 Amrisarna har nåt komplex när det gäller svärdslängd.

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

tallen100  
#244543 Allt är stort där :surp:

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Blivande snickare  
#244545 Jo dom är inte kloka där borta. Såg en som gjorde en björn ur en stubbe å hade ett 30" svärd på sågen :roll:
Hans motivering var att allt under 25" bara var skit som man inte fick nåt gjort med! :lol: :roll:
Sen stod han där långt ifrån stubben å balansera medan han såga med svärdsspetsen å sa att det verkligen inte var ett lätt jobb eller för nån svag! :lol: :lol:
Dårar...

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244552
totte skrev:Amrisarna har nåt komplex när det gäller svärdslängd.


Ja dom verkar ju inte ha nåt emot att fila. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

jannee  
#244554 Ingen vidare action vid kvistning, nej tacka vet jag en 5 kg's med 13 tums svärd. Nu har jag t.o.m. blivit så lat att min gamla 020 har blivit lagom tung.
Dessutom HELT PERFEKT får en välbehövlig rökpaus vid tankningar som kommer med lagom lååånga intervaller.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244578
2013-10-16_11-09-29_190.jpg


Laga efter läge tror jag gäller där åxå, det är nog en smula obegåvat att döma ut 400
miljoner nordamerikaner baserat på nån filmsnutt med diverse showgubbar.
Skulle de jobba som vi med våra förhållanden så skulle nog utrustningen likna våran mer.
Bilden ovan föreställer min sandalklädda fot och en kotte i So-Cal.

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Blivande snickare  
#244581
Slurfi skrev:det är nog en smula obegåvat att döma ut 400
miljoner nordamerikaner baserat på nån filmsnutt med diverse showgubbar.

Känner mig lite träffad här :oops: Men med all rätta!
Menade nog främst dom som arbetar tungt å dumt bara för å ha 25-30" svärd. Men precis som här så finns där ju åxå folk som jobbar "smarter, not harder" och folk som gör vad som helst bara dom har det största å värsta :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244582 Ta inte illa upp, vi uttrycker oss lite olika ibland bara.
Jag har alltid förespråkat 13" pga ökad skaderisk med längre svärd plus att vi har så små
träd så man sällan behöver längre svärd egentligen.
Men nog vore det skoj med en storsåg med långsvärd på vedbacken åtm.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

JensSkoog  
#244605
jannee skrev:Ingen vidare action vid kvistning, nej tacka vet jag en 5 kg's med 13 tums svärd. Nu har jag t.o.m. blivit så lat att min gamla 020 har blivit lagom tung.
Dessutom HELT PERFEKT får en välbehövlig rökpaus vid tankningar som kommer med lagom lååånga intervaller.

Rök och tankning! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

JensSkoog  
#244606 Pratade med en kar från Stihl, och han berättade att när dom gick bort från 12" svärd på MS191 och monterade ett 14" svärd på den, så gick salet til himmels här hemma, så det är inte bara i Amerika dom går efter svärdslängden. Jag har sett "gammlingar" som aldrig har satt sin fot i en såg, stå på Jula och läta fram sågen med längsta svärdet, even om dom bara ska kapa lite sly i tomgränsen. Uppenbarligen, så är uppfattningen att långt svärd betyder större effektivitet vanlig här i Norge ochså. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

totte  
#244612 Inte ovanligt att små varhussågar med usel effekt säljs med svärd som dom inte orkar dra.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Skogshuggarninorr35  
#244615
totte skrev:Inte ovanligt att små varhussågar med usel effekt säljs med svärd som dom inte orkar dra.



Ingen större fara dom som köper en sån såg med långt svärd för att röja lite sly i tomtgränsen är nog inte så duktiga på att fila kedjan, så det gått nog lätt ändå :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

totte  
#244617 Jodå men risken är att de sågar sig i benen.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

anersimyra  
#244630
Blivande snickare skrev:
Slurfi skrev:det är nog en smula obegåvat att döma ut 400
miljoner nordamerikaner baserat på nån filmsnutt med diverse showgubbar.

Känner mig lite träffad här :oops: Men med all rätta!
Menade nog främst dom som arbetar tungt å dumt bara för å ha 25-30" svärd. Men precis som här så finns där ju åxå folk som jobbar "smarter, not harder" och folk som gör vad som helst bara dom har det största å värsta :mrgreen:
Det är bara att kolla AXMEN på History Chanel, minst 30", och vilka klantiga amatörer vissa av dom är :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).