Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 201978 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mitt slutliga val bland tre kandidater

traktorz  
#293241 Provade tre utkristalliserade kandidater:
Husqvarnas sågskyddskänga Technical 24,
Stihls Läderkänga RANGER GTX med GORE-TEX®foder,
Husqvarnas läderkänga med sågskydd

Technical 24 har bäst skydd, satt bra på foten, men är också dyrast, så den kändes lite overkill.

Ranger GTX, satt också bra på foten, men kändes mest sommarbetonad av de tre. Är en kandidat till att ersätta gummistövlar, den dagen det blir aktuellt.

Husqvarnas läderkänga var jag först inte nöjd med passformen över hälen, gick därför ner en storlek i förhoppningen att det skulle förbättra komforten.

Insåg sen att min prioritet var på en varm vinterkänga, så den får inte vara åtsittande som en slalompjäxa. Med rätt sorts strumpa och socka och upp en storlek från mina lågskor, så äntligen hittade jag den känga som passar mig inför vintern. Att sen Husqvarnas läderkänga blev billigast av de tre, var en bonus. Har också förtroende för Jalas som tillverkare för Husqvarna utav kängan. Återstår ju sen att se om ett halvår, om jag då fortfarande är lika nöjd?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

jolo  
#295828 Vi har provat GTX med gore-tex under denna röjsässong. summa 6 par alla har gått sönder innom 2 månader. Jag anser att dessa kängor är felsydda eftersom sömmen ligger åt fel håll, det som händer är att när jag sätter ner foten kan stubbar och allt annat som finns vid backen haka fast i sömmen. Stihl har en billigare variant som håller bättre

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

herjman  
#295843
jolo skrev:Vi har provat GTX med gore-tex under denna röjsässong. summa 6 par alla har gått sönder innom 2 månader. Jag anser att dessa kängor är felsydda eftersom sömmen ligger åt fel håll, det som händer är att när jag sätter ner foten kan stubbar och allt annat som finns vid backen haka fast i sömmen. Stihl har en billigare variant som håller bättre


Dom lämpar sig inte i röjskogen av den anledning du skriver men till huggning är dom underbara

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#295900 Jalas ( Jonsered ) med tjock socka av 100 % ull..Tack vare ullsockan är kängorna helt torra trots 120 timmars arbete i blötan. Billig känga med ullsockor är alltså oändligt bättre än " dyrkängor " i HI TECH material.. :smile: :smile: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295913 Är det någon stor vikt/bekvämlighet skillnad mellan kängorna?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

r93  
#295920
anersimyra skrev:Jalas ( Jonsered ) med tjock socka av 100 % ull..Tack vare ullsockan är kängorna helt torra trots 120 timmars arbete i blötan. Billig känga med ullsockor är alltså oändligt bättre än " dyrkängor " i HI TECH material.. :smile: :smile: :smile: :smile:


Så är det!
Tror jag har skrivit detta tidigare men efter har fått slänga två par vikingkängor på två år kommer jag aldrig mera att ha gore tex i en känga!!

Gore tex är enkelt uttryckt bara ett nät som är så finmaskigt att det släpper igenom vattenånga, men inte "vattendroppar". Har man textil på kängan och går i lera/smutsigt vatten så släpper textilen in partiklar som sätter igen membranet.

Är membranet igensatt slutar kängan att fungera, svett gör att den blir blöt, alla som har haft blöta tex kängor vet hur jävligt det är att få dom torra!!

Torkar dom inte snabbt nog "ruttnar" membranet och förutom att dom luktar skit, är dom lika vattentäta som ett par strumpor!

Denna förklaring har jag fått av en försäljare på naturbolaget, om det är sant eller inte vet jag inte, men det stämmer bra på mina egna erfarenheter.

OBS!! Detta gäller textilkängor, rena läderkängor borde inte släppa in lika mycket skit till membranet..

Själv har jag sthils comfortkänga som jag tycker är helt suverän!!

Jag är dock noggrann med dom och rengör samt fettar in dom med jämna mellanrum, är inne på tredje året nu och då använder jag dom även när jag jagar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295929
r93 skrev:
anersimyra skrev:Jalas ( Jonsered ) med tjock socka av 100 % ull..Tack vare ullsockan är kängorna helt torra trots 120 timmars arbete i blötan. Billig känga med ullsockor är alltså oändligt bättre än " dyrkängor " i HI TECH material.. :smile: :smile: :smile: :smile:


Så är det!
Tror jag har skrivit detta tidigare men efter har fått slänga två par vikingkängor på två år kommer jag aldrig mera att ha gore tex i en känga!!

Gore tex är enkelt uttryckt bara ett nät som är så finmaskigt att det släpper igenom vattenånga, men inte "vattendroppar". Har man textil på kängan och går i lera/smutsigt vatten så släpper textilen in partiklar som sätter igen membranet.

Är membranet igensatt slutar kängan att fungera, svett gör att den blir blöt, alla som har haft blöta tex kängor vet hur jävligt det är att få dom torra!!

Torkar dom inte snabbt nog "ruttnar" membranet och förutom att dom luktar skit, är dom lika vattentäta som ett par strumpor!

Denna förklaring har jag fått av en försäljare på naturbolaget, om det är sant eller inte vet jag inte, men det stämmer bra på mina egna erfarenheter.

OBS!! Detta gäller textilkängor, rena läderkängor borde inte släppa in lika mycket skit till membranet..


Alltför täta Gore-Tex-kängor går att fylla med vatten + tvållösning och stå ett tag. Sedan ska membranet fungera igen, efter vad jag har hört.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

r93  
#295936 Ok, Tja det kan ju stämma med att skit sätter igen det.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309219 Vad smörjer ni in Jalas-kängan med? Den kostar 2400:- i de butiker vad jag har hittat, förutom Ullared lantmän som tar 2000:- Blir vinterns förtjänst som försvinner där då... ;)

Användarvisningsbild

Skötsel av huggarkängor

traktorz  
#309234 Du borde kunna pruta 5-10% på kängorna, givet att du är någorlunda känd hos säljaren.
Kolla på pris-robotarna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=674865

Avdragsgillt som debiteras konto 5480 om du är näringsidkare.

Varit väldigt bekväma och bekymmerslösa att ha på fötterna.

Husqvarnas skinn är hyfsat tåligt. Har haft mina i snömodd, utan att bli kall och blöt. Har ändå inte behövt smörja mina Husqvarna kängor ännu, enda jag gjort är att sopa av sågspån som samlas i snörningen. Men kommer att använda Nikwax som Lundhags rekommenderar till sina kängor. Ska passa på efter att de blivit riktigt blöta i vår. Fett försämrar isolationsegenskaperna, sätter visst igen porerna på deras kängor. Vax skall det vara, enligt deras skomakare.

P1058925r1280.JPG

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#309248 Jag körde länge med Meindls wax på mina jakt kängor för det va det som dom rekomenderade...men varje gång jag varit ute och gått med dom va dom helt rena från wax på tårna...så nu kör jag med Nygammal lädersmorning eller Norrländsk läderfett på alla mina kängor...

Användarvisningsbild

Re: Skötsel av huggarkängor

svampbob  
#309271
traktorz skrev:Du borde kunna pruta 5-10% på kängorna, givet att du är någorlunda känd hos säljaren.
Kolla på pris-robotarna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=674865

Avdragsgillt som debiteras konto 5480 om du är näringsidkare.

Varit väldigt bekväma och bekymmerslösa att ha på fötterna.

Husqvarnas skinn är hyfsat tåligt. Har haft mina i snömodd, utan att bli kall och blöt. Har ändå inte behövt smörja mina Husqvarna kängor ännu, enda jag gjort är att sopa av sågspån som samlas i snörningen. Men kommer att använda Nikwax som Lundhags rekommenderar till sina kängor. Ska passa på efter att de blivit riktigt blöta i vår. Fett försämrar isolationsegenskaperna, sätter visst igen porerna på deras kängor. Vax skall det vara, enligt deras skomakare.

P1058925r1280.JPG


5480 är ett roligt konto :grin: kollade nu snabbt igenom min elektroniska bokföring och ser att jag ligger mellan 10 och 20 tusen om år ex moms. 20 när jag hade anställa som behövde arbetskläder och 10 när jag bara handlar åt mig själv. Det finns så mycket tråkiga utgifter men kläder och elektronik är roligt att handla på firman.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310556 Har nån provat Oregons Fjordland sågskyddskänga?
http://www.oregonproducts.se/site/news/ ... e_2012.pdf
Verkar vara en vettig känga utan sömmar på utsatta ställen (som på Husqvarnas Classic, vilken mina man gick på där) och lagom kraftig sula.

De hade inte min storlek inne hos ÅF men kängan kändes jäkligt bra i övrigt, skulle ta en vecka att få hem rätt storlek till butik så jag lyssnar gärna på omdömen från folk som har dessa!

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Carlfritidshuggare  
#310564 Jag har "systerkängan" Waipoua. Tror att det som skiljer är sågskydd, Gore-tex och yttermaterial. Nu hugger jag på fritiden och har hittills haft på dem maximalt 6 timmar i sträck så du får ta mitt omdöme för vad det är:
Bra stabilitet - mycket bättre än stövel
Torr och varm om foten - ventilerar rätt bra.
Kan vara lite hal - hård yttersula.
Ganska bred (mitt val av modell som inte riktigt fick plats i Stihl-kängan)
Skönt med tunn innersocka, lite tjockare yttersocka och innersula.
Har inte känt mig trött i fötterna efter några timmars jobb, tvärtom.

ÅF sa att en del hellre vill ha Waipoua då det är lättare att hålla rent ytskiktet (blankt) jämfört med Fiordlands delvis "mockaaktiga" yta. Men bättre sågskydd är väl en fördel dom uppväger en del annat.
Överlag trivs jag väldigt bra med kängorna.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310772 Tackar, du har inte råkat ut för sömmar som gått upp eller liknande?
Jag valde fjordland för att det var riktigt läder. Har haft problem med konstläder på kängor då de brukar spricka och bli fula, men då har jag använt dem i röjning och det sliter nåt enormt på kängor pga all stubbar som man trampar på i tid och otid.
Gore-Tex i fodret är väl snudd på standard idag men helst skulle man väl ha en ren läderkänga utan foder. Membrantyg tar en evighet att torka när det väl blivit blött.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).