Bioenergi

Rostad flis blir ”grönt kol”

13 inlägg 6225 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rostad flis blir ”grönt kol”

norrskog  
Användarvisningsbild

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240929 Låter bra!
Massaved borde väl duga som råvara.

Användarvisningsbild

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

machonisti  
#240930 Hoppas verkligen på nytt drag i branschen. Som det är nu täcker likviden årskort på gymmet när omkostnaderna är borträknade (leveransvirke). :wink:

Avatar Fallback

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

Hema  
#241026 Intressant!

Användarvisningsbild

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

Baggböla  
#241035 Tanken bakom detta som jag förstått det att förhoppningen är att svensk GROT rostad och blir GROT-kol sedan komprimeras och gå på export via fartyg inom EU. Vilka länder är det som då är tanken vara potentiella köpare? Storbritannien, Tyskland?

Det viktiga med en sådan produkt är ju att processen blir energieffektiv. Lite intressant endå, om 20 år om vi fortfarande bränner fuktig grot i värmeverken eller om det är GROT-kol på export eller biodrivmedel av grot istället för diesel i John Deere elhybrid fjärrstyrda självlastande larvgående virkeskurirer.

Avatar Fallback

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

norrskog  
#241076 Ska tyskarna sluta elda stenkol i sina kolkraftverk och istället börja elda grön kol ja då jävla får vi ta fram grot i rasande tempo. Troligen kommer det fraktas på tåg ner till Tyskland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

norrskog  
#241109
Baggböla skrev:Tanken bakom detta som jag förstått det att förhoppningen är att svensk GROT rostad och blir GROT-kol sedan komprimeras och gå på export via fartyg inom EU. Vilka länder är det som då är tanken vara potentiella köpare? Storbritannien, Tyskland?

Det viktiga med en sådan produkt är ju att processen blir energieffektiv. Lite intressant endå, om 20 år om vi fortfarande bränner fuktig grot i värmeverken eller om det är GROT-kol på export eller biodrivmedel av grot istället för diesel i John Deere elhybrid fjärrstyrda självlastande larvgående virkeskurirer.


om 20 år med samma trädslag som i dag i den svenska faunan kommer vi inte på lång sikt kunna vara med och konkurera. Så ska vi vara med om 20 år att leverera så är det nog hög tid att börja fundera på vilka trädslag vi ska ha i skogarna framöver. 20 år går fort och som vi alla vet tar ju gran tall björk lite längre tid på sig än så

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

machonisti  
#241111 Har varit i samma funderingar som Norrskog nämner. Ännu har jag inte riktigt analyserat klart för mig själv, men framtiden är inte solklar för skandinaviska skogsprodukter.

Avatar Fallback

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

Hema  
#241112 Med den typ av funderingar, kommer det bli det bli ett måste med gödsling av skogen, men med vad?

Jag är inte intresserad av slam från reningsverk. aska från värmeverk skulle ev. kunna vara okey, men hur kan man vara helt säker på att askan är "ren"? Jag vill då rakt inte sprida ut tungmetaller och dyligt i min skog. Om ca 20år kommer vi nå toppen av fosforuttaget och då kan vi inte längre öka tillverkningen av konsgödsel.

Samt vad händer om man plantera ut snabbväxande löv, får vi då inte än större problem med älgskador? Att vi blir tvugna att hängna invår skog, så att den inte längre blir öppen för djur att röra sig fritt? Vad händer med den totala faunan i vår mark?

Jag kan förstå att de av er här som faktiskt lever på vad er mark erbjuder söker efter nya sätt och anpassnigar för vad marknaden kan tänkas önska sig. Men vad riskerar man att lämna efter sig till nästa generation?

Jag sitter med flera frågor, men svaren är inte lätta att finna.

Avatar Fallback

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

norrskog  
#241115 Detta är lite av ett dilemma helt klart. Men viltskador får vi ju på vår gran tall redan i dag utan att vi hänger in den. Sen måste vi ju fråga oss själva vad just vår skog ska gå till. Är det bara grot massa så vore det kanske bra att sätta snabbväxande löv som snabbt kan återhämta sig från viltskadorna. jag är ingen expert på detta området häller men hur skulle det se ut i våra stadsparker med snabbväxande träd som man efter bara några år kan avverka. Umeå är ju Björkanas stad. Här kanske andra städer och byar kan ta efter. En grönare stad helt enkelt med både nytta och en fröjd för våra ögon.

Sen det här med gödsling kanske löser sig med alla löv som trillar ner under hösten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

Baggböla  
#241177
norrskog skrev:
om 20 år med samma trädslag som i dag i den svenska faunan kommer vi inte på lång sikt kunna vara med och konkurera. Så ska vi vara med om 20 år att leverera så är det nog hög tid att börja fundera på vilka trädslag vi ska ha i skogarna framöver. 20 år går fort och som vi alla vet tar ju gran tall björk lite längre tid på sig än så


Du menar att du tror att Sveriges skogsindustri inte kan konkurrera med våra befintliga trädslag utan hålla på med skogslönn och andra exoter?

Statsparker är ju hur som helt ingen stor leverantör av varken bioenergi eller timmer eller massaved. :grin: Och min kalkylerade gissning är att så kommer det förbli också.

Avatar Fallback

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

norrskog  
#241183 Klart det inte är nån stor leverantör det fattar jag med. men vackrare med träd än betong som det är på många ställen idag i vårt avlånga land. Nä jag tror inte våra vanliga trädslag kan konkurera i framtiden när det gäller bioenergi. Men det är min tro. Groten idag får vi inte mycket för. inte massan häller tyvärr. Hur det blir i framtiden har jag inte en aning om men redan nu importera vi sopor, byggnadsvirke, för att elda med och träd till de kvar varande pappersbruken. . Att då vår skog skulle täcka upp allt detta vår industri i framtiden har planer för har jag svårt att se. läste att all vår grot redan är uppe i 80% sen ska virkeshandlen ha sitt precis som vanligt. Vad ska vi ta våra träd ifrån? Sverige eller ska vi importera än mer billigt och våran egen skog bara stå för syns skull? vi måste på nått sätt få upp volymerna snabbare helt enkelt för att kunna tjäna pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rostad flis blir ”grönt kol”

norrskog  
#241187 en intressant artikel om någon har missat. http://www.energinyheter.se/2013/02/upp ... v-biomassa

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar