Skotare

Valmet 862

8 inlägg 10166 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 862

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240910 Söker info och prisuppgifter om valmet 862 skotare.

Vad vet ni om dessa maskiner? Hittar nästan inget på nätet.

Mellan vilka år tillverkades dom? Vad skiljer mellan olika årsmodeller?

Vilka priser är det på dom? Tänker mest på lite nyare maskiner.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 862

Karlsson578  
#241589 Hej!

Kan tyvärr inte hjälpa dig då jag är ute efter samma information. Så hoppas att någon kommer med något matnyttigt :)

Lånar din tråd lite också med några ytterligare frågar, hoppas det är okej?

Vad är det för Motor, sitter det converter i alla? Svaga punkter? Ja allt!

Mvh Karlsson

Avatar Fallback

Re: Valmet 862

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241610 I "Skogsbiblioteket" här på Forumet så finns nån brochyr i allafall :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862

Kse  
#241644 Ja nu är jag ju ingen kalenderbitare i frågan men har ju en 862 själv så lite vet man ju iaf.
862 finns som sagt i en rad versioner och har tillverkat från sent -70 tal till tidigt -90 tal, jag har själv en 862 ic -88.
862 TD hade 6cylindrig motor medans min har en fyrcylindrig, fins även en modell som heter 862k men vet inte vad det är för spec. på den modellen. Det sitter nog converterl i alla modeller.
Vet inte om några direkta svaga punkter, har kört min maskin i ca 15000 Tim och det har i stort sett bara varit att köra.
Framramen har dock spruckit, kan vara en bra grej att kolla upp.
Maskinen har ju ingen ledad midja utan det är framaxelns pendling som sköter det, när pendlingen är i botten blir ju brytkraften just bakom framaxel. Kör man tex över ett dike på snedden så att framaxel pendlar max åt ett håll och bloggin max åt andra hållet med fullt lass så åker ju maskinen till slut på ett framhjul vilket ger en jäkla belastning. Den pendlande framaxeln ger ju däremot en väldigt komfortabel maskin, man åker ju i princip på boggin även där fram. Se dock upp med glappande boggilådor för då blir det glapp även där fram. Boggin är av sån konstruktion att det inte går att spänna, kollade det med Komatsu en gång men dom sa att det bara är att köra på tills maskinen blir hjulbent.
Har sett nån här på forumet klaga på den 4 cylindriga motorn men den har aldrig vållat några problem, såklart inte lika kraftfull som den 6 cylindriga men driftsäker och bränslesnål.
Har gått nån drivknut mellan motor och främre hydraulpump men där berodde iaf ett haveri på sprucken framram i maskinen.
Min har som sagt funkat väldigt bra, lite som en gammal Volvo 240, bara tuta och köra.

Avatar Fallback

Re: Valmet 862

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241699
Karlsson578 skrev:Hej!


Lånar din tråd lite också med några ytterligare frågar, hoppas det är okej?






Tråden är till för alla.
Fråga så mycket du vill.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241700 Tack till "kse" för svaret

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862

valmet862  
#241721 had en 862 årsm. -84 för ett par år sen och den var väldigt behaglig att köra fast det inte är den senaste komforten direkt. hade inga större problem under den tiden jag körde med den,hade nog en bra bit över 27000 timar på mätarn

Avatar Fallback

Re: Valmet 862

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241983 Tack för svaren.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).