Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

VIlken maskin ska jag ha?

3 inlägg 3436 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VIlken maskin ska jag ha?

nelson87  
#238640 Tjena, jag har ett litet problem med val av maskin.

Har suttit och kollat runt lite på skotare, men vill ha lite råd om vilken maskin man ska välja. Allt maskinen ska göra är att köra ut vårat eget virke.
Hur stor maskin ska man satsa på?
Jag har kollat runt lite och de jag tänkte lägga är ca 300 000 inkl moms.

Har 2 st som jag kollat in på blocket http://www.blocket.se/kalmar/Valmet_840 ... ?ca=18&w=1
http://www.blocket.se/blekinge/Valmet_8 ... ?ca=18&w=3

828:an ska vi kika på imon men jag vet inte, är den inte i minsta laget om man ska köra lite grövre virke. känns som vi lika gärna kan köra vidare med huggarvagnen och traktorn.

Vad tycker ni?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: VIlken maskin ska jag ha?

Kse  
#238646 Det är svårt att avgöra om ett skotarköp är motiverat, det beror helt enkelt på vad du själv har för krav.
Om vi bortser från den ekonomiska faktorn, vad har du för terräng och vilka volymer talar vi om?
”Små” volymer och slät och fin terräng så duger väl en huggarvagn bra, att jämföra en jordbrukstraktor med vagn mot en skotare är lite svårt.
Skotaren vinner i både smidighet, framkomlighet och produktion.
828 kanske inte är nått lämpligt val om du har grov slutavverkning, 840 kan du sätta i nästan vilket jobb som helst utan att den gör bort sig.

Avatar Fallback

Re: VIlken maskin ska jag ha?

nelson87  
#238647 Klart de kanske inte är helt motiverat att ha en skotare på sitt eget. Men de kan vi bortse nu, vill mest ha lite råd om vilken maskin man ska satsa på. De är ganska skiftande terräng, och de är lika mycket grovt timmer som de är gallring.
Jag känner själv att 828 kanske är lite liten. Men hur står sig 840 i tex förstagallring? är den mkt bredare än 828:an?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).