Öppna kategorin

Mercedes E240 startar ej

17 inlägg 19844 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mercedes E240 startar ej

Alexander.finnsbo  
#237926 Hej!

Har en Mercedes E240 -99 som gått 12 000 mil som inte startar.

Startade idag och körde 25 mil problem fritt, stängde av bilen och den stod stilla i 4h för att sedan starta och köra i ca. 15min och när jag skulle parkera så dog den när ja la i backen. Försökte starta men det gick inte.
Startmotorn drog runt för fullt och jag har inte varit med om liknande innan!

Är det någon som har erfarenhet från nått liknande eller nån som har en idé om vad det kan vara?
(Kanske inte rätt forum, men värt att försöka :smile: )



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Mercedes E240 startar ej

totte  
#237931 Och du har kollat att det inte är tomt i tanken?

Avatar Fallback

Re: Mercedes E240 startar ej

Alexander.finnsbo  
#237948 Jajjemen mätaren står på halv tank och ja har bara kört 30 mil sen ja tanka!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mercedes E240 startar ej

Kse  
#237953 Ja det kan ju i princip vara vad som helst, listan på tänkara fel kan göras lång
Enklaste du kan börja med är att kolla så att alla säkringar är ok, kan ju vara så enkelt.
Kan var nån startspärr som krånglar, ta ut nyckeln, lås bilen, lås upp igen och prova starta.
Är det en automat eller manuell växellåda? Automatlådorna kan ju vara lite luriga, hade ett planteringsgäng som blev stående med en Audi A6 med automatlåda efter att ha kopplat in min släpvagn som kortslöt en säkring som gjorde bilen obrukbar då det inte gick att växla.

Ska du börja felsöka med verktyg i handen så börja med att konstatera att det kommer bränsle och sedan att du har gnista.



Tottes tips är inte heller fel att kolla, en felande bränslemätare lurar en lätt.

Avatar Fallback

Re: Mercedes E240 startar ej

Alexander.finnsbo  
#237956 Jo har också fått känslan av att de kan va vad som helst.. Jo säkringarna får ja allt se över, har prövat med att ta ur nyckeln och låsa samt även låtit den stå i några timmar för att sedan försöka men samma fel.
Jo det är automat låda.

Okej tack för svaren!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mercedes E240 startar ej

sveakatten  
#237978 Efter som den stannade när du la i backen verkar det lurt att det har något med det att göra. Men vad jag kommer ihåg brukar väl inte startmotorn gå när man har backen i på en automat?

Avatar Fallback

Re: Mercedes E240 startar ej

Alexander.finnsbo  
#237983 Jo de kan va så, nej startmotorn går inte när man har i backen. Utan la ju i P när ja skulle starta och då går startmotorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mercedes E240 startar ej

sveakatten  
#238003 Ok, jag skulle kolla om det är gnista först, sedan om stiften är torra eller blöta.
Då vet du lite var felet kan va

Avatar Fallback

Re: Mercedes E240 startar ej

Alexander.finnsbo  
#238009 Jo ja får börja i den änden!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mercedes E240 startar ej

bodaedet  
#238055 Vet inte hur det är på Merca, men jag hade en V70 som nyckeln va kass på. Tog reservnyckeln då gick den igång. Det var startspärren som inte fick ok av den andra nyckeln.

Avatar Fallback

Re: Mercedes E240 startar ej

Alexander.finnsbo  
#238058 Okej men jag har svårt att tro att de är nyckeln de är fel på då startmotorn går runt för fullt ändå. Har försökt starta den idag också men de är bara samma visa. Är en bit ifrån reserv nyckeln nu också.. Ska höra med lite folk och se vad ja komma fram till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mercedes E240 startar ej

ÅsaNisse  
#238109 Jag kan inte hitta om det är bensin eller diesel. Oavsett så hade jag ett liknande fall för ett par år sedan där luftningen till tanke var tät och då blev det vacuum så det inte kom fram bränsle. Dessutom hade tanken krympt till ca halva volymen.

Användarvisningsbild

Re: Mercedes E240 startar ej

bodaedet  
#238111
Alexander.finnsbo skrev:Okej men jag har svårt att tro att de är nyckeln de är fel på då startmotorn går runt för fullt ändå. Har försökt starta den idag också men de är bara samma visa. Är en bit ifrån reserv nyckeln nu också.. Ska höra med lite folk och se vad ja komma fram till.

På V70 stoppas bränsletillförslen, allt annat funkar.

Avatar Fallback

Re: Mercedes E240 startar ej

Alexander.finnsbo  
#238117
ÅsaNisse skrev:Jag kan inte hitta om det är bensin eller diesel. Oavsett så hade jag ett liknande fall för ett par år sedan där luftningen till tanke var tät och då blev det vacuum så det inte kom fram bränsle. Dessutom hade tanken krympt till ca halva volymen.


Nej det har jag glömt att skriva.. Bensin är de.
Okej la den bara av när du var ute och körde också?
Vad var det för bil du hade?

bodaedet skrev:
Alexander.finnsbo skrev:Okej men jag har svårt att tro att de är nyckeln de är fel på då startmotorn går runt för fullt ändå. Har försökt starta den idag också men de är bara samma visa. Är en bit ifrån reserv nyckeln nu också.. Ska höra med lite folk och se vad ja komma fram till.

På V70 stoppas bränsletillförslen, allt annat funkar.


Okej det är så de fungerar.. Hm då kan jag inte utesluta de heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mercedes E240 startar ej

bodaedet  
#238156
bodaedet skrev:
Alexander.finnsbo skrev:Okej men jag har svårt att tro att de är nyckeln de är fel på då startmotorn går runt för fullt ändå. Har försökt starta den idag också men de är bara samma visa. Är en bit ifrån reserv nyckeln nu också.. Ska höra med lite folk och se vad ja komma fram till.

På V70 stoppas bränsletillförslen, allt annat funkar.



He He, Fick se att detta var inlägg nr 400.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).