Traktorer och processorer

Hur stor frontpump till Valmet 755?

8 inlägg 4999 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur stor frontpump till Valmet 755?

mikael_s  
#236950 Hej på er,

Jag har en Valmet 755 med frontmonterad pump, remdriven med stödlager och klokoppling så den kan kopplas i och ur under drift. Pumpen (44cm3) är slut och skall bytas och då funderar man ju på om man skulle uppgradera flödet lite så man kan stå och krana på lägre varv. Men hur stor pump kan man köra innan traktorn kroknar? Och innan remmarna börjar slira?

Nuvarande pump gav alltså 44l/min vid 1000rpm på motorn då den var frisk och då passade det bra med ca 1200 varv på traktorn för att få bra flyt på kranen (Vreten 53-50 med 185bar systemtryck). Alltså ca 52l/min. Tanken var att gå upp på en 51.7cm3 pump från OiE så man har 52l/min redan på 1000 varv.

Vad tror ni?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur stor frontpump till Valmet 755?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236986 Har en fjongny sån liggandes som blev över om du är intresserad.

Avatar Fallback

Re: Hur stor frontpump till Valmet 755?

mikael_s  
#237429 gnisten83 körde sin 805 med 54cm3 pump och jonathanA sin 705 med vad som motsvarar 55cm3. Så jag provar med 51.7 så får vi se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor frontpump till Valmet 755?

mikael_s  
#238093 Monterade 51.7cm3 pumpen igår. Provkörning med lågt tryck gick fint, bra flås. Satte gradvis upp trycket och vid 130bar började remmarna gny, vid 150 gnydde de ännu mer och vid 160 rök den ena av. Så nu skall jag hitta grövre remmar och hoppas att de orkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor frontpump till Valmet 755?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238164 Hur pass bra passade dom i remskivan från början?
De får inte bottna men samtidigt inte vara så breda att toppen går över spåret

Avatar Fallback

Re: Hur stor frontpump till Valmet 755?

mikael_s  
#238193 Det var allt för små remmar, låg djupt nere i spåret. Köpte 13mm igår istället för de 10mm som satt och de verkar passa betydligt bättre, ligger strax under kanten på remskivan. Börjar köra lite försiktigt med dessa så de får slita in sig lite innan jag provar på fullt tryck. Ligger på 130bar nu och det går bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor frontpump till Valmet 755?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238238 De låter som att de är betydligt bättre.
De finns kevlar förstärkta remmar med, stiga har haft de under endel av sina gräsklippare för att hålla bättre.
Dom är gråvita

Avatar Fallback

Re: Hur stor frontpump till Valmet 755?

mikael_s  
#238399 Bra tips gnisten, får testa med såna om de nyinförskaffade också ryker. Tog vad de hade på Sohlbergs i Ljungby, svarta Good Year nånting.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).