Motorsåg och handhållet

Hårdmetallbelagt svärd

4 inlägg 2130 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hårdmetallbelagt svärd

TorxE14  
#235400 Hej. Jag har en gammal Husqvarna 40 Practica från c:a 1980, med ett Oregonsvärd som är förstärkt kring svärdpetsen med hårdmetall eller nåt. Det går inte att fila i. Har nån sett nåt liknande? Finns det sånt nu för tiden? (Trissan går väl ändå inte att byta, den begränsar väl ändå livslängden.) Se bilder. Svärdet är märkt 26566 58 / 325 56 UA Made in Canada Patented 1974



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hårdmetallbelagt svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235403 Trissan går o byta om du hittar ersättare.
Har du nåt stämplat nummer vid såg kroppen?

I stort sett alla svärd har nån form av slit yta, dock inte alltid en belagd yta som denna.

Avatar Fallback

Re: Hårdmetallbelagt svärd

TorxE14  
#235580 Tog loss svärdet igen, men hittar ingen ytterligare märkning. Jag var mest bara nyfiken på vad det var för nåt på svärdet. Sågen är ingen som används dagligen, bara vid högtidliga tillfällen, så svärdet håller nog bra länge till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hårdmetallbelagt svärd

Nonkan  
#235586 Kan vara stellit, Stihl använder det i alla fall som glidbana på sina solida svärd utan noshjul.

Verkar lite overkill på ett standardsvärd dock..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).