Inomgårdsmaskiner

Hjälp med maskin val

13 inlägg 17127 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med maskin val

Wedin  
#234261 Hej!

Jag är på väg att bygga hus/gård och har funderat lite på vad för allt i allo maskin jag skall välja, Har alltid velat ha en Volvo BM EL 70 eller en Huddig 760 men har börjat tänka om, Kanske en 3,5 tons runtomsvängare med en blig lastare/jordbruks traktor skulle funka. De jag tänkte använda maskinen till är:

Grund arbete
Hus bygget
Tomt planering
Ved arbete
Skogs arbeten
Dra kärror
Ploga snö
Pall hantering

Sedan fin det ju en massa önskemål som rotortilt, mm.
Så är det någon som har något tips på vad man skall välja som passar mina önskemål?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hjälp med maskin val

tallen100  
#234340 Alla har sina för och nackdelar, men Huddig är inte dum den passar till det mesta, är fin i skogen också tack vare hydrostatdriften.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med maskin val

Hema  
#234345 Alternativt köpa grävmaskin till de första 3 punkterna, för att sedan byta till bättre passande maskin för övriga punkter? Har du inte alltför mycket som ska plogas räcker väl en ATV och den har du alltid användning för.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med maskin val

Wedin  
#234450 Jo samt en atv funkar nästan till allt. Dock inte pall hantering efter som jag har tänkt elda med ved som är packat på pallar och kommer köras rätt in så är det något jag vill ha. Men tänkvärt.

En Huddig klarar ju allt nästan, men frågan är då vilken model som är mest ekonomiska och bränsle snålast, några förslag på den punkten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med maskin val

Hema  
#234455 Samt så kan du ju hyra en grävmaskin, för det går väl inte jämföra enkelheten att göra husgrunder med en riktigt grävmaskin jmft. mot en traktorgrävare. Betydligt jobbigare att flytta runt en traktorgrävare samt att en grävare har en 360° aktionsradie, mot traktorns något över 180° eller tänker jag fel?

Jag ska inte avråda dig från att köpa en Huddig, men en traktorgrävare är en kompromiss, men det är kanske precis det vill ha :)

Men för att köra in vedpallar funkar det med en grålle med pallgafflar sittandes på 3-punkstfästet. 8)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med maskin val

stegmaster  
#234474 Nu kan inte jag prisbilden i Sverige, men gissar at du får en nästan ny 3,5t bandmaskin för samma pengar som en gammal Huddig med 14000timmer på mätaren.
Efter at lest lite om detta ämnet på Maskinisten.net, så verkar det inte som någon skulle välja sista alternativet.
Risken för stora rep./kostnader på en sådan maskin anses för stora.
Själv skulle jag satsa på en 3,5t eller större och en lantbrukare(då får du fördelen med PTO til at driva diverse redskap på köpet, vilket du missar med en Huddig).
Sägas ska vel at det er nästan precis detta jag har själv (bara lite större grävare.) :wink:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med maskin val

Wedin  
#234478 Hema: Kan man hantera en Grävlastare så går det utmärkt då använder man ju även lastaren.
Och att hyra en maskin till mitt projekt blir lite för dyr slut nota kontra att köpa en egen maskin och sedan sälja den ett år senare. Om man nu gör det vill sega.
Men det där med 3punkts lyften lät intressant skall jag kolla närmare på, Tack.

Stegmaster: Där har du en väldigt bra poäng angående ekonomiska aspekten. Och tack för tipset på sidan.

Frågan är då vad för 2,5-3,5t skall man införskaffa, samt vad för bondtraktor rekommenderas?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med maskin val

Hema  
#234488 Det finns ju pallgafflar med grävmaskinsfäste :)

Efter du är klar med de jobb du räknade upp, så kanske det är ekonomiskt korrekt att sälja maskinen och då är det väl alltid fördelaktigt att ha köpt en av bättre/välkänt märke.

Vad du ska ha för traktor går inte att svara på. Men det verkar som om du skulle ha nytta av 4x4 då du tänkte köra i skogen och lastare för diverse lastningsjobb. Valmet/Valtra är uppskattade i skogen, då de är släta under, men ska man köra seriöst så skaffar man sig skyddsplåtar/bukplåt och då kan du välja bland fler märken. Vilken typ av drivning, växellåda, hytt, både 540 o 1000v bak, kanske även fram? osv. Du får nog skriva ned lite rader med "krav" som traktorn ska uppfylla innan vi ens kan börja ge dig råd om rätt traktor för dig.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med maskin val

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234516 Köp en gammal grävmaskin, en baklastare och en jordbrukstraktor
och massa utrustning alltefter ekonomin tillåter.
Man måste ha allt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med maskin val

Vedvid  
#249042 Haha helt rätt Slurfi ;-)

Avatar Fallback

Re: Hjälp med maskin val

Vedvid  
#249043 Men om man ska välja kan jag ge en synpunkt från mina erfarenheter. Av de maskiner jag har och haft ( hjullastare, huddig 960, moderna jd med lastare, skotare, dieseltruck mm ) så kan jag säga att Huddigen har varit absolut mest allround och användbar. Men som sagt är den ju en kompromiss som inte bör jämföras med en runtomsvängande eller en hjullastare men har man haft en är det väldigt svårt att tänka sig att vara utan ;-)

Avatar Fallback

Re: Hjälp med maskin val

Wedin  
#249051 Vad va det för års modell på din 960?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med maskin val

oskar44  
#250607 skulle helt klart köpt en huddig 760/960 men köp en med spakarna i armspöden, är mycket bekvämare än med de som sitter separat.

det är mitt tips. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).