Bioenergi

Vem bryter o krossar stubbar i småland?

10 inlägg 9147 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem bryter o krossar stubbar i småland?

Danne  
#234099 Hej!

Har planer på att nyodla några hektar avverkad skog, men hittar ingen som vill bryta och ta hand om stubbarna.

Någon som har nåt tips på entreprenörer som gör detta? Har kollat med storaenso men intresset verkar svalt.

Området finns i Vetlanda kommun.

Mvh: Danne



   TS
Avatar Fallback

Re: Vem bryter o krossar stubbar i småland?

Hema  
#234101 Här har vi en kille som gjorde typ så..
http://www.lantbruk.com/lantbruk/emils-smarta-hyss-kop-och-forvandla-till-akermark Jag vet inte om du kanske kan få lite tips av honom.

Avatar Fallback

Re: Vem bryter o krossar stubbar i småland?

Danne  
#234177 Har läst om denne man tidigare och ser han som en inspiratör, men tveksamt om ett värmeverk i västergötland finner ekonomi i att köra stubbar från småland?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem bryter o krossar stubbar i småland?

Hema  
#234181 Värmeverk i småland? Det är väl bara att ringa runt till de närmaste orterna. Alt. låter du stubbarna ligga o torka till sig innan du ringer någon flisentreprenör som kan ta den storleken o sedan sälja det som flis.

Avatar Fallback

Re: Vem bryter o krossar stubbar i småland?

Blivande snickare  
#234234 Det behövs en speciell panna för att kunna elda stubbar. Helt andra temperaturer än vanlig fliseldning och av sanden vill det bildas glas i vissa fall :shock:

Avatar Fallback

Re: Vem bryter o krossar stubbar i småland?

Hema  
#234293
Blivande snickare skrev:Det behövs en speciell panna för att kunna elda stubbar. Helt andra temperaturer än vanlig fliseldning och av sanden vill det bildas glas i vissa fall :shock:


Tolkar jag dig rätt, att stubbflis ger betydligt högre effekt? Hade jag inte koll på.

Denna länk kanske kan ge fler trådar att dra vidare på: http://www.bt.se/nyheter/svenljunga/article535133.ece

Avatar Fallback

Re: Vem bryter o krossar stubbar i småland?

Blivande snickare  
#235000 Så har jag förstått det, hårdare trä är det ju än i själva stammen och mera sand med i blandningen.
Temperaturen blir för hög för en vanlig flipanna.

Avatar Fallback

Re: Vem bryter o krossar stubbar i småland?

Hema  
#235024 Okey, det hade jag inte koll på.

Avatar Fallback

Re: Vem bryter o krossar stubbar i småland?

jannee  
#243864 Längsmed 30an mellan Växjö och Lammhult har de brutit upp stubbarna (efter Gudrun) de är nu bortforslade, vet ej om de flisades på plats eller kördes till något värmekraftverk för flisning.
I vilket fall som helst får man gräva upp dem med grävmaskin sedan måste de tydligen ligga några år innan man kan ta vara på stubben, troligtvis torka ordentligt.
Börja med att gräv upp dem och lägg den i en lång kuv.

Avatar Fallback

Re: Vem bryter o krossar stubbar i småland?

Naders  
#243917 Jag tror att du kan höra med Mörrums Gräv.
Vet att de har en stor kross/flis som de åker runt med och bryter upp stubbar och upparbetar.
Och de brukar vara rätt vidsträckta har jag för mej.
Sen beror det kanske på vilka volymer det rör sig om.
Men det är väl inte farligt att fråga, frågan är fri som det heter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).