Skogsmiljö och Trädlära

Sommartorkan, hur är du drabbad?

18 inlägg 12159 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sommartorkan, hur är du drabbad?

boksson  
#231928 Ja som rubriken säger så hur illa är det hos er?

Hos mig så börjar löven trilla av vissa mindre buskar, alla nyplanterade granar hänger, några är döda. Alla dikena är intorkade och minimalt med vatten i bäckarna. Dammet virvlar i ens spår.

I morgon lovas sol och 27 grader med fortsatt torka, blir en dag på stranden med några öl i kylväskan.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

Hema  
#231936 Bilen blir väldigt dammig och snart kanske jag blir tvungen att vattna gräsmattan om jag vill ha den fortsatt grön.

Avatar Fallback

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

Blivande snickare  
#231962 Gräsmattan har vattnats där det behövats.
Tallplantorna har klarat sig bättre än väntat, bara lite gula inne mot stammen 😈 .
Men vi har ju inte haft total torka som endel haft, ibland har det kommit en 3-4 milli på kvällen/natten.
Aj jo, en av douglas granarna som vi har på gräsmattan börjar vara ganska brun...
Men hallonen har blivit riktigt goda! :smile: Plockade två liter med morsan på en liten stund!

Användarvisningsbild

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231971 Vattenspridarna är igång på viktiga delar (definieras av hustru). I skogen går det bättre, har en ganska fuktig skog normalt så nu är den i ganska bra form. Fast bäcken porlar inte längre, och blöthålen är torra eller med bara lite vatten kvar.

Användarvisningsbild

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

machonisti  
#231974 Antalet mygg i skog och mark har minskat rejält. På gården är de sällsynta denna sommar jämfört med fjolåret då täta kläder krävdes ifall man inte tycker om att klia sig.

Avatar Fallback

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

foton  
#232006 För mig är det perfekt! Det har inte varit så här bra att köra i skogen på flera år.

Avatar Fallback

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

rikard_e  
#232021 Lite orolig över bränder. Skulle behöva komma några dagars regn nu, både för återväxten och för allt annat liv.

Avatar Fallback

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232029 7 Ha nyplanterad gran. Men de är gröna ännu.....

Avatar Fallback

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

rikard_e  
#232144 Nu kommer regnet här, äntligen måste man väl säga. Nu kan det regna i några dagar.

Användarvisningsbild

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

stegmaster  
#232152 Tycker det er nåt fel i frågeställningen, skulle varit "Sommartorkan, hur ble du räddad?) :wink:
Det er ju denna torkan som säkrat hela vedtorken detta år, då det var en dårlig vår, med mycket kallt och rägn väder. :grin:
Men nu er verkar rägnet komma her med, men nu er veden törr, så det er lugnt. 8)

Användarvisningsbild

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239586 Kom att tänka på den här tråden...

När jag var ute i skogen idag, noterade jag en del tallar som börjar se lite sletna ut. Några hade inte många gröna barr kvar. En del var ljusgrönare i barren.

Man börjar fundera på om det är torkan som frestar på. I och för sig har jag varigt med om fina tallar har dött till synes utan anledning och då var det ingen extremtorka i alla fall.

På ett hygge hade bladen på lövslyet torkat upp som om dom hade varigt syrfällda.

Användarvisningsbild

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

JensSkoog  
#239622 Björken blev blek och många tog höst tidligt - men det va måhende andra skel enn sommaren - vet inte. Men jag ser att en del gran och tall har slitit, och mist färj, men inte värre enn att dom klarar sig. Det som verkligen tog kvällen, va oerhörd många thuja kring i staden. Vår med tjäla och så turr sommar har gjort att försäljarane har gjort stora pengar!

Användarvisningsbild

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

halvproffs  
#239626 Här är det fortfarande snustorrt i markerna. Fick 4mm i söndags, alltid något. Skogen verkar inte ha lidit av torkan, björkarna tappar löven i en rasande fart just nu och det är helt enligt kalendern

Verkar bli lika som för ett antal år sedan att passkyttarna fick ta med vattendunkar till älghundarna så dom fick nått att dricka.

Avatar Fallback

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

axwell  
#239629
halvproffs skrev:Inlägg av halvproffs » 53 minuter sedan.
Här är det fortfarande snustorrt i markerna. Fick 4mm i söndags, alltid något. Skogen verkar inte ha lidit av torkan, björkarna tappar löven i en rasande fart just nu och det är helt enligt kalendern

Verkar bli lika som för ett antal år sedan att passkyttarna fick ta med vattendunkar till älghundarna så dom fick nått att dricka.


Vilken skillnad på ca 20 mil fågelvägen. Regnvädret någon vecka sedan gav här 112 mm, SMHI:s station(Höglandsbodarna) 2 mil längre från kusten ca 150 mm.

Skogsmarken är fortfarande övermättad med vatten, dålig bärighet.

Användarvisningsbild

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

loppan  
#239666 Röjer och tar ut ved innan slutavverkning och jag har nog knappt sett så torra marker i skogen förr.
Om man råkar ha mer gripen i marken ryker det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).