ATV och UTV i skogen

arctic cat mudpro

40 inlägg 22501 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

arctic cat mudpro

clasandre  
#231208 hejsan! :)

vi har bestämmt oss att skaffa en fyrhjuling till gården! :) (oerhört nöjd att ha klarat av att övertala övriga parter att en fyrhjuling är nödvändigt!)

men sen är det ju den grejen att man ska välja ett märke och modell också även om det är roligt att kolla runt så är det ju svårt med! :)

Men skulle vilja kolla med er vad ni tycker om en arctic cat mudpro 700 i skogen.

Har hittat mycket åsikter om andra maskiner här på forumet men inte så mycket om denna. Men jag vart imponerad med maskinens 35 cm i markfrigång och såg ut att vara rätt bra utrustad från början med bra däck osv. Sen är ju inte snorkeln fel att ha om man skulle vilja bada någon gång ;)

tror jag att 700 är ett bra motor alternativ i skogen med relativt mycket kraft och hyffsat smidig.

men som sagt är det någon som kör denna maskin eller har erfarenheter från den eller andra åsikter om den framför dem gärna!! :)



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: arctic cat mudpro

anersimyra  
#231218 Tanken på mudpro i skogen gör du bäst i att "lägga på hyllan", det är som namnet antyder en tävlingsmaskin, konstruerad för att köra i lerhål, däcken t.e.x är direkt olämpliga för skogskörning. Men visst är det en rolig maskin. Vill du ha råd angående Arctic kan du med fördel ringa Patrik Andersson på GoOffroad i Tumba.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: arctic cat mudpro

mrvimek  
#231219 can am 650 :)

Användarvisningsbild

Re: arctic cat mudpro

anersimyra  
#231220 Ett klart bättre val i skogen, fast själv föredrar jag min potatis 800 med "extra allt" Den kommer snart få sig en servostyrning också :grin:
mrvimek skrev:can am 650 :)

Avatar Fallback

Re: arctic cat mudpro

skogssvinet  
#231237 Mud pro har jag fattat det som att den är den starkaste maskinen på marknaden då den är nedväxlad. Så den är är nog den bästa på att dra. När jag har snöröjt behöver jag inte växla ner till lågväxel. Inte häller när vagnen är Halvt lastad. Som du säger så är däcken väldigt bra dom är ju nästan som ett traktordäck och får väldigt bra fäste. Sämre att ha kedjor på dock då kedjan lägger sig emellan skovlarna. Hade jag köpt kedja i dag så hade det blivit från kedjan ab. Välj gjärna med servo för med så bra fäste på däckerna så blir det ganska jobbigt efter en hel arbetsdag. Men kör du korta pass funkar det alldeles utmärkt med muskelservo. Köper du hoj som har tillverkats innan 2010 så skall du kolla att drivknutarna är uppgraderade. Dom gamla va för klena Mycket utrustning och bra markfrigång gör nog denna atv till den bästa standard hoj som finns på marknaden och den är som gjord för skogen. Nackdelar ärväl att den gnisslade i bland. Men det har varenda ac jag har haft gjort (har haft två).

Avatar Fallback

Re: arctic cat mudpro

clasandre  
#231248 Det var lite olika bud här.

men det som jag fastnade mest för var markfrigången som var enormt bra för en atv

men ska fara och kläma och känna och kanske ta en provtur med flera olika maskiner för tror det viktigaste är att hitta en maskin man trivs med :)

   TS
Avatar Fallback

Re: arctic cat mudpro

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231250 Vi har en arctic cat 700 diesel och som arbetsmaskin funkar den kanon. Jag har samma däck som mudpro och dom drar grymt i skogen! Markfrigången är grym, dock behövs det lite värre bakfjädrar om man kör mkt med vagn efter, men det är småpengar det handlar om.

Avatar Fallback

Re: arctic cat mudpro

simon jonsson  
#231251 Ska du ha en bra skogsmaskin så åk förbi Yamaha center umeå och snacka med Anders.
Han kan hjälpa dej!
Lejab gör mycket fina tillbehör till Yamaha, mycket därför jag valde Yamaha.

Avatar Fallback

Re: arctic cat mudpro

simon jonsson  
#231252 Sen är det ju nära till Mera fritid och jämnföra med Arctic cat :)

Avatar Fallback

Re: arctic cat mudpro

skogssvinet  
#231253 Japp det är bara att testa. Jag lovar dig att du inte kommer bli besviken.

Avatar Fallback

Re: arctic cat mudpro

Joboy22  
#231269 Jag testade arctic cat 700 innan jag köpte min grizzly. Den började ryka under provåket hos återförsäljaren, gjorde att jag fick en tankeställare i alla fall. Hastighetsmätarnålen darrade konstigt och hade fastnat på 10kmh, finishen kändes sådär. Sedan gillade jag inte den icke befintliga motorbromsen i nedförsbackarna. Angående dragkraft finns det mer än du kan använda på i princip samtliga märkesmaskiner,du har mer dragstyrka än vikt på fyrhjulingen,

Avatar Fallback

Re: arctic cat mudpro

clasandre  
#231272 simon har redan besökt yamaha center i umeå, och har fått ett halv hyffsat intryck av butiken då det bara är anders (om de är han som jag snackade med sist) som kan något. har fått stå och försöka beställa en reservdel till mcn i nästan en timme innan hon hittade igen den på datorn... och har bemötts lite halvhjärtat och fått intrycket av att det är för att jag ser ung ut och inte kan betala...

men ska fara och kolla på arctic cat och se vad de går för :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: arctic cat mudpro

anersimyra  
#231278
clasandre skrev:Det var lite olika bud här.

men det som jag fastnade mest för var markfrigången som var enormt bra för en atv

men ska fara och kläma och känna och kanske ta en provtur med flera olika maskiner för tror det viktigaste är att hitta en maskin man trivs med :)
Visst tar man sig fram "bra" i skogen med muddäck, men, ett muddäck är konstruerat för att skyffla undan löst material för att på det sättet få fäste. Dom är direkt urusla på snö, dom bär helt enkelt inte. I djupare snö är ett tätmönstrat däck som går uppe på snön betydligt bättre än ett däck som skyfflar undan snön, för att därigenom nå fastare mark och förhoppningsvis fäste. Samma gäller för skogsmark med löst vått underlag, där vill man ha ett däck med hög bärighet på underlaget. Finns det gott om ytliga rötter på skiftet behöver du även där ett däck med hög bärighet, alltså inte ett däck som genom sin konstruktion ska skyffla undan lösare material. Kenda Bear Claw som säljs till dom flesta skogspaketen, samt sitter som original på Alstor miniskotare är en hyfsad kompromiss, det skyfflar lätt undan snö och lera, vilket förstås är mindre bra, men greppet i stenig terräng är riktigt bra, även om stenen/berget är vått. På rötter och is är däcket riktigt uselt. Dock är det extremt hållbart, i våras arbetade jag med en Alstor som gått 5000 TIMMAR !! med samma däckuppsättning i järnvägsmakadam. Vill man ändå köra med muddsulor är som sagt TB kedjan från kedjan AB det enda som duger, men smakar det så kostar det, dimensionen 27/10/10 och 27/12/12, alltså två av varje, går på en bit över 10,000:- :surp:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: arctic cat mudpro

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231280 Kollade med kedjan till mina "big foot" däck, de har grova klackar. Och visst, de kostade ca 10k ink moms. Men har nu satt på Nyvabs kedja för 900 paret. Den har diamantmönster och lägger sig fint ovanpå klackarna. Får se senare i år hur det hela faller ut i praktiken. De breda däcken ökar bärigheten väsentligt på fuktig mark, så med kedjor på hoppas jag att få det allt! (Snö så gäller band för min del).

Annars så skulle jag nog valt en MudPro om jag skulle köpa nytt nu. Detta utifrån markfrigången i första hand och den låga lågväxeln i andra hand. Har kört AC nu i 5-6 år, och de funkar bra i skogen för mig som arbetsmaskin.

Kör man mycket med band på vintern så är en större motor än 500 att föredra som jag ser det efter flera års erfarenhet. Kommer köpa en minst 700 motor nästa gång.

Användarvisningsbild

Re: arctic cat mudpro

anersimyra  
#231283
Uvskogen skrev:Kollade med kedjan till mina "big foot" däck, de har grova klackar. Och visst, de kostade ca 10k ink moms. Men har nu satt på Nyvabs kedja för 900 paret. Den har diamantmönster och lägger sig fint ovanpå klackarna. Får se senare i år hur det hela faller ut i praktiken. De breda däcken ökar bärigheten väsentligt på fuktig mark, så med kedjor på hoppas jag att få det allt! (Snö så gäller band för min del).

Annars så skulle jag nog valt en MudPro om jag skulle köpa nytt nu. Detta utifrån markfrigången i första hand och den låga lågväxeln i andra hand. Har kört AC nu i 5-6 år, och de funkar bra i skogen för mig som arbetsmaskin.

Kör man mycket med band på vintern så är en större motor än 500 att föredra som jag ser det efter flera års erfarenhet. Kommer köpa en minst 700 motor nästa gång.
Jo, 10 loppor känns allt lite i överkant, men efter tre säsonger tror jag mig vara säker på att kedjorna håller maskinens livslängd ut, man kan bara ana något litet slitage på dom, stålet torde vara av yppersta kvalitet, dom väger omkring 20 kg paret :surp: Jo en mudmaskin för skogen ger ju egentligen allt man behöver, förutom däcken då. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar