Virkesmätning och Matrisfub

ej tur med inmätning

32 inlägg 30390 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

ÅsaNisse  
#511267 Fortfarande inget avslut på ovanstående problem. Dock har jag varit på besök på sågen och mätstationen och det ger mig bara flera funderingar. En av grovstockarna låg i en välta som skulle svarvas, men hur den var inmätt gick inte att få svar på. Vad jag blev fundersam på också är att angivelser i mätinstruktionen på röta och krök, som har väldigt precisa mått, bara uppskattas med ögonmått på mätstationen. Det förekommer inte någon kontrollmätning alls på tveksamma stockar. Att jag har mätt och räknat för att bara leverera godkända stockar har ingen betydelse. Det känns inte som att VMF gör sitt jobb på ett ärligt och kvalitativt riktigt sätt.
En annan grej som inträffat på ett annat sågverk är att en kompis fick i dagarna ett nytt mätbesked som skulle ersätta det som kom för två veckor sedan direkt efter leveransen. Det nya mätbeskedet var ändrat så att det var mera vrak och lägre ersättning. Hur kan man mäta ett parti två gånger med några veckors mellanrum? Den informationen jag fått tidigare så går det inte hitta tillbaka till vem som levererat vad när virket en gång gått genom mätstationen, för då är det antingen sågat eller ligger blandat i en välta på väg in i sågen.

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

frågande och vetande  
#511272 Det var länge sedan VMF följde skogsägarnas intressen. Nu är det industrin som bestämmer, kraven på en mätare och mätningen i sig är för låga

Användarvisningsbild

Re: ej tur med inmätning

halvproffs  
#511309 Intressant men tragiskt att det inte bara är jag som tycker att VMF inte har skött sitt jobb på ett rätt sätt som dom tillsatt för att göra.
Och i efterhand när man fått mätsedeln så är bevisen borta.

   TS
Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

ÅsaNisse  
#511325 Jag börjar fundera på om och hur en advokat skulle reagera på denna typ av handel, om man börjar granska lagar och förordningar. En bilverkstad ska ju lämna pris i förväg och avviker kostnaden vissa procent så är dom skyldiga att få kvittens på att göra jobbet. Visserligen är det en affär mellan näringsidkare och privatpersoner och virket hanteras mellan två näringsidkare. Dock är det märkligt att om man vill har kontrollmätning så måste man säga till i förväg och betala för det oavsett om det är rätt eller fel. Kan ju förstå att det blir ett avbräck i deras hantering som kostar pengar, men det går ju inte att få rättelse i efterhand då bevisen är borta, så det borde ligga i VMF´s intresse att kunna stå upp för att de mäter rätt. En ytterligare grej jag inte förstår är var dom får tag i sådana personer som har den kapaciteten att kolla alla parametrar på en stock på några få sekunder.( 5000 stock på 8 tim) För mig tar det en stund att bara mäta och räkna årsringar om det är klass 1 eller 2

Användarvisningsbild

Re: ej tur med inmätning

skogsjan695xl  
#511336 Mätarna sitter inte 8 timmar i sträck heller. När jag läste virkesmätare så satt dom 2 timmar sen bytte dom.
Men sitter man dag ut å dag in så har de väldigt bra koll på stockarna tycker jag.
Det slumpas ut kontrollstockar varje skift. Så mätarna blir kontrollerade.
Ang årsringar så är det ju ganska lätt å se på håll.
Klass 2 har ju inget årsringskrav och klass ett har 12 årringar.
Men en intressant grej när ni mäter årsringar på gran som flera säkert inte vet. På rotstock kollas årsringarna i toppen mellan 2-8 cm från centrum. Alla andra mäts i grovändan.

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

Byfånen  
#511342 Om det här ämnet kan man skriva spaltmeter såklart, men det man ska vara medveten om som skogsägare är att virkesmätaren klassar STOCKTYPER i första hand. Att klassa varje stock rätt är en omöjlighet, men att se på ett ungefär med en hyffsat bra precision vilka stockar som är av god kvalitet eller sämre kvalitet går. Ingen, varken köpare eller säljare, är idag beredd att betala priset av "riktig" mätning där du genom att ägna tid åt stockarna kan med stor säkerhet avgöra klassen. I de fallen då virkesmätaren inte kan avgöra kvaliteten brukar denne snarare fria än fälla. Klart är att om du som skogshuggare apterar många tveksamma stockar där alla kanske håller sig inom mätningens råmärken kan du mycket väl få stockar vrakade eftersom vid tveksamma fall friar mätaren första stocken, men kanske fäller nästa.

Och till sist, virkesmätarna gör så gott de kan. De kan inte hjälpa att de metoder de använder inte har bättre precision, för det är de godkända metoderna som är dåliga. Exempelvis travmätning, bildmätning, snabbgående kerattmätning mm.

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

Sandström87  
#511343 Mycket bra skrivet Byfånen!

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

Byfånen  
#511344 En sak till: Om du som skogsägare vill att en begärd kontroll utförs kostar den dig 5000kr om värdeavvikelsen är mindre än 5%. Överstiger värdeavvikelsen det är kontrollen kostnadsfri. Korrigering av utfallet från ordinarie mätning görs alltid.
Kostnaden på 5000kr är en spottstyver av vad kontrollen kostar i verkligheten (ca 25000kr) så den subventioneras redan idag. Att ven verkliga kostnaden är hög beror på att kontrollmätare från annan förening flygs ner för att ansvara för kontrollen, plus hotellnätter, plus arbetstid (minst två kontrollmätare), plus kostnad för sammanräkning av VMK, plus SDC, plus hantering av VMF´s huvudkontor. 5000kr är alltså billigt.

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

ÅsaNisse  
#511361 Att klassa varje stock rätt är en omöjlighet, skrev Byfånen. Det är just det jag reagerar på att mätinstruktionen för stockmätning anger att varje stock för sig ska uppfylla noga angivna krav, men när det kommer till inmätningen så är det bara uppskattning som gäller.
Skogsjan skrev att mätarna byts av efter 2 tim. Inte här. Samme person sitter själv hela tiden. Finns ingen som byter av. Kontrollstockarna kommer inte slumpvis varje skift heller utan det blir några stycken när kontrollmätaren är på plats. Att årsringarna ska räknas i topp på rotstocken har jag koll på när det gäller gran. På tall får man bättre vilopaus på stubben.
Antingen bör VMF ändra sina rutiner så att de kan kvalitetsäkra sin mätning mot de krav som ställs i instruktionerna eller så får dom ändra i instruktionen så att det passar mätningens kapacitet och kvalitet. Som läget är nu så måste man tydligen skicka med ett antal dåliga stockar så att det finns fog för att vraka en del. Gör man rätt i skogen så får man inte fullt betalt för det och då kan man ju fundera över prissättningen när det önskas högre priser på timmer. Först och främst ska man väl få den ersättning man är berättigad till med de priser som är aktuella.

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

Byfånen  
#511431 Men hur skulle instruktionen vara skriven om inte på stocknivå? Vilken skrivning skulle vara mer rättvis och hur skulle man kunna utföra och kontrollera en sådan mätning?

Du har rätt i att en virkesmätare idag mäter åtta timmar i sträck och upp emot 5000 stockar på det passet. Vad du däremot har fel om är hur det fungerar med kontrollstockar. Virkesmätningslagen ställer krav på att all mätning skall vara kontrollerbar och så vitt jag vet mäter inte föreningarna utan att kontrollfunktion finns. Att kontrollstockar enbart skulle förekomma när kontrollmätarn är på plats är rent struntprat. Möjligen att denne vill ha en utökad kontroll vid besöket om ordinarie kontroll inte fallit väl ut.

Att skicka med stockar av dålig kvalitet för att några ändå blir vrakade är också bara dumt, i alla fall i VMF Syds verksamhetsområde där varje stock, stuv, parti mäts utan någon form av kollektivmätning/bestraffning.

Och förresten kan inte VMF bestämma om vilka metoder som är accepterade, det gör VMU och VMK som är egna organisationer under SDC. Och för att få godkännande måste metoderna följa lagens noggrannhetskrav.

Jag har mycket kontakt med branschfolk i andra länder och de är ofta mycket avundsjuka på vårt standardiserade system som bidrar till att köpare och säljare enklare kan få en uppfattning om den komplexa varan virke.

Sedan är jag verkligen ingen försvarare av de metoder som används. Mätnogrannheten och kontrollen är på tok för dålig i alla sammanhang förutom skördarmätningen.

Användarvisningsbild

Re: ej tur med inmätning

halvproffs  
#686754 Jaha, då var det dags igen för riktigt grov och fin björkhuggning.
Med tanke på vraken förra gången är jag väldigt tveksam om jag ska sälja björktimmer eller inte.
Rotstocken och nästa är för grov för vedmaskin så lite därav denna tvekan.
Pratade med en slutavverkningsskördareförare (puh) i helgen som kör åt Korsnäs. Dom har fått direktiv att göra massaved av all björk för det har vrakats så mycket björktimmer 🙃 .

   TS
Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

Axl  
#686757 Du får väl kolla vad dom kan erbjuda för pris (ink vrak) innan du bestämmer dig. Men valmöjligheterna blir väl färre om du hugger först och frågar sen?

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

isteskog  
#686762 Jag skulle plocka ut björktimret, Proffset! 🌳

Användarvisningsbild

Re: ej tur med inmätning

halvproffs  
#686780
Axl skrev:Du får väl kolla vad dom kan erbjuda för pris (ink vrak) innan du bestämmer dig. Men valmöjligheterna blir väl färre om du hugger först och frågar sen?


Har kollat på Rundtimmers apterings och prislista så jag har apterat efter den om jag säljer dit.
Tror jag ska prata med dom. Måste ha tjäle för att få ut virket någorlunda enkelt så jag har bara huggit 8 timmar än. Hugger nog inget mer utan inväntar kallare väder.

   TS
Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689670 Har hittills sålt björktimmer till en inköpare som skickar det till sågen som sågar det. Ingen vrak på det jag sålt hittills. Skulle aldrig få för mig att sälja det så det går igenom mätstation hos den såg jag brukar sälja mina stockar till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).