Skogsröjning

Egna erfarenheter röjning med kedjesåg

2 inlägg 4216 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Egna erfarenheter röjning med kedjesåg

Johan$$on  
#226883 Är lite nyfiken på resultat av röjningar med kedjesågar, är det någon som har lite erfarenhet?(minst 2-3 år sedan helst längre)

Har ni röjt något för några år sedan så dela gärna med er av hur ni tycker att resultat har bilvit, kvalitet,viltskador, lövuppslag osv gärna bilder.

Jag är alltså inte ett dugg intresserad av vilka skillnader ni upplever under själva röjningen, hur trötta ni blir och hur lätt det är iförhållande till klingsåg är inte relevant utan det som är intressant är ev skillnader på bestånd jämfört med konventionell röjning.

Det jag är mest skeptisk mot när det gäller marknadsföringen av dessa sågar är att man både framhåller högstubbarnas kvalitetsdanande effekt och i nästa andetag hävdar att de höga stubbarna inte är något problem eftersom de ruttnar bort fort, något som iaf i min värld låter som en omöjlig kombination.
Kapar man träd ovanför grönkvist brukar de ju överleva.

Det är förstahands upplysningar jag är ute efter, inte återförsäljare, tillverkare och av dessa anställda personers reklam.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Egna erfarenheter röjning med kedjesåg

loppan  
#226914 Jag har röjt med motorsåg i minst åtta år nu och jag tar högstubbe.
I klenare bestånd under tre cm så dör nästan alla men om man kommer upp över fem cm så överlever kanske en tredjedel.
Denna tredjedel är ganska viktig då den grönskar ganska frodigt i lämplig beteshöjd för älgen.

Jag upplever det som att älgen hellre betar av denna buske än det övriga beståndet vilket tydligt
minskar betestrycket på övriga beståndet.

Denna risbuske som betas har dessutom ganska svårt att överleva i längden då det övriga beståndet
växer förbi så att den får för lite ljus.

De betesskador skogsbruket dras med är delvis självförvållat då man röjer rent och inte lämnar lämpligt bete.
Inget att förlora på att prova högstubbe på något hygge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).