Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Service av skogsvagn, lista åtgärder !

11 inlägg 7520 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Service av skogsvagn, lista åtgärder !

stektlök  
#226341 Hej !
Jag tänkte ni kunde skriva en lista med åtgärder ni gör på er skogsvagn innan sommarvilan om ni nu har sådan!
Vad ska man göra, behöver man göra?
Fett i alla nipplar vet jag, men tänker på olja i vridhus, kolla glapp, vinschkoll, gripkoll, smörja hydraulkolvar, byta till sommarluft i däcken... mm, mm. Ös på med förslag på åtgärder.

Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Service av skogsvagn, lista åtgärder !

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226351 Smörj vinschwiren rikligt så håller den sig mjuk och smidig när den fått stå och dra till sig oljan under sommaren.

Avatar Fallback

Re: Service av skogsvagn, lista åtgärder !

stektlök  
#226352 ok

   TS
Avatar Fallback

Re: Service av skogsvagn, lista åtgärder !

tallen100  
#226370 Kolla över hela vagnen helt enkelt, är det nått som är slitet/trasigt är det bra att ha sommaren på sej att laga. Sommarluft i däcken är väll onödigt om den ska stå still ända till hösten :wink:

Användarvisningsbild

Re: Service av skogsvagn, lista åtgärder !

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226384
tallen100 skrev:Kolla över hela vagnen helt enkelt, är det nått som är slitet/trasigt är det bra att ha sommaren på sej att laga.:wink:


Jo tack, minnet är bra men kort. :mrgreen: Skulle ut i lördags med den gamla virekranen och vinscha lite. Upptäckte då att ett fäste var spruckit. Depå och snabbt ändrade planer. När jag tänkte på det så hade jag nog upptäckt den sprickan förra året när några vindfällen hade vinschats in :roll: .

Avatar Fallback

Re: Service av skogsvagn, lista åtgärder !

stektlök  
#226416 Ok då ingår nu även röntgen av alla svetsar på min vagn i serviceschemat inför sommaruppehållet :) Tack.
Fler förslag ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Service av skogsvagn, lista åtgärder !

åberg  
#226533 Skugga däcken om den ska stå ute i solen?

Avatar Fallback

Re: Service av skogsvagn, lista åtgärder !

stektlök  
#226601 Står inne i maskinhall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service av skogsvagn, lista åtgärder !

Skogstomte  
#226602 Om den gått några år så är det inte fel att lyfta upp hjulen och känna så att de rullar lätt och utan missljud samt att de är stumma (inget glapp). Vid små, begynnande fel kan det räcka med att fetta om lagren.

Användarvisningsbild

Re: Service av skogsvagn, lista åtgärder !

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226603
stektlök skrev:Står inne i maskinhall.


:ymdaydream: :ymdaydream:

Användarvisningsbild

Re: Service av skogsvagn, lista åtgärder !

Skogstomte  
#226605
stektlök skrev:Ok då ingår nu även röntgen av alla svetsar på min vagn i serviceschemat inför sommaruppehållet :) Tack.
Fler förslag ?


Ha ha, röntga kanske är överkurs, men att leta sprickor regelbundet kan spara mycket elände. Lättare att laga innan man bryter sönder något. Dessutom står man alltid låååångt hemifrån när skiten sackar ihop...

Dessutom bra att byta hydraulslangar som börjar bli risiga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).