Motorsåg och handhållet

Fällkilar av trä?

57 inlägg 22812 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällkilar av trä?

Rollomatic  
#221782 Någon som har provat att tillverka egna 8 och 10-tums fällkilar i trä? Isåfall, vilket träslag har funkat bäst?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

kallen  
#221786 Har fått några i ek av en möbelsnickare. De har gått i bitar ganska omgående.

Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

tallen100  
#221788 Har provat lite olika å dom håller ingen längre stund tycker ja.. så plast kilen är nog ändå bäst.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Rollomatic  
#221792 Visst, träkilen har nog svårt att konkurrera med plastkilen vad gäller hållbarhet. Dock så kan man ju göra många träkilar för priset av en plastkil. Tycker att dom är löjligt dyra... Det är ju för f-n bara en bit plast!

Kan tänka mig att ek är lite för sprött men vad tror ni om senvuxen björk alternativt bok?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

tallen100  
#221793 Senvuxen björk skulle ja tro kan fungera bra..... Lärk??

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Rollomatic  
#221795
tallen100 skrev:Senvuxen björk skulle ja tro kan fungera bra..... Lärk??

Lärk har jag faktiskt inte tänkt på! Intressant förslag.

Tack för tipset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

vetinte  
#221796 Jag har gjort "nöd kilar" vid tillfällen. Då av lite blandat lövvirke. Håller ett tag iaf.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221804 Är det mycket banka å slå på kilen för att driva över stora träd. Då kan träkilen lida stora nederlag. Hade ett gäng hemmagjorda ekkilar. Nån sprack väl. Men dom fungerade bra för att hålla emot så man kunde stoppa in brytjärnet. I synnerhet vid klena träd där det inte är så mycket utrymme på stubben. Det är bättre att såga i kilen än i brytjärnet.

Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

BM-röd  
#221805 "skogs" rönn!

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

johan eriksson  
#221806 Har testat kilar av Alm, funkar bra, fast inte för tillfället då jag har förlagt dom någonstans. Fick dom av en annan forummedlem.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Rollomatic  
#221808
Vedmaskin skrev:Är det mycket banka å slå på kilen för att driva över stora träd. Då kan träkilen lida stora nederlag. Hade ett gäng hemmagjorda ekkilar. Nån sprack väl. Men dom fungerade bra för att hålla emot så man kunde stoppa in brytjärnet. I synnerhet vid klena träd där det inte är så mycket utrymme på stubben. Det är bättre att såga i kilen än i brytjärnet.

Precis, visst har det hänt att man kommit åt brytjärnet med sågen och det är lika surt varje gång... Använder nästan aldrig brytjärn numera. När jag gick Motorsågsutbildningen så gällde bara kil och plastklubba. Funderar på att skaffa en sådan klubba då yxan går hårt åt kilarna oavsett material.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

palbin  
#221810
Vedmaskin skrev:... . Det är bättre att såga i kilen än i brytjärnet.


Även att såga i metallkilar klarar man väl sig allt som oftast förvånansvärt bra
undan med - kedjan "glattar" bara lite på kilens yta har jag kommit fram till ...
inte för jag gör det med avsikt alltså ... .

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221812 Finns inget som slår träkil i mitt tycke. Håkker bättre än plast och kostar stort sett inget.

Alm är min favorit, men det går med andra med.

Hur man sågar ut kil är viktigare än träslag. Var man tar materialet bestämmer tålighet.

Olika kilar i olika form och höjd med olika ytor är toppen att ha med sig.

Användarvisningsbild

Re: Fällkilar av trä?

palbin  
#221815
Mange skrev:Alm är min favorit, men det går med andra med.

Hur man sågar ut kil är viktigare än träslag. Var man tar materialet
bestämmer tålighet.


De skall sågas som yxhuvudkilar gissar jag, eller?

Med fibrerna i längdled, eller i tvärled, eller?

Jag har en massa Ochsenkoppf aluminiumkilar i olika storlekar
liggande på posten i Simrishamn som jag tänkt skall ersätta
mina hitills använda billighetsjärnkilar ... .

Den första och enda plastkil jag haft sågade jag sönder vid
första användningen :) - iofs var jag då mkt orutinerad ... .

Jag skall fälla 6 (sex) höga smala (obesedda - men jag litar på
byggmogulen som vill jag skall göra det) almar söder om Kivik
imorgon faktiskt (få dem att falla klarar väl iofs vem som helst,
så det är inget med det :) ).

Förstår inte riktigt varför jag skulle göra kilar av en bit av dem?
De kanske "fäster" bättre (är mindre hala) än metall eller?

Avatar Fallback

Re: Fällkilar av trä?

betula-kolarn  
#221823
Mange skrev:Hur man sågar ut kil är viktigare än träslag. Var man tar materialet bestämmer tålighet.

Olika kilar i olika form och höjd med olika ytor är toppen att ha med sig.


Kloka ord från Mange.

Har själv provat kilar i grangren från lågt sittande grenar på gamla granar. Svårt att få ut bredden men får ett väldigt tätvuxen och hårt ämne. Grenen är ju nästan lika gammal som trädet i sig självt men tjockleken.. Titta på granar i bryn och fristående granar i hagmarker eller på tomtmark
De funkade fint en vinter (dock inte så många kubik) men på våren torksprack kilarna i centrum. Slår med mindre yxa på dem.
Oxel är ju också ett hårt och tåligt trädslag. Användes ju som kuggtappar i gamla kugghjul av trä, i kvarnar och liknande, förr i tiden. De tålde att nöta mot varandra länge och väl samt att det var enklare att byta enkskilda kuggar än hela kugghjulet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).