Trädfällning (arborist)

Billiga huggare inte alltid bäst!!

13 inlägg 8859 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Billiga huggare inte alltid bäst!!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218702 Lämnade anbud på 12 träd i en trädgård som skulle fällas & köras ihop för 3 veckor sen.
Vi va lite för dyra som tomtägaren uttryckte sig så han tog ngr andra. Svenskar faktiskt.
I helgen ringde han & frågade om jag kunde tänka mej o komma titta lite. de hade fällt de mindre träden, men han tyckte att de verkade lite bortkomna som han sa.
Dottern & jag åkte o kollade. Ett träd ca 45cm hade de stuckit in svärdet & gått varvet runt!!! Kan säga det iomed att bottenstocken låg kvar fortfarande.
Riktskär javisst. Men man kanske skulle rikta det så man inte slår sönder de andra träden som skulle va kvar.
De hade lämnat de största träden för de hade ju inte såg som räckte igenom träden sa de åt ägaren så de skulle återkomma när de köpt en sån?!!
tyvärr så la kameran av så jag fick bara 3 bilder. Skulle tagit bilden lite längre ner med flaskan men det skiljer väl 15cm mellan riktskär & fällskär. & vad det skilde på den nedre bilden vet i fn..
Övre bilden är jag som fällt. Hade väl inte behövt instick men bättre va på säkra sidan.
Vi va där idag & gjorde klart åt ägaren för han ville inte att de skulle komma tillbaka..



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

Camwood  
#218710 Vilket belopp vad ditt anbud på :?: 1000kr för att fälla per träd tycker jag e rimligt och lika mycket till för att ta bort dom. Men e de så många som i ditt exempel så får dom nog lite rabatt.

Avatar Fallback

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218820 Brukar inte lämna anbud oftast. Vårat rykte är att vi jobbar & gör det bra!! Skämt osidå men hade faktiskt en kund som sa så åt mej. Han hade hört efter ang trädfällning & de va ngr som hade sagt så om oss.
Har även ett företag som vi gjort en del jobb åt. Första gången va de offert. Andra gången mellan tummen & pekfingret, tredje gången "Ehh vi har 2 träd som ska fällas & köras bort, när kan ni?"
Men iallafall, du ligger ungefär rätt förutom på bortkörningen. Det var 800:- per träd. Skrev visst inte det det var 4 hyfsat stora resten låg väl mellan 30 till 50-60cm. enkel fällning alla in i trädgården. Fanns ngr frukt träd som skulle sparas men inte svårt o missa dom.
Bortkörningen räknade jag på 450:- per träd. Körsträcka max 30m vardera håll.
Kompisen va borta drygt 6 timmar & då tog restiden 1.2.
Ska tillägga också att vi skulle inte städa utan bara ta det gripen kunde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218822 Kanske har visat bilderna förut men 2 träd vi fällde åt kommun i vintras. varit stora insändare i tidningarna & tydligen har ngn satt upp lappar på biblioteket om hur illa kommunen sköter sig som tar ner "friska" träd :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

rikard_e  
#218825 Det finns alltid någon som klagar över trädens öde, speciellt okunniga inne i stan som tror att huggare och kommunen är jävulen själva. Det går inte att få alla nöjda.


Jag känner igen den där fälltekniken, vi kallar dom balthugg häromkring.
Ska inte dra alla över en kant nu, finns alla sorters "mindre bra huggare".

Men dom huggen jag har sett har vart efter Estländare och Polacker.
Vart utmed ledningsgata och brevid hus

Avatar Fallback

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218829 Nä göra alla nöjda går inte. Blev iallafall kallad för "vandal med motorsåg" dock så har de inte skrivit mitt namn.
Tja nog för man kan misslyckas ibland med rikt & fällskär men inte så illa iallafall.
Nog för jag vet huggare som inte har kort som jag skulle låta fälla träd åt mej men lagen skulle gälla omgående så man fick bort såna här huggare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218918 En gång när jag var med på ett grävjobb så var det en rätt gammal polack som höll på och kämpade med ett riktigt grovt träd på granntomten, tror det var en alm.
Gubben sågade och sågade med en handrullad cigg i mungipan........ingen som helst skyddsutrustning, det mest varvade och dammade om sågen.
Rätt vad det var på en vanligtvis väldigt otrafikerad väg kom en gammal man körandes i knapp styrfart med en fet vinröd Honda Goldwing, motorcyklisten hälsade, polacken hälsade. Sedan just som Goldwingen försvunnit rasade trädet rakt över vägen där MC:n nyss åkte. Polacken såg nöjd ut.
När polacken gick därifrån blev jag tvungen att spänsta över och titta på stubben, trädet var helt avsågat precis runt om, kvar var en tofs på kanske 15 cm i mitten.
Trädet stod alltså i princip avsågat och balanserade när Goldwinggubben passerade :???:

Kronan var inte direkt smal, hela vägen blev ju full i träd.

Användarvisningsbild

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218921 Allt hade säkert gått jättebra om dom hade haft ABC körkort!!! ...då är man nämligen fullutbildad för att fälla träd!!....jajjamensan!!....säker skog och div myndigheter har sagt att det är så......så....tja...då måste det väl vara så!..............ironisk?........oooonej!!! absolut inte!! :smile:

Södergård skrev:Nä göra alla nöjda går inte. Blev iallafall kallad för "vandal med motorsåg" dock så har de inte skrivit mitt namn.
Tja nog för man kan misslyckas ibland med rikt & fällskär men inte så illa iallafall.
Nog för jag vet huggare som inte har kort som jag skulle låta fälla träd åt mej men lagen skulle gälla omgående så man fick bort såna här huggare.



ser inga större fel här? hade det gått bättre om dom har haft motorsågskörkort?...träden ligger ju ner och vare sig egendom eller personer har blivit skadade! vad är problemet? att dom var billigare än dig? att du inte fick jobbet!?

själv fäller jag inte ett träd under 2000:- + bortforsling! när trädet kan nå ett hus eller liknande... är det klättring/sektionsfällning som gäller så är det 2000:- + timpenning på 400 + moms! duger inte det så får det vara! det är för mycke "horor" i branchen.......men låt dom hålla på! på 10 år så har jag nog varit på ca 20 huspåfällningar å "ordnat till det"...sådana som tyckte i förhand att jag var för dyr!!....tjaa... då brukar jag säga: ja...det här blev ju billigt!! :lol: .....haha... ja det finns ju faktiskt dom som efter avklarad AB körkort har startat "trädfällnings firma"..hahahahaa :grin: det är ju som att man ramlar baklänges!! i skrattanfall!! :grin:

hare gött å fell safe!

Avatar Fallback

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218945 Nä bryr mej inte om att de va billigare eller fick jobbet istället för mej.
& som jag skrev så vet jag om huggare utan kort som jag låter fälla träd.
Egendom klarade sig förutom ngr träd som inte finns mer..¨
Har kort o va man inte noga med rikt & fällskär så blev man kuggad.
Sen bara för man har kort är man ingen expert.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218946 Helt rätt att hålla uppe priserna, ingen tjänar på låga priser.

Avatar Fallback

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218947 Tja här omkring ligger priset på dom som håller på med trädfällning på runt 1000:- per träd plus bortkörning på normala träd förstås.
Borde kanske flytta så man kan höja priset lite.
& är det skyliftjobb så kostar det 500:- plus moms för att jag ska stå i korgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

anersimyra  
#218957
Södergård skrev:Kanske har visat bilderna förut men 2 träd vi fällde åt kommun i vintras. varit stora insändare i tidningarna & tydligen har ngn satt upp lappar på biblioteket om hur illa kommunen sköter sig som tar ner "friska" träd :shock:
Trädkramarmaffian härjar som gräshoppor i storstäderna, galna, skrikande FOLIEHATTAR är dom hela högen, grupper av FOLIEHATTAR har skapats i landet, dom har skapat föreningar som håller möten med ÖVERSTEFOLIEHATTAR i talarstolen. Med galna blickar kedjar dom sig invid uppruttna stammar och tillber "trägudarna" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Billiga huggare inte alltid bäst!!

herjman  
#218961
Huggarn skrev:Allt hade säkert gått jättebra om dom hade haft ABC körkort!!! ...då är man nämligen fullutbildad för att fälla träd!!....jajjamensan!!....säker skog och div myndigheter har sagt att det är så......så....tja...då måste det väl vara så!..............ironisk?........oooonej!!! absolut inte!! :smile:

Södergård skrev:Nä göra alla nöjda går inte. Blev iallafall kallad för "vandal med motorsåg" dock så har de inte skrivit mitt namn.
Tja nog för man kan misslyckas ibland med rikt & fällskär men inte så illa iallafall.
Nog för jag vet huggare som inte har kort som jag skulle låta fälla träd åt mej men lagen skulle gälla omgående så man fick bort såna här huggare.



ser inga större fel här? hade det gått bättre om dom har haft motorsågskörkort?...träden ligger ju ner och vare sig egendom eller personer har blivit skadade! vad är problemet? att dom var billigare än dig? att du inte fick jobbet!?


Naturligtvis finns det duktiga huggare som inte har kort, men har du tragglat dig genom ABC så har du iallafall förstått grunderna i säker trädfällning och mer därtill!

Och av dom som varje år dör i skogen så törs jag sätta en tunna skit på att de flesta inte har kort eller stressar och struntar i vad de lärt sig.
själv fäller jag inte ett träd under 2000:- + bortforsling! när trädet kan nå ett hus eller liknande... är det klättring/sektionsfällning som gäller så är det 2000:- + timpenning på 400 + moms! duger inte det så får det vara! det är för mycke "horor" i branchen.......men låt dom hålla på! på 10 år så har jag nog varit på ca 20 huspåfällningar å "ordnat till det"...sådana som tyckte i förhand att jag var för dyr!!....tjaa... då brukar jag säga: ja...det här blev ju billigt!! :lol: .....haha... ja det finns ju faktiskt dom som efter avklarad AB körkort har startat "trädfällnings firma"..hahahahaa :grin: det är ju som att man ramlar baklänges!! i skrattanfall!! :grin:

hare gött å fell safe!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).