Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Drivning på Atv vagn

19 inlägg 14546 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drivning på Atv vagn

Denny  
#217389 Hej, min granne köpte i dagarna en ny xyz vagn och visst det är inte det värsta och kina skit osv, men hydraul aggregatet ger ändå 190bar och 8 liter som alla andra 6-6,5 hästars som följer med avesta och kranman tex.
Till saken hör att vi tycker den är väldigt klen i drivningen, Kran och vinsh är super starkt!Jag tog kontakt med en "expert" på hydraulik och med hans hjälp ställde vi upp trycket och fick lite starkare drift men långt ifrån vad man kan kalla "drift på kärran för svår terräng."
Finns det någon som har erfarenhet av vagnar med drivning? är det grannens 6x6 polaris 800 som är för tung?
Med fullt lass 3meters ved så orkar nämligen inte kärran driva ekipaget främåt/bakåt på platt mark (väg).



   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

Rolfnilsson400  
#217394 Har en Avesta 3.4. Inga problem med styrkan på driften.

Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

Denny  
#217427 Okaj, är det också det "lilla aggregatet" eller har du ett 9 eller 12 hästars?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217437 Dragkraften bestämms av storleken på hydraulmotorerna inte motoreffekten på bensinmotorn...

Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

Rolfnilsson400  
#217506
Denny skrev:Okaj, är det också det "lilla aggregatet" eller har du ett 9 eller 12 hästars?


Har det lilla aggregatet.
När det behövs drift räcker hastigheten. I varje fall i min skog.
Om man ska köra med den på plan mark går det inte så fort. Gissar att driften gör 4-5 km/h.
Utväxlingen i hydraulen tycker jag att Avesta har lyckats med. Man kan nog öka trycket lite till om man vill ha driften lite starkare utan att motorn dör. Det är sällan som det lilla extra skulle ha räddat mig. I så fall har det i regel varit en sten eller stubbe som jag fastnat på och då skulle det behövts MYCKET mer kraft och vikt för att flytta på stubbe eller sten. 😈

Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

Denny  
#217512 Okaj, ja hastigheten är ju inte så noga utan det hade ju vart att få mera kraft, tack för svaret :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

Qkeeper  
#217527 Är väl inte meningen att det ska dra hela ekipaget heller utan vara "hjälpdrift"?

Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

Rolfnilsson400  
#217532 Helt rätt Qkeeper.

Jag skulle gärna kunnat ha driften ännu långsammare än vad den är idag. När jag behöver driften vill jag normalt inte ha någon hög hastighet.
Djupa hål, tuvor, sten och stubbar kommer ofta fort nog .....

Det är ju möjligheten att kunna krypköra med precision som är det mest intressanta om man ska ta sig fram på ett bra sätt i skogen.

Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

Qkeeper  
#217534 Håller med, har också den lilla motorn på kranman vagnen och det räcker både i styrka och fart

Användarvisningsbild

Re: Drivning på Atv vagn

svampbob  
#217539 Jag har stora motorn till min Avestavagn och det har hänt att jag har glömt att starta julingen och då har vagnsdriften styrt hjulingen framför sig tills jag har fattat vad felet är.

Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

axwell  
#217541 Tittade i Kellfris nya katalog för 2013, speciellt på ATV-vagnen med drivning.

Drivning endast framåt framgår tydligt av texten, finns det fler fabrikat som bara kan driva åt ett håll ?

Man stoppade ju tidigare försäljningen av denna variant eftersom kunderna då förväntade sig att den även skulle kunna driva bakåt.

Underverket finns troligen att beskåda på Lantbruksmässan i Lidköping 22-23 mars 2013.

Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

Denny  
#217556 Gjorde ett test att bromsa hjulingen och lägga i diften men den klara liksom inte att "spinna" och då va det ju givetvis inget lass på och underlaget va frusen grusväg så inte nått bra grepp heller, jag har bara sett en annan vagn i verkligheten och det ekipaget körde upp för en brant slänt och den kärran slirade på bra och va verkligen till hjälp.
De som finns att se på youtube ser ut att kunna trycka i väg en bromsad fyrhjuling om vagnen har last och fäste men så är det inte i verkligheten kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning på Atv vagn

skogssvinet  
#217603 Jag har det lilla aggregatet på min avesta. Och jag kan spinna med tom vagn och den putter även en fullastad vagn på plan mark. Det tycker jag absolut att man kan kräva av drivningen. Där emot så skall den dra en låst atv så får man gå upp på det stora aggregatet.
Kolla med uvskogen han har uppgraderat med driv på sin xyz

Användarvisningsbild

Re: Drivning på Atv vagn

anersimyra  
#217606 Prova med att inte trycka ner rullarna i botten, kolla även att du inte har alltför högt lufttryck i däcken, 0,7 är tillräckligt. Har du högt tryck och trycker ner rullarna helt så blir det stort motstånd. Både drivning och kran kommer bli något starkare efter några timmars drift.
Mvh Anders

Användarvisningsbild

Re: Drivning på Atv vagn

anersimyra  
#217607
svampbob skrev:Jag har stora motorn till min Avestavagn och det har hänt att jag har glömt att starta julingen och då har vagnsdriften styrt hjulingen framför sig tills jag har fattat vad felet är.
Har du den lilla vagnen ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).