Gallring

Köpa valmet 860 till gallring ?

9 inlägg 7798 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa valmet 860 till gallring ?

SkogsmulleN  
#214830 Hej, ny på forumet, har ett par frågor, jag kommer eventuellt köpa en skotare då jag är trött på att sitta i den gamla traktorn och ha ont i ryggen efter dagens arbete. jag undrar då om en valmet 860 blir för stor och klumpig att ha som gallrings maskin ?

Tack på förhand.

Ps. rekommendera gärna lagom stora skotare, var inne på att köpa en valmet 828. den är i lämplig storlek men svåra att hitta begagnade. denna jag hade kollat på hade dock gått ca 30000h lite mycket kanske men ändå då är kanske alla lager bytta osv.. men man vet aldrig... :/// :grin: :grin: :grin: :grin:



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Köpa valmet 860 till gallring ?

Mäki  
#214844 Välkommen till forumet :smile:

En gammal 860 är väl inte mycket större än en ny 840 och det är ju en gallrings maskin.
Är det för eget bruk eller kör du entreprenad?

Chefen har haft flera Valmetar som varit långt över 30000 timmar när dom använts till entreprenad
så jag skulle inte vara orolig över att köpa en Valmet fast den har många
timmar bara den är bra hållen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa valmet 860 till gallring ?

machonisti  
#214845 Kör med en Valmet 828 med uppemot 30000 h. Går fortfarande hyggligt i hemmabruk. Skulle dock krävas ett krafttag och gå igenom hela maskin och reparera allt som är i halvskick. Midjan är svagaste punkten efteråt kommer boggilådorna.
Bild0154.jpg

Avatar Fallback

Re: Köpa valmet 860 till gallring ?

SkogsmulleN  
#214858
Mäki skrev:Välkommen till forumet :smile:

En gammal 860 är väl inte mycket större än en ny 840 och det är ju en gallrings maskin.
Är det för eget bruk eller kör du entreprenad?

Chefen har haft flera Valmetar som varit långt över 30000 timmar när dom använts till entreprenad
så jag skulle inte vara orolig över att köpa en Valmet fast den har många
timmar bara den är bra hållen.


[quote="Mäki"] Ja jag hade tänkt att använda till det privata skogsbruket köra åt andra till och från. maskinen kommer väl att gå i alla möjliga gallringar men har rätt mycket första gallringar med. jag är bara lite rädd att när man kör ut i skogen så kommer det att säga slurp så sjönk den ner i ett bottenlöst surhål :/ men sånt går ju att undvika men har några Ha skogsmark där det är surt året runt nästan. :/ (det är bara några utav dem 200ha) :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa valmet 860 till gallring ?

SkogsmulleN  
#214861
machonisti skrev:Kör med en Valmet 828 med uppemot 30000 h. Går fortfarande hyggligt i hemmabruk. Skulle dock krävas ett krafttag och gå igenom hela maskin och reparera allt som är i halvskick. Midjan är svagaste punkten efteråt kommer boggilådorna.
Bild0154.jpg



Menar du att maskinen är ett helvete att hålla igång ? :???: :???: :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa valmet 860 till gallring ?

SkogsmulleN  
#214862 Det är en lite äldre 860 jag tänker på från 90 nånstans tror det är 95, är det mycket skruva på dem eller?, berors ju på i vilket skick men man vet aldrig,

Är den enorm om man ställer den bredvid tex: en 828 eller en fmg 678 ?/// är den mycket större än en tj810b ?//jag tänker på mark packningen i skogen och att inte störa vattenkanalerna för mycket. :grin: :lol: :lol: :lol: :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa valmet 860 till gallring ?

SkogsmulleN  
#214887 Skulle ringa på 860 kom fram till att den var för stor. 828 var såld för 2 år sen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: så nu letar jag efter en billig 810 eller en fmg 678, hör gärna av er till mig om ni har nån som står :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa valmet 860 till gallring ?

machonisti  
#214894
SkogsmulleN skrev:
machonisti skrev:Kör med en Valmet 828 med uppemot 30000 h. Går fortfarande hyggligt i hemmabruk. Skulle dock krävas ett krafttag och gå igenom hela maskin och reparera allt som är i halvskick. Midjan är svagaste punkten efteråt kommer boggilådorna.
Bild0154.jpg



Menar du att maskinen är ett helvete att hålla igång ? :???: :???: :???:


Inte på annat sätt än vilken maskin som helst. Är man på jobb annars är risken stor att man "bara" skall köra dethär så servar jag. Sen blir servicen framflyttad igen osv.

Avatar Fallback

Re: Köpa valmet 860 till gallring ?

SkogsmulleN  
#214919
machonisti skrev:
SkogsmulleN skrev:
machonisti skrev:Kör med en Valmet 828 med uppemot 30000 h. Går fortfarande hyggligt i hemmabruk. Skulle dock krävas ett krafttag och gå igenom hela maskin och reparera allt som är i halvskick. Midjan är svagaste punkten efteråt kommer boggilådorna.
Bild0154.jpg



Menar du att maskinen är ett helvete att hålla igång ? :???: :???: :???:


Inte på annat sätt än vilken maskin som helst. Är man på jobb annars är risken stor att man "bara" skall köra dethär så servar jag. Sen blir servicen framflyttad igen osv.


aaa det blir lätt så :lol: :lol: :grin: :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).