Bioenergi

Kapa kubbar och klyva den senare?

10 inlägg 13925 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kapa kubbar och klyva den senare?

oxböle  
#212160 Halloj, undrar om det går bra att kapa veden i kubbar för att sedan låta den ligga i snön på vedbacken innan man sedan klyver den framåt våren? lr suger den åt sig fukt ? (björkved som är maskinavverkad förra våren) ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kapa kubbar och klyva den senare?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212226 Skulle nog klyva den iallafall en gång, blir lätt mögel och ruttnar. Men så länge det är minus är det inga problem.

Avatar Fallback

Re: Kapa kubbar och klyva den senare?

vedförsäljan  
#212234 Bättre och ha det i längder än kubbar,då får du minst rötta i ändarna

Avatar Fallback

Re: Kapa kubbar och klyva den senare?

oxböle  
#212380 Ok då lugnar jag mig med att kapa kubbar då å väntar tills det blir dags för klyvningstid,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Kapa kubbar och klyva den senare?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212645 Anser nog att den björk som kapas i halvmetersbitar eller kortare har en viss möjlighet att torka i någon mån och borde inte börja ruttna, men handlar det om björk som legat sedan förra våren så spelar det inte så stor roll. Den är redan rutten till en del.

Avatar Fallback

Re: Kapa kubbar och klyva den senare?

oxböle  
#212756
Ernst skrev:Anser nog att den björk som kapas i halvmetersbitar eller kortare har en viss möjlighet att torka i någon mån och borde inte börja ruttna, men handlar det om björk som legat sedan förra våren så spelar det inte så stor roll. Den är redan rutten till en del.

Skördaravverkad björkved som legat upp pallad med god ventilation är redan rutten till en viss del? ser dock inte så ut när jag kapat i den iaf!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kapa kubbar och klyva den senare?

Blivande snickare  
#212770 Då är den nog inte rutten. Jag tror Ernst menar ved som legat på backen med barken kvar. Då vill den börja ruttna

Avatar Fallback

Re: Kapa kubbar och klyva den senare?

oxböle  
#212935 Fast nog syns det att veden legat 1 år, Inte rutten men på de grannare bitarna så så märks det att fukten är björkens näst värsta fiende efter sågkedjan gjor sitt,

   TS
Avatar Fallback

Re: Kapa kubbar och klyva den senare?

oxböle  
#214497 Fick plötsligt några dagar över å insåg att jag fick lite tid över till att både kapa och klyva.ett ryck till så e årsveden klar iaf,Bilder kommer,

   TS
Avatar Fallback

Re: Kapa kubbar och klyva den senare?

Robert T  
#217832 Jag tog ner några grova grenar på okänt lövträd (ej björk) för ett gäng år sedan. Det sågades upp i 35cm bitar och sedan travades det utan tak över och låg så i flera år. Såg ju ganska tråkigt ut med kolsvarta ändar men det var otroligt torrt och fint att elda med efter klyvning (lite hårt var det att klyva dock...) :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).