Inomgårdsmaskiner

Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

15 inlägg 12459 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

Swedenmaded  
#211863 Just nu pågår översyn av ett Grevely (tillbehör till Belos enaxliga trädgårdstraktor) 30" klippdäck och så klart var lagren nere. Var köper man gamla Timken tum-baserade lager till vettiga pengar ??
Sitter koniska lager med lösa konor, ser att dessa ofta ersatts med modernare kompletta lagerenheter. Hur i alsindar vet man vilka modernare lager som är kompatibla ??
Lagren och tätningarna jag söker just nu är t.e.x.


Timken art. nr.
09195
09081HCC
471539
Tätningshållare för ovan tätning, saknar art nr
07196
08087
15113
15245
471276



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

totte  
#211876 Här finns det mesta att få tag på: http://www.momentum-industrial.com/default.asp

Om priserna är vettiga vet jag inte, men dom brukar kunna skaffa fram nästan allt. Butiker i Jönköping och Linköping ligger väl närmast till för dig.

Annars finns ju den här engelska på nätet: http://simplybearings.co.uk/shop/ Har hört sägas att dom skall vara bra, ingen erfarenhet själv.

Avatar Fallback

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

Swedenmaded  
#211886 Alt 2 kände jag inte till, kollar med dom. Alt 1 är DYRT..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

totte  
#211912 Skulle förstås sagt välkommen hit också, ser nu att du är ny på plan. Vad är det för Belos? Jag gillar alla gamla maskiner i det formatet :grin:

Avatar Fallback

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

Swedenmaded  
#211957 Det är en belos 252:a från -72 med 11Hk motorn som verkar fungera även om oljorna såg hemska ut, ser välskött ut på utsidan dock. Köpte de nyss ihop med ett 30" Gravely klippdäck med heavy duty kniv (kan även nyttjas med kätting) och "hundätare"/snöslunga á la kraftig. Tillbehören var nedgångna. Klippdäcket skall jag få fart på då jag tänkt köra ängar och vägkanter vid torpet. Hundätaren hade jag tänkt försöka byta mot ett snöblad eller sälja som det står. (fastrostat och okänt skick i trans)
Belos 252 har 8" hjul och lite låg markfrigång men man slipper kedjetransmissionen i nosen, rakt på med splinesaxel ut.
Aldrig provat men verkar vara en bra gräsklippare som även tuggar i sig 25mm sly om man kikar på Youtube :)

Nån som har tips på var man köper rak SAE30 motorolja i större flaskor än 1L till skyhögt pris ? Denna maskin slukar nog uppåt 10L och jag skulle vilja köra en runda som skölj så 20L:s hink/dunk vore inte fel. Kan visserligen köra i vanlig bilmotorola en snabb sväng men helst vill jag ju få rätt även vid skölj så att resterna av fel olja inte kontaminerar den sist påfyllda sen. Inget annat än rak 30 olja som gäller i stänksmorda motorer. Transmissionen är ju inte lika kritiskt, sitter en del gulmetall i lådan så GL4/5 transoljor är bannlyst då de kan innehålla aditiv som käkar mässing med flera gulmetaller, samt att det sitter lameller i lådan.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

totte  
#211973 Trevligt! 252:an är en mycket trevlig maskin, körde en sån ett tag på 70-talet, och med ett sånt 30" däck, troligen lite nyare eftersom det var varumärkt Belos. En "slående" kombination, var inte mycket som stoppade den. Funkar mycket bra till lite ruffigare ytor. Väl värd att lägga pengar på, helt annan slåtterkraft än remdrivna flerknivsaggregat.

Att du gör dig av med slungan förstår jag, vi hade en slunga också, den var inte särskilt bra. En vanlig stiga-slunga eller liknande sopar banan med den.

Har du kollat lantmännen om olja?

Avatar Fallback

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

Swedenmaded  
#212008 Kollade med Granngården som de heter numer och tänka sig att de hade faktiskt SAE30 i 1,4/20/208 och 1000 liters förpackningar. halva liter priset som vanligt vid 20L jämfört med mindre så en sån får det bli, den går ju snart åt med alla maskiner man har :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

totte  
#212036 Bra det! Hopaps du får ihop klipparen nu, hör av dig och berätta sen.

Avatar Fallback

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

Swedenmaded  
#212063 mailat nio ställen om lagren, inga napp ännu. Får snart ge mig över i staterna puhh

   TS
Avatar Fallback

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212398 Det är dyrt med tumlager så det är nog bara till att söka i staterna eller England.

Avatar Fallback

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

Swedenmaded  
#212472 länken till Simplybearings ovanhar gett resultat, de skickade fina pdf:er för att dubbelkolla alla mått och indikerade bra priser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

totte  
#212516 Mycket bra. Har som sagt hört flera som berömt den firman, både för sortiment och bra service och leverans.

Avatar Fallback

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

Swedenmaded  
#214453 Fick hem lager från Simplybearings på 2 dgr (!) med UPS till precis halva priset mot billigaste i Sverige där jag kollat av med jobbets rabatter, där flera lager var exakt desamma. Till detta beställde jag fel för ett lager och det var inga konstigheter att bara skicka tillbaka för 48:- i frakt och få krediterat medan jag köpte ytterligare ett nytt. Summa kostnad fortfarande ruskigt under svenska. Något är tyvärr helt fel i det här landet, ofta när det gäller service och alltid när det gäller priserna.

Plockat ihop det mesta nu så det skall nog bli ängar och vägkanter slagna till sommarn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

totte  
#214491 Låter ju utmärkt det!

Användarvisningsbild

Re: Renoverar Belos / Gravely, var hitta tum

Tang_Killss  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).