Verkstan

Skyddsglasögon!?

23 inlägg 12380 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skyddsglasögon!?

Valfridsson  
#202787 Jag var med om en lite incident som med lite mer otur hade kunnat kosta mig synen på ena ögat. Hade späntfast ett rör i skruvstädet och svetsat lite ovanpå det och när jag skulle ta loss det så blev det väl lite spänningar som gjorde att slaggen sprack och sprätte upp mot ansiktet, som tur var landade det på ögonlocket ca 1cm från ögat och orsakade "bara" ett irriterande sår och inget värre jämfört med vad det kunde gjort.

Min fråga är nu om ni har nått bra tips på skyddsglasögon? När jag kör vinkelslip så har jag ett par 3m korgglasögon som är bra förutom att dom imar igen efter ett tag och speciellt om jag har mina vanliga glasögon under, dom går ju dessutom inte att ha under svetshjälmen som vid tillfället ovan var uppvikt då den tar bort lite ljus. Så en fin lösning hade varit ett par glasögon som funkar både under svetshjälmen och till vinkelslipen utan att dom imar igen.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon!?

machonisti  
#202790 Slipar oftast med svetshjälmen på!

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon!?

Valfridsson  
#202797 Men ser du nånting då? Jag har för mig att jag provat nån gång men den blinkade hejvilt mellan mörk och ljus vill jag minnas!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon!?

machonisti  
#202813 Har inte råd med sån fin hjälm.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon!?

Valfridsson  
#202970 Jag nästan tänkte att det var en gammal hederlig, jag vet dock inte om dom är så dyr, har för mig att vi fick med den då vi köpte en svets, iofs är det kanske anledningen till att den inte funkar super i alla lägen, man får ju ofta vad man betalar för.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon!?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202998 Swedol har en hel del glasögon. http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=59

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon!?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203015
Bild


Jag har en sån här grej, dock utan tyget.
Mkt bra, funkar även under bilar osv, har aldrig fått in nåt skräp bakvägen
som ju händer ibland med skyddsglasögon.
Har bytt plexin en gång och det börjar bli dags igen, den är nog 10 år nu.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon!?

machonisti  
#203032 En mycket fin skyddsmask

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon!?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203515 Jag undrar jag om den där trimmer-skyddsmasken tål så mycket? Lär inte vara av samma klass som verkstads-glasögon eller -visir.
Kan ju vara skillnaden på att ha både stålsplitter och bitar av visir i ögonen, eller att bara behöva byta visiret...

Jag har fått åka till sjukhus två gånger för att plocka bort grader eller skräp från ögat, slipar aldrig mer utan riktiga skyddsglasögon.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon!?

finskpinne  
#203520 3M tillverkar nog det mesta tänkbara inom denna kategori. Finns oändligt med olika modeller, men om man inte är rädd att satsa en slant för att skydda ögonen så finns det nog ganska bekväma modeller. Dessa är "täta" mot ansiktet så det kommer inte in nånting "bakvägen".

Bild
Bild


Finns betydligt fler modeller. Sedan så kan man ju även välja en hörselskydd/visir kombi eller ett visir bara. Men då får man ju förståss ta av sig svetshjälmen först. :lol:

Bild
Bild


Har själv fått några heta metallspån i ögonen och jag kan lova att jag inte snålar in när det gäller ögonskydd nuförtiden. Några euro hit eller dit spelar ingen roll när man måste klara sig med ett par ögon hela livet ut.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon!?

Valfridsson  
#203523 Jag har inte så bra koll på det där skyddsvisiret men jag kan tänka mig att det kan "läcka in bakom det och att det kommer mot ansiktet även med den, dock inte med så hög fart.

Men det jag mest sökte var antingen några smidiga glasögon att ha under svetshjälmen eller nån annan lösning typ en svetshjälm som går att ställa om för slipning eller nått sånt.

Ja, ögonen ska man vara rädd om, dumt nog så slarvar man ju allt för ofta!

Jag har ungefär ett par såna där uppe till höger, sitter riktigt bra, nackdelen är jag tycker dom lätt imarigen. Dessutom är jag tveksam om dom får plats under hjälmen, jag har visserligen inte provat men är tveksam, gör dom det så är ju problemet löst förutom iman.

*uppe till höger! Jag kan visst inte skillnaden, vänster ska det ju vara!
Senast redigerad av Valfridsson ons 09 jan 2013, 21:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon!?

Tosca  
#203527 De har det mesta på 3M, vill man kosta på rejält så finns den här:

http://multimedia.3m.com/mws/mediawebse ... 6E666666--

Köper man fläktmodellen så har den tätslutande haklapp som bromsar slipspånet bakvägen också, men det är en egen prisklass på den som sagt.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon!?

Valfridsson  
#203533 Där har vi den! Det är bara att slå till med andra ord! Eller just det, den ska betalas också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon!?

Tosca  
#203538 Fläktmodellen låg på knappt 10.000 kr ink moms när jag fick min, men då var det Hörnell som hade den och det var närmare 10 år sedan...

Användarvisningsbild

Re: Skyddsglasögon!?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203543 Lite billigare alternativ med uppfällbart svetsglas.
http://www.verktygsboden.se/svetshjaelm ... aelm-click
http://www.verktygsboden.se/svetshjaelm ... lfa-kemppi

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).