Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunna med 4hjuling?

6 inlägg 6098 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunna med 4hjuling?

Städaren  
#201856 Har ca 50 m3f toppbrott (15-18 m tall) spritt på 15 ha som jag tänker ta reda på då snöläget förbättrats. Kör normalt ut med 4WD traktor och huggarvagn, men det blir tidsödande och svårt att komma fram överallt. 30 m vinsch räcker inte alltid och jag vill inte hugga nya vägar. Har en hemmasnickrad lunningsbanke på traktorns lyftarmar men saknar vinsch på traktorn. Föreställer mig att det går smidigast att dra ut helstam till basväg, aptera och sedan köra till avlägg med huggarvagn. Finns det vinsch för enkel montering på en Valmet 465? Eller kan lunning direkt (utan lunningskärra) med en 4hjuling vara ett alternativ? Vilket fabrikat/storlek krävs i så fall? Blir det aktuellt med en 4hjuling ska den också vara lämplig för att bära ut plantor, röjsåg och motorsåg. Och kunna dra en driven vagn med kran. Det finns ju risk för att man glömmer ekonomin för att det är roligt att köra en liten maskin! Tacksam för goda råd!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunna med 4hjuling?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201891
Bild

Välkommen till forumet, jo det går väl att lunna hur bra som helst med atv.
Kedjor på så borde det flyta p ännu bättre.
På bilden syns den enklaste variant av lunningspulka jag sett.

Avatar Fallback

Re: Lunna med 4hjuling?

Jamt  
#201895 Trådkapning. Någon som testat med att dra en hästlunningskälke efter fyrhjuling, har det gått bra? Vagnen vi har till hjulingen är kortaste laget för timmerlängder men har funderat på att bara släpa med hjulingen till basväg och sen leja in någon bonn med huggarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Lunna med 4hjuling?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201902 Ja, det undrar jag också. Hittade nämligen 2 stycken hästlunningskälkar i mitt nuvarande vedförråd! :smile:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lunna med 4hjuling?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201910 Jag provade en gång att lunna med framkälken från skoterns timmerdoningar och det gick bra.

Avatar Fallback

Re: Lunna med 4hjuling?

Kaipa  
#323951 Jag använder en Domänsax, det är ett ypperligt hjälpmedel till grövre stockar och helträds lunning med ATV, har en Polaris 500.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).