Inomgårdsmaskiner

Kompaktlastare, köpråd?

7 inlägg 10728 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kompaktlastare, köpråd?

Vedia.se  
#198365 Skall ev köpa en kompaktlastare, valet står mellan en avant 635 och en ferrari turboloader. Någon som har erfarenhet av båda maskinerna helst, avanten känns mer beprövad men samtidigt är ferrarin mkt bättre komfort och helt överlägsen i känslan i hydrualiken.
Ungefär samma pris (med samma utrustning på avanten som är standard på ferrarin)och garantier verkar det som.
Kommer mestadels att användas till vedhantering och snöröjning och lite entreprenad
Hur många timmar kan man räkna med att en sådan här maskin går innan det blir renoveringar på tex midja och andra dyra delar?

Tacksam för tips



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kompaktlastare, köpråd?

vedförsäljan  
#198427 Avant har ju ett rejält utbud med tilbehör

Användarvisningsbild

Re: Kompaktlastare, köpråd?

Vedia.se  
#198456 Dom har samma fäste så avantens utbud funkar till ferrarin med så där blir det dött lopp tyvärr

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompaktlastare, köpråd?

vedförsäljan  
#198476 Då är det bara att välja bästa ÅF :grin: Tycker service och vänligt bemöttande kan väga över pris ibland

Användarvisningsbild

Re: Kompaktlastare, köpråd?

Vedia.se  
#198485 Det håller jag absolut med om, det är elpropotionalhydraulik på ferrarin med mkt bekvämare handhavande och på avanten är det vanlig mekanisk hydraulik. Det man undrar är ju hur ferrarin är efter några år med glapp i el och liknande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompaktlastare, köpråd?

Skogeeier  
#198790 Du har aldri vurdert Bobcat..?

Vi har en slik på gården til utkjøring av foder og gjødsel innomhus, til å flytte vedpaller, til hjelp ved båndsagen mv.

Veldig godt fornøyd - de holder lenger enn naboenes Avanter og har klart mindre tull og tøys. Kjørt helt knirkefritt i 16 år med unntak av en liten sensor. Bytte til nyere S70 modell i fjor. Denne håndterer rundball(løfter ikke en hel rundball klar av bakken, men den rulles ut til kuene, og kan dras etter bakken med folie på fra lageret og inn i bygningene).

Den er mindre enn de du vurderer, men er mer solid og du sitter mye tryggere og behageligere i buret.

Alle tester jeg ser er uten Bobcat av en eller annen grunn... ?

Avatar Fallback

Re: Kompaktlastare, köpråd?

Henrik Petersen  
#198797 Hej!

Jag har kört ett par olika Avantar, fast ingen 635. Dom som jag känner till ger inte sina ägere några problem, verker hålla rigtigt bra. Tänk doch på att avant har stel midja vilket kan ställa till på ojämn mark. sen tycker jag att när du är i den prisklass som 635 ligger i, har du fler alternativ än dom 2 du tittat på, feks. dom mindsta mod. från Giant, Schäffer, Weidemann, Job-mann bara for att nämna några. Fast om det är bättra maskiner vet inte jag. Jag har själv en urgammal Weidemann men den är for gammal for att jämnföra med.

Henrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).