Skogsnyheter

Snabbare betalning av fakturor

4 inlägg 3437 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snabbare betalning av fakturor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196941 Det verkar bli lag om snabbare betalning av fakturor + 450 kr i påminnelseavgift! http://www.skogsaktuellt.se/?p=41821&pt=108&m=1422
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Snabbare betalning av fakturor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196952 Tror inte det får så stor praktisk betydelse. Om en stor kund vill ha 120 dagar (Volvo, Ericsson), så får man rätta sig efter det. Avtal eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Snabbare betalning av fakturor

Kse  
#196962 När jag fick nytt kundnummer hos OKQ8 passade man på att ändra till 15 dagar netto på fakturorna.
Påpekade att jag även i fortsättningen ville ha 30 dagar netto. Jag blev ombed att kontakta nån snubbe på ekonomiavdelningen för att kolla om vi kvalade in som "30 dagars kund".
Efter att jag informerat damen i andra ändan om gällande svensk lag och att man alltid har rätt till 30 dagar behövdes inget extra samtal.

Avatar Fallback

Re: Snabbare betalning av fakturor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196967 Det stämmer inte, man har inte alltid rätt till 30 dagar.

Däremot får man inte ta ut dröjsmålsränta förren efter 30 dagar, om man niet avtalat annat. Har man avtalat om kortare tid innan dröjsmålsränta kan tas ut - tex när du skrev på avtalet för kortet - så gäller den kortare tiden.

Det gårt bra att skicka fakturan till inkasso redan innan de 30 dagarna har gått. Då får du inkassoavgfit istället.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).