Öppna kategorin

teg skogsmaskiner

9 inlägg 9482 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

teg skogsmaskiner

rottneblondin750  
#196177 hei

har sittet lenge å tenkt på hvem som har produsert teg skogsmaskiner,i mine øyne så ser det ut som den kommer fra rottne,men det rare er at i rottne sin historie så nevnes det ikke noe om teg,bakvognen på teg ligner jo på rottne ,så er det noen her på forumet som kan si hvem som produserte teg skogsmaskiner :smile:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: teg skogsmaskiner

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196194 Dom tillverkades i alla fall runt Umeåtrakten.

Avatar Fallback

Re: teg skogsmaskiner

Tosca  
#196222 Det var en egen mek verkstad:

Avatar Fallback

Re: teg skogsmaskiner

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196224 Teg hette väl området dom låg i?

Avatar Fallback

Re: teg skogsmaskiner

axwell  
#196235
roten skrev:Teg hette väl området dom låg i?


Det skulle inte förvåna om det var Teg.

Avatar Fallback

Re: teg skogsmaskiner

Tosca  
#196236 Som verkar vara ett industriområde i Umeå?

Användarvisningsbild

Re: teg skogsmaskiner

totte  
#196259 Teg är namnet på större delen av området som ligger söder om älven i Umeå. Tegsbor är väldigt noga med att dom är just det i första hand, Umeåbor i andra, samt att Teg bor man på, inte i, precis som axwell inte förvånas över. Teg innehåller både industriområden och bostadsområden.

Avatar Fallback

Re: teg skogsmaskiner

skogarlivet  
#199673 Teg var som sagt stadsdelen i Umeå där maskinerna producerades och de använde oftast Rottnevagnar, i tidigt skede tror jag de hade flera inköpta varianter av vagnar och även någon egentillverkad. Detta var i så tidigt skede att det inte var drift på vagnarna.
Teg 5000, Teg 7000, Teg 750, Teg 904 var de tillverkade modellerna såvitt jag vet. De provade även att göra skogsdikare.

Teg har som åsyftats tidigare i tråden många grundkomponenter liknande Rottne Blondin, men betydligt färre tillverkade maskiner och annorlunda uppbyggnad. Teg har genom sin möjlighet till band bra dragkraft och fin bärighet men Blondinen är betydligt smidigare.

Skulle vara trevligt att höra en jämförelse av Hemek / Volvo SM 958 och Teg från någon som har erfarenheter av båda de maskinerna.

Upprinnelsen till skogsmaskinstillverkningen för Teg var i tillverkningen av halvbandsutrustning.
Sedan de började med Rottnes vagnar tror jag de höll fast vid dem ända till senare delen när de även tillverkade en vagn själva som var fulldriven. 904:an fick på senare år turboladdning och kraften steg då från 77 hk till 98. Kranarna kunde sitta på traktortaket eller på vagnen. Teg tillverkades till ungefär 1985, när tillverkningen lades ned efter ägarbyte och konkurs. På den tiden fanns en skogsmaskinstillverkare på varsin sida av älven, Tegs Mekaniska och Umeå Mekaniska. Den senare är idag Komatsu Forest.

Användarvisningsbild

Re: teg skogsmaskiner

totte  
#199679 Tack för det, det var intressant att läsa!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).