mån 17 dec 2012, 23:48#199673
Teg var som sagt stadsdelen i Umeå där maskinerna producerades och de använde oftast Rottnevagnar, i tidigt skede tror jag de hade flera inköpta varianter av vagnar och även någon egentillverkad. Detta var i så tidigt skede att det inte var drift på vagnarna.
Teg 5000, Teg 7000, Teg 750, Teg 904 var de tillverkade modellerna såvitt jag vet. De provade även att göra skogsdikare.
Teg har som åsyftats tidigare i tråden många grundkomponenter liknande Rottne Blondin, men betydligt färre tillverkade maskiner och annorlunda uppbyggnad. Teg har genom sin möjlighet till band bra dragkraft och fin bärighet men Blondinen är betydligt smidigare.
Skulle vara trevligt att höra en jämförelse av Hemek / Volvo SM 958 och Teg från någon som har erfarenheter av båda de maskinerna.
Upprinnelsen till skogsmaskinstillverkningen för Teg var i tillverkningen av halvbandsutrustning.
Sedan de började med Rottnes vagnar tror jag de höll fast vid dem ända till senare delen när de även tillverkade en vagn själva som var fulldriven. 904:an fick på senare år turboladdning och kraften steg då från 77 hk till 98. Kranarna kunde sitta på traktortaket eller på vagnen. Teg tillverkades till ungefär 1985, när tillverkningen lades ned efter ägarbyte och konkurs. På den tiden fanns en skogsmaskinstillverkare på varsin sida av älven, Tegs Mekaniska och Umeå Mekaniska. Den senare är idag Komatsu Forest.