Bioenergi

Timlön på kapning av försäljningsved

20 inlägg 13247 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timlön på kapning av försäljningsved

Husqy346  
#195452 Vad väntar ni som säljer ved att ni ska få i timpenning för ni står på backen o kapar upp veden? själv får jag inte speciellt mycket över med tanke på inköps pris samt omkostnader mm. Förtjänsten blir väl dock det dubbla i inkomst mot inköpspris. Men skulle man ha 250 :-i timmen för arbetstiden som en företagare i prinsip måste ha till sociala avgifter mm. så skulle nog min ved kosta 900:- M3/ s.


Senast redigerad av Husqy346 tor 22 nov 2012, 14:00, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

vedförsäljan  
#195456 Vad skulle du vilja ha i timmen?
Det är inte altid mest lönande att köpa en dyr snabb vedmaskin,ska man räkna in sin timlön(cirka 240+moms) plus vad maskinen kostar(säg runt 150 tusen) oxh sen virket på det plus diesel och el.då måste man ha rätt bra betalt för veden
ibland är det nästan bättre och klyva lite med en billig klyv och få bättre netto enligtt mig:-)
Men just timlöl,de vet fasen vad man har:-P

Avatar Fallback

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

Nolltax AB  
#195458 Man tankar sågen. Filar kedjan.
Puls i snö uti skog med såg på axel.
Spark bort med snö å omkull med ett träd.
Sen ska det kvistas å mätas upp för kapning.
-F*n vad tungt pulsa i snö!
Åsså ska stockarna dras hem å staplas i trave.
Å för detta slit betalar skogsbolaget 250 spänn för barr å 300 för björk.

Ponera jag skulle kapa å klyva massaveden istället å sälja för en tusing..... Hmm...

Användarvisningsbild

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

stegmaster  
#195489 Oj, er 250kr en vanlig timlön i Sverige?? :surp:

Avatar Fallback

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

axwell  
#195496
stegmaster skrev:Oj, er 250kr en vanlig timlön i Sverige?? :surp:


Nej men hälften, om du är anställd.
Dom inkluderar de sociala avgifterna som en företagare har.

Användarvisningsbild

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

Camwood  
#195634 Din timmpeng och lönsamhet vid vedförsäljning styrs av hur effektivt du upparbetar ,hanterar och säljer din ved. Priset till kund och råvarupriserna kan du knappast påverka så mycket utan det hänger på hur effektiv du är på vedbacken :grin: Rimliga kapitalkostnader för en investering i effektivare maskiner behöver inte vara fel . Räntorna är låga nu. och ser ut vara så ett tag.
En investeringskalkyl och en lönsamhetskalkyl är lätt att göra för vedproduktion då det är lite variablar.

Användarvisningsbild

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

Vedproducent  
#195641
Camwood skrev:Din timmpeng och lönsamhet vid vedförsäljning styrs av hur effektivt du upparbetar ,hanterar och säljer din ved. Priset till kund och råvarupriserna kan du knappast påverka så mycket utan det hänger på hur effektiv du är på vedbacken :grin: Rimliga kapitalkostnader för en investering i effektivare maskiner behöver inte vara fel . Räntorna är låga nu. och ser ut vara så ett tag.
En investeringskalkyl och en lönsamhetskalkyl är lätt att göra för vedproduktion då det är lite variablar.

Priset till kund kan du ju påverka i allra högsta grad. Eller varför tror du vissa kan sälja flera tusen kubik färdig ved 1-200 kr/m3 mer än andra?

Avatar Fallback

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

339  
#195657 I mina trakter kostar 30 kubik kapad och klyvd börkved, även hemkört, ca 12 tusen. Dessa 30 kubik som han säljer är 1 st biltrave, som normalt brukar innehålla 11-12 m3f? En sådan "björktrave" med långved köper du direkt av skogsägaren för ca 4 tusen.

Ni ska ha tur att det fortfarande finns idioter som köper färdigkluven ved av er då det i princip blir billigare per kWh att köpa pellets på Byggmax.

Användarvisningsbild

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

Vedproducent  
#195663
339 skrev:I mina trakter kostar 30 kubik kapad och klyvd börkved, även hemkört, ca 12 tusen. Dessa 30 kubik som han säljer är 1 st biltrave, som normalt brukar innehålla 11-12 m3f? En sådan "björktrave" med långved köper du direkt av skogsägaren för ca 4 tusen.

Ni ska ha tur att det fortfarande finns idioter som köper färdigkluven ved av er då det i princip blir billigare per kWh att köpa pellets på Byggmax.

Ja det bekräftar ju bara vad jag tidigare skrev. Att du påverkar priset som säljare i allra högsta grad själv. Att någon ens tänker tanken att sälja björkved med dina angivna priser är nästan skrämmande men det är ju deras pengar. Sen får du nog räkna en gång till om du tror att byggmaxpelletsen är billigare per kwh.

Avatar Fallback

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195664 Det är Byggmax som har tur att det finns idioter som köper pellets när det blir billigare med en luftvärmepump.

Avatar Fallback

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

axwell  
#195668
339 skrev:Ni ska ha tur att det fortfarande finns idioter som köper färdigkluven ved av er då det i princip blir billigare per kWh att köpa pellets på Byggmax.


Nu har du svurit Kyrkan men tyvärr har du fullkomligt rätt.

Om det kan bli ännu billigare med luftvärmepump beror väl på hur ens elavtal ser ut.

Avatar Fallback

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

339  
#195688 Visa mig era uträkningar vad er färdigkluvna ved kostar era kunder? Då menar jag i kWh och inte i vilseledande volymenheter! Så långt ifrån pelletsen från Byggmax tror jag inte det blir..

Användarvisningsbild

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

Vedproducent  
#195735
339 skrev:Visa mig era uträkningar vad er färdigkluvna ved kostar era kunder? Då menar jag i kWh och inte i vilseledande volymenheter! Så långt ifrån pelletsen från Byggmax tror jag inte det blir..

Visst! Jag säljer 1500 kg torr björkved för 2750 kr som hämtpris. Energiinehållet för björkved är 4,3 kwh/kg. Alltså 2750 kr/6450 kwh som då blir 42,6 öre kwh
Pelletsen brukar ligga på cirka 4,8 kwh/kg så för jämt resultat med pelletsen/ved får den inte kosta mer än 204 öre/kg. Hittar ingen pellets från Byggmax till dom priserna.
Men än större skillnad blir det ju med dina vedpriser. Då hamnar du ju runt 33 öre kw/h.

Användarvisningsbild

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

Camwood  
#195754
Vedproducent skrev:
Camwood skrev:Din timmpeng och lönsamhet vid vedförsäljning styrs av hur effektivt du upparbetar ,hanterar och säljer din ved. Priset till kund och råvarupriserna kan du knappast påverka så mycket utan det hänger på hur effektiv du är på vedbacken :grin: Rimliga kapitalkostnader för en investering i effektivare maskiner behöver inte vara fel . Räntorna är låga nu. och ser ut vara så ett tag.
En investeringskalkyl och en lönsamhetskalkyl är lätt att göra för vedproduktion då det är lite variablar.

Priset till kund kan du ju påverka i allra högsta grad. Eller varför tror du vissa kan sälja flera tusen kubik färdig ved 1-200 kr/m3 mer än andra?

Ja de var ju vad jag skrev 100/200krm3 upp o ner :grin:

Avatar Fallback

Re: Timlön på kapning av försäljningsved

Nolltax AB  
#195784 Arrendatorn stegar fram med bestämt steg.
Vad fel nu är tanken tänkt blev....

-Du, ena backspegeln sönder är på traktorn min.
-Nu får Du f*n rensa bort träden i åkerskanten!

*Suck*.... Hur många kilometer talar vi kring? Å göra med råvaran vad?
Flis? Massaved? Ved i säck?

Å titta. Ett brev från Vattenfall. Vad vill dom tro?

-Vi avser fälla ditten kubik skog längs kraftledningsgatan kilometern lång.
Önskar Ni ta hand om råvaran?

Har jag vedsäckar så det räcker tro...?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).