Servicebyggnader

Riva eller Renovera ladugård?!?

17 inlägg 62335 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Riva eller Renovera ladugård?!?

Lindianerna  
#193588 Hej!
Har idag 2 st ladugårdar på min fastighet. En vid vårt hus och en ca 500m bort.
båda är idag i behov av renovering.
Den som finns vid mitt hus har jag börjat göra om till maskinhall så denna vill jag fortsätta bygga på mer, men den som ligger 500m bort börjar taket läcka på och en av sidorna måste man byta plank på. Taket är av tegel och offerterna för att byta taket ligger på mellan 200 000 - 300 000kr. Har idag inget större behov av ladugården men kanske i framtiden?? Har heller inte tiden att göra jobbet själv!
Hur hade ni gjort???
Någon som vet kostnader för byte av erat ladugårdstak?
kostnad för rivning?



   TS
Avatar Fallback

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

Blivande snickare  
#193590 Ladugårdar är fina inslag i landskapet så jag skulle nog försöka hålla den kvar å renovera så länge skadorna inte är allt för stora. Man kan aldrig få för mycket tak att ställa alla grejor under :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

JörgenO  
#193593 Intressant ämne.
Jag har själv en lagård byggd på 20-talet. Ena hörnan har gjutet golv och murade väggar och den delen står bra. Värre är det med trädelen som sjunkit och satt sig. Fackverket av träbjälkar håller ihop i knutarna men vissa bjälkar är som pilbågar och det dröjer inte många år innan allt rasar.
Jag vill i första hand rikta upp det hela och hindra fortsatt förfall. Tar tacksamt emot tips på entreprenörer som har erfarenhet av detta i närheten av södra Lappland

Avatar Fallback

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

valmet862  
#193603 En gammal ladugård är väl inte det mest praktiska att ha som lager,blir ju mest skräp som kan va bra att ha som samlas där. Jag skulle nog riva och börja om från grunden så skulle du få ett vettigt lager iaf. 2-300000 kr låter mycket för ett tak i mina öron.... Bilder?

Avatar Fallback

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

Månskensbonnen  
#202743
Lindianerna skrev:Hej!
Har idag 2 st ladugårdar på min fastighet. En vid vårt hus och en ca 500m bort.
båda är idag i behov av renovering.
Den som finns vid mitt hus har jag börjat göra om till maskinhall så denna vill jag fortsätta bygga på mer, men den som ligger 500m bort börjar taket läcka på och en av sidorna måste man byta plank på. Taket är av tegel och offerterna för att byta taket ligger på mellan 200 000 - 300 000kr. Har idag inget större behov av ladugården men kanske i framtiden?? Har heller inte tiden att göra jobbet själv!
Hur hade ni gjort???
Någon som vet kostnader för byte av erat ladugårdstak?
kostnad för rivning?

Med ett plåttak borde du väl kunna sänka kostnaden ganska rejält. Har själv en loge i behov av nytt tak och räknar med en materialkostnad på ca 50000 för ca 300m2.

Användarvisningsbild

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

rokon  
#202745 Kan du inte sälja ladugården på anbud för rivning, bör ju ge köparen flera årsbehov av ved? Vet att grannen rev en del av sin med grävare lade upp i en hög på åkern och hade ved i flera år därifrån.

Avatar Fallback

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202748
Blivande snickare skrev:Ladugårdar är fina inslag i landskapet så jag skulle nog försöka hålla den kvar å renovera så länge skadorna inte är allt för stora. Man kan aldrig få för mycket tak att ställa alla grejor under :grin: .


Håller med.

Kollat med olika firmor för offert på taket? För det lät ju inte direkt billigt.
Byta panel är ju inte fel å passa på att göra nu så sågverken blir av med lite virke :wink: ,om så många som möjligt överlever lågkonjunkturen har man ju nytta av det när det vänder ju :wink:

Avatar Fallback

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

mooos73  
#202855 En ladugård på ca 300kvm med trästomme kostar i runda slängar 70-100000kr att riva i Västerbotten.
Vet att det finns firmor längre söder ut som krossar virket på plats och säljer det till värmeverken och då torde det bli bra mkt billigare. Dock krävs det en hel del förarbete av dig med att tex riva tegeltaket, plocka ur fönster så att bara trästommen återstår.

Användarvisningsbild

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

vetinte  
#202861 Fick ofert på nylagt trp 20 på 220 kvm med strö o bärläkt. 120,000:- + moms o ställning !!!!!
O så skulle dom hålla på i 3 veckor!!!!!!!! 2 man.
Helt horibelt. Fattar inte hur dom fick ihopp det.
Kanske dom inte ville ha jobbet från början ?
Ringde en firma söder över jag anlitat när jag bodde där. Dom kunde göra det för 75,000:- med moms.
2 man 1 vecka.
Så kolla runt. O oftast är det värt att bevara en gammal lada.
Bevara utsprungsfastighete så mycket som möjligt :)

Användarvisningsbild

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

T Landström  
#202863
vetinte skrev:Fick ofert på nylagt trp 20 på 220 kvm med strö o bärläkt. 120,000:- + moms o ställning !!!!!
O så skulle dom hålla på i 3 veckor!!!!!!!! 2 man.
Helt horibelt. Fattar inte hur dom fick ihopp det.
Kanske dom inte ville ha jobbet från början ?
Ringde en firma söder över jag anlitat när jag bodde där. Dom kunde göra det för 75,000:- med moms.
2 man 1 vecka.
Så kolla runt. O oftast är det värt att bevara en gammal lada.
Bevara utsprungsfastighete så mycket som möjligt :)


Hur ser taket ut? Är det rakt eller är det mycket svackor på det?

Användarvisningsbild

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

vetinte  
#202897 Rakt förutom ett hörne som satt sig (Bottenstocken på plinten borta). Men det skulle/skall jag fixa själv innan.
O det blir nogg att lägga taket själv oxå.
Om jag inte tar upp firma från söder för att skapa lite konkurans :mrgreen:
Andra på byn kanske oxå vill ha jobb gjorda.

Användarvisningsbild

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

T Landström  
#202900 Är det en gammal ladugård och pliten varit borta länge kan det bli svårt att rikta upp den... ;)

Från söder?

Användarvisningsbild

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

vetinte  
#203038 Neeejdå allt går med lite jävlaranamma :)
Det är inte så mycket ca 8cm (säger lasern) men det retar ögat.
O ska där på ett nytt tak kan jag likagärna lyfta o lägga dit en ny bottenstock mellan dom 2 sista plintarna. Lika bra att byta hela även om det bara är över den sita plinten som den e slut.

Avatar Fallback

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

Lindianerna  
#203470 Hej!!
Jag har kollat med ett par firmor och offerterna ligger mellan 230 000 - 340 000 + moms.
då ingår allt jobb!
Hade tänkt att göra endel själv men ska man hinna med att rusta upp ladugården på hemmaplan samt bostadshus försvinner fort fritiden/hemmajobbet!!

det lutar tyvärr mer och mer åt att lådgården blir bränsle på ett värmeverk! :(
Det blir allt för mkt pengar på ngt man inte använder idag!

   TS
Avatar Fallback

Re: Riva eller Renovera ladugård?!?

Amatörhuggare 62  
#386144 Haft en omskakande dag idag.
Kört spettmaskin hela dagen.

Har börjat med kulvertar å bonkat ned dessa.
Sedan skall man ta sig undan för undan in i ladugården.

Så får man en hall.

Färdigtid ???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).