Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Hjula kontra trailer

10 inlägg 7012 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjula kontra trailer

Frore  
#191304 Hej!

Jag är en student på SLU i Umeå och undrar hur långa sträckor ni hjular maskinerna innan en trailer blir ett bättre alternativ.

Hur lång tid tar det att sätta på och ta av banden? Vad motsvarar det för kostnad?

Tacksam för svar!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Hjula kontra trailer

snubblaren  
#191309 Beror helt på vad det är för band och vilka verktyg... är det ett par nya lagom slaka band och man har elektriskt spännare så går det på en halvtimme med lite tur men är det däremot renoverade som är sträckta och man inte har verktygen för det kan det ta mer än en förmiddag.....

Avatar Fallback

Re: Hjula kontra trailer

Frore  
#191310 Tack för snabbt svar!

Då det gäller flytt. Hur långt kan ni tänka er hjula innan en trailerflytt blir aktuellt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjula kontra trailer

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191348 Beror ju lite på hur snabbt trailern kan komma. Räknar man in att de blir ståtid på grund av att man lär vänta så kan de ju löna sig längre sträckor. Sen om man är efter skaplig grusväg och ska flytta behövs ju inte banden plocka av heller...

Avatar Fallback

Re: Hjula kontra trailer

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191411 OM vi måste av med banden åker vi alltid trailer, om vi kan behålla dom på efter småvägar så larvar vi nånstans mellan 1-1,5 mil innan vi tar trailer.
Timtid under larvn.

Avatar Fallback

Re: Hjula kontra trailer

Tosca  
#191450 Vi brukar ha en brytgräns någonstans kring 3 mil, kör med lagom slaka swingcutband så det brukar ta 20-30 min att dra av och på dem.
Främst väntetiderna på trailer som gör att vi hjular, ser man på ekonomin så finns nog risken att det ökade slitaget äter upp vinsten med att slippa trailer.

Användarvisningsbild

Re: Hjula kontra trailer