Verkstan

Mekanisk temperaturgivare

30 inlägg 14350 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mekanisk temperaturgivare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188775 Har en sådan i min traktor, dvs ett "rör" med gas i (eter luktar det som i den gamla) med spiralfjäder utanpå som avslutas med en solid metallkropp som går ner i motorblocket. Har köpt en ny, där har den nya känselkroppen har något mindre diameter än originalet. Kan det påverka det faktum att jag inte får vettig funktion?

Jag har sett framför mig att vattnet strömmar runt känselkroppen som sen påverkar gasen i röret så nålen vrider sig. Då spelar ju diametern ingen roll (de är lika långa). Men kan det vara så att det är kontakt mot blocket som krävs, dvs metallen utvidgar sig när motorn blir varm och på så sätt överförs värmen till känselkroppen direkt från motorblocket och inte kylarvattnet?

Har tagit loss känselkroppen och lagt i en kastrull med kokande vatten, då får jag korrekt utslag på mätaren.

I så fall, förslag på åtgärd för att öka diametern. Ståltråd?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Mekanisk temperaturgivare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188779 Har du testat att hänga den fritt i kastrullen ,om det blir lika då.

Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188780
bengt.a skrev:Har du testat att hänga den fritt i kastrullen ,om det blir lika då.


Den fungera både nedstoppad en liten bit, hel och hållet samt liggandes på botten. Ger ungefär samma värde, ca 90- 100 grader (1 minut efter jag tagit kastrullen från spisen och "rusat" ut till traktorn)

Så+ det är svårt att förstå varför den inte fungerar i motron. Eller är det kanske så att den behövdes "köras in" med riktigt het värme som jag gjort nu? Blåste på med blås lampan först då liksom "hoppade den igång" Eller så är det önsketänkande...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

machonisti  
#188781 Kan inte förstå felmätning förutom om vi går in på tiondelsgrader.

Visst finns föreskrifter på rakstäckor runt givare men ser ingen orsak till oro.

batchelors degree in science

Avatar Fallback

Re: Mekanisk temperaturgivare

massa-ved  
#188783 Det är vattnet som påverkar givaren. Om du tex skulle ha för lite vatten i systemet så att bara den gängade delen har kontakt med blocket så blir det vanligtvis inget eller alldeles för lite utslag på mätaren.

Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188790 Satte i givaren och tog en kvart tur. Händer inget på mätaren :surp:

Slangarna varma och begynnande värme i hytten, nog borde nålen rört sig lite i varje fall, eller hur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

machonisti  
#188793 Helvete läste ditt inlägg dåligt. Ursäkta mig. Har du en känselkropp fungerar den egentligen genom tryck. Då är det helt avgörande att diameter är rätt eftersom p=kp/cm2. p= pressure

Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

machonisti  
#188796 Spiralfjäder skriver du men jag tror du menar kapillärrör. Ser ut som en fjäder men är egentligen ett tunt rör.

Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188799
machonisti skrev:Spiralfjäder skriver du men jag tror du menar kapillärrör. Ser ut som en fjäder men är egentligen ett tunt rör.


Nja, så ser det ut för oljetempen. Men för tempen så är det ett tunt rörliknande med aceton i. Runt det ligger det ett nät/fjäder som skydd och gör att det kan böjas. Det kom helt hoprullat, som en sladd. Att det är aceton i vet jag eftersom jag klippte isär den gamla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

machonisti  
#188803 Jo men med vätska inuti är funktionen densamma. Se inlägg ovan:

Stor area x lågt tryck = Liten area x högt tryck

Fjädern runt är endast stöd för att undvika veck i röret.

Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188808 Ok, tack! Nu har jag lärt mig något igen. Det verkar dessutom stämma med de empiriska datat :geek:
Har du någon idé om hur jag kan "förtjocka" givaren några millimeter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

machonisti  
#188819 Förtjocka???? Ge den mat!!! Äsch skojar. Vet inte.

Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188823
machonisti skrev:Förtjocka???? Ge den mat!!! Äsch skojar. Vet inte.


Får väl försöka hitta en annan, den här var tydligen enbart för 10/60. F-n igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

machonisti  
#188828 Uvskogen F_n igen. Nedkallning av den redan underjorden gågne brukar endast ge skenbar hjälp.

Skål broder

Användarvisningsbild

Re: Mekanisk temperaturgivare

totte  
#188844 Skål på dig machonisti, du förefaller vara lätt på lyran denna afton. Husförhör med underjordens innevånare hjälper ytterst lite i sakfrågor, men kan bringa en smula lindring åt en plågad själ.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).