Jakt och Fiske

Jaktkläder?

15 inlägg 12724 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jaktkläder?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184918 Finns det några slitstarka jaktkläder, jacka+byxa, som står emot vatten för ca 2000kr? De ska helst inte prassla heller :grin:

Jag har ett bra set nu men det är från tiden innan membrankläderna dök upp så jackan är nån blandning av polyester och bomull tror jag, sköna kläder men inte så kul efter ett par timmar i blöt skog...
Har inte lust att betala 4-5000kr för ett set som jag inte använder speciellt ofta.



   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktkläder?

Nolltax AB  
#184925 Arrendatorn satt som vanligt på passet med snickarbyxa å flanell.
Å pangade på en massa djur, oxå som vanligt.
Svågern frågade till slut, hur kommer det sig att du pangar på så många djur?
Arrendatorn svarade lakoniskt, jag stinker lagård. Även om jag ställer mig i duschen så stinker mina kläder lagård. Å varför skulle jag söka dölja den doften?

Avatar Fallback

Re: Jaktkläder?

torpöbo  
#184934 vadmal funkar i alla väder! Membran funkar inte när det är kallt om det sitter längst ut mot väder och vind detta pga. att vattnen som kommer ifrån kroppen kondenserar på insidan av membranet vilket leder till att man blir kall och blöt innifrån.

Avatar Fallback

Re: Jaktkläder?

opekka  
#185384 Ett problem med diverse membran är just kyla. När det är några minusgrader fryser ytskiktet och blir tätt som plast.

Vadmal är sällan lösningen. Kräver måttlig väta utifrån och liten kroppssvett, annars blir det blött o tungt. Och kallt.

Fukt från kroppen är alltid besvärligt att hantera när det blir nära noll eller i köldgrader.

Regn och blöt vegetation kan man stöta bort med gummiskikt, bara de inte blir kroppsnära.

Håll utifrån-vätan på avstånd är lösningen. Kanske med poncho om man rör sig måttligt

För kroppsvärme när man är aktiv: I första hand brukar jag försöka ventilera handleder, nacke och huvud och på så vis minska överskottsvärme när jag rör mig i skogen. Vatten utifrån måste rinna av.

Avatar Fallback

Re: Jaktkläder?

Ponte  
#192073 Itabs T&P outback använder jag, och är riktigt nöjd med dom, med tanke på att man får dom för under 2000sek :smile:

Avatar Fallback

Re: Jaktkläder?

80-90  
#192097 kan bara hålla med Ponte dom kläderna e bra för dom pengarna.. ha det gott

Avatar Fallback

Re: Jaktkläder?

Fredrik N  
#192101 Köp armens gamla vadmals byxor. Billiga och slitstarka, värmer när det är kallt och fungerar förvånandsvärt bra även när det regnar måtligt.

Användarvisningsbild

Re: Jaktkläder?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195216 Uppdatering:
Köpte Jakt Pro II ställ från Vildmarks i Borlänge, under 2000kr. Efter 3 timmar liggandes i ett blött dike vid en myr, i väntan på orrtupparna, så kunde jag konstatera att jag var helt torr under! Verkar funka fint i åtminstånde -8C, har inte varit kallare än så än, så hittills har jag inte upptäckt någon nackdel med membrankläder i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktkläder?

Nordjämten  
#196040
Palms skrev:Uppdatering:hittills har jag inte upptäckt någon nackdel med membrankläder i skogen.

Vänta tills du blir riktigt blöt och har några mil till värme så tror jag att du kommer att ändra dig ganska omgående... 😈 :wink:
Mvh

Avatar Fallback

Re: Jaktkläder?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196056
Nordjämten skrev:
Palms skrev:Uppdatering:hittills har jag inte upptäckt någon nackdel med membrankläder i skogen.

Vänta tills du blir riktigt blöt och har några mil till värme så tror jag att du kommer att ändra dig ganska omgående... 😈 :wink:
Mvh

Det är bara i jämtland man har så stora skogar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Jaktkläder?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196729
Nordjämten skrev:
Palms skrev:Uppdatering:hittills har jag inte upptäckt någon nackdel med membrankläder i skogen.

Vänta tills du blir riktigt blöt och har några mil till värme så tror jag att du kommer att ändra dig ganska omgående... 😈 :wink:
Mvh


Hur ska jag bli riktigt blöt då?
Verkar ju inte funka att ligga på blöt mark i 3 timmar, inte heller att gå och stryka sig mot blöta granar i regnvåt skog...

Var ut en sväng i helgen och var torr efter ett par timmar i blöt skog.
Det räcker för mig iaf :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktkläder?

Nordjämten  
#196753
Palms skrev:
Nordjämten skrev:
Palms skrev:Uppdatering:hittills har jag inte upptäckt någon nackdel med membrankläder i skogen.

Vänta tills du blir riktigt blöt och har några mil till värme så tror jag att du kommer att ändra dig ganska omgående... 😈 :wink:
Mvh


Hur ska jag bli riktigt blöt då?
Verkar ju inte funka att ligga på blöt mark i 3 timmar, inte heller att gå och stryka sig mot blöta granar i regnvåt skog...

Var ut en sväng i helgen och var torr efter ett par timmar i blöt skog.
Det räcker för mig iaf :grin:

Vet du hur en sjö ser ut? Isf, ta en simtur... ;)

Användarvisningsbild

Re: Jaktkläder?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196999 Ja det är ju ingen torrdräkt jag köpt, hoppar jag i sjön så blir jag säkert blöt men jag brukar sällan simma på mina jakt/fisketurer.

Jag är nöjd med stället, vill nån ha vadmalskläder så är det helt OK för min del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktkläder?

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307285 har använt membra kläder 20-tal år vid hundjakt,
jag kan då inte tänka mig utan det...
membran ska vara på insidan av plaggen,
utsidan impregnerar man vartannat år,
kör själv med Härkiläs men dom är fruktansvärt dyra
men å andra sidan byter man inte ut dom så ofta.
använder känga med mellan hög skaft och ska man vada då är det bara
att dra åt snörningen i byxbenen nertill och det håller tätt fast man vadar långt över
knä höjd.
Vid kallt väder blir det rimfrost på plaggen pga. fukten från kroppen,
det skakar man av från plaggen.

Plagg typ väljer man efter hur mycket man rör på sig..

Användarvisningsbild

Re: Jaktkläder?

Hammaren  
#307308 Jag kan lägga in en länk på en hemsida som min brorson har, han har startat ett sidoprojekt där han importerar jaktkläder från Ryssland och säljer. :smile:

http://www.wekahunting.se/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).