Före och efter jobbet

Moms vid utlandsuppdrag?

2 inlägg 2685 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moms vid utlandsuppdrag?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182675 Vi har ju all möjlig expertis samlad här på forumet så jag hoppas få klarhet i en fråga, skatteverkets text lämnade fler frågetecken än jag hade innan...

Hur gör jag med momsen om jag som företagare tar ett röjningsuppdrag i Finland? Kunden är en privatperson med skogsfastighet så jag räknar med att han iom det bedriver momspliktig verksamhet (som det är i Sverige)?

Det jag fattar av skatteverkets hjälpsida är att jag inte ska ta upp momsen utan det blir en momsfri försäljning av tjänst. Ok, så långt hänger jag med men hur blir det då för kunden, kan han verkligen köpa en tjänst utan att betala moms?

Säljer man något till en privatperson så tar man ju momsen i det landet som säljaren är verksam i, inga konstigheter där så varför ska det vara så krångligt när det gäller en tjänst mellan två näringsidkare???



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Moms vid utlandsuppdrag?

foton  
#182696 Jag tror att det är så att finnen måste uppge sitt momsreg.nr. Till dig för att slippa svensk moms, sen skall han betala finsk moms. ( tror jag )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).