Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Minitraktor - utökat användningsområden.

28 inlägg 15565 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minitraktor - utökat användningsområden.

skogsmats  
#180865 Har en tanke på att titta på "slåtteruppdrag". Vad skall jag tänka på. Fixar lien ok men maskin på större sten fria områden.
Har sen tidgare funderat på någon av de kända märkena på minitraktor. Men var kan jag hitta passande tillbehör, utrustning mm?
Kan det vara ok att importera själv från tex Holland, Italien där man använder dessa traktorer mer? Risker med det?
Vad skall man passa sej för mera? Då menar jag inte ekonomin, den är redan beräknad som ett svagt kort.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180876
skogsmats skrev:Har en tanke på att titta på "slåtteruppdrag". Vad skall jag tänka på. Fixar lien ok men maskin på större sten fria områden.
Har sen tidgare funderat på någon av de kända märkena på minitraktor. Men var kan jag hitta passande tillbehör, utrustning mm?
Kan det vara ok att importera själv från tex Holland, Italien där man använder dessa traktorer mer? Risker med det?
Vad skall man passa sej för mera? Då menar jag inte ekonomin, den är redan beräknad som ett svagt kort.


Ska gräset användas som hö eller funkar det med en betesputs?

Avatar Fallback

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

skogsmats  
#180970 Inget hö eller betesputs. Det är slåtteräng. Man får bara använda skärande verktyg, motsvarande lie. VIssa klingor till röjsåg. Inget snöre.
Slåttermaskin men inte rotorslåtter. Jag vet inte var man hittar sånt till minitraktorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180975
skogsmats skrev:Inget hö eller betesputs. Det är slåtteräng. Man får bara använda skärande verktyg, motsvarande lie. VIssa klingor till röjsåg. Inget snöre.
Slåttermaskin men inte rotorslåtter. Jag vet inte var man hittar sånt till minitraktorna.


En slåtter balk brukar ju inte vara så tunga och inte så motor krävande, kanske går att tvinga på en på en minitraktor.
Annars så är väl en slotterbalk med egen motor ett alternativ kanske?


http://www.blocket.se/jamtland/Slatterbalk_41473068.htm?ca=18&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Sjalvgaende_slatterbalk___grasklippare_41534353.htm?ca=18&w=3

Användarvisningsbild

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180998 Jodå, en sån slåtterbalk/knivbalk går fint på små traktorer, farfar hade en sån på
sin 15hk Porsche Junior.
Det fanns även en i byn med en original mittmonterad knivbalk.

Avatar Fallback

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

skogsmats  
#181057 Tack för tips. Det är kanske enklare än jag gör det till. Först hitta ok traktor. Sedan slåttermaskin och till sist kapa, tänka, svära och sedan få hjälp att svetsa ihop.
Finns det ingen som läser här som vet om importörer av traktor och tillbehör?

   TS
Avatar Fallback

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

seabr  
#181070 Det går också att göra är om en slåttermaskin som är gjord att ha efter en häst och konvertera den så du bogserar den med traktorn i stället. man brukar kunna få köpa en sådan billigt ex http://www.blocket.se/vasterbotten/Hast ... m?ca=6&w=3

Användarvisningsbild

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181073 Funkar dåligt, den ska vara pto driven.

Användarvisningsbild

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181074
skogsmats skrev:Tack för tips. Det är kanske enklare än jag gör det till. Först hitta ok traktor. Sedan slåttermaskin och till sist kapa, tänka, svära och sedan få hjälp att svetsa ihop.
Finns det ingen som läser här som vet om importörer av traktor och tillbehör?


Frågan är väl lite vad du har tänkt på för storlek på traktor. Kines traktorer finns att köpa nya och är oftast på 25HK och uppåt.
Är du ute efter en mindre så verkar det lättast att få tag i en begagnad.
Finns en ny kille på forumet som säljer mindre traktorer.http://www.minitraktor.wordpress.com/
En slåtterbalk får du nog höra efter hos din lokala maskinhandlare för det säljs nog inte så många nya men det finns nog en del begagnat.
Det borde inte vara så stort jobb att få på en slåtterbalk på en traktor bara den inte traktorn är för liten.

Användarvisningsbild

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

totte  
#181076 Slåtterbalkar till traktor står undanstuvade i var och varannan maskinhall på gårdarna. Används inte längre men tar inte så mycket plats så dom blir liggande i ett hörn.

Avatar Fallback

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

Henrik Petersen  
#181081 Hej!

Kom ihåg att kolla så att du verkligen får köra traktor på dom ytorna du ska slå, det finns en slåtteräng här i byn som jag jobbat lite med, och där får man inte köra als. rätt maskin är ju isåfall en "vanlig" slåtterbalk med motor som man går bakom. Sen är väl ofta slåtterängarna så ojämna i ytan att det blir svårt att få till det med traktor.
Lykka till.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

Hema  
#181104 Skulle traktorn (mindre traktor) köra sönder sorkgångarna eller vad är risken? (Som nybliven månskensbonde har man inte koll på allt.) För om man inte slår ängarna växer de väl snart igen?

Användarvisningsbild

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181124
totte skrev:Slåtterbalkar till traktor står undanstuvade i var och varannan maskinhall på gårdarna. Används inte längre men tar inte så mycket plats så dom blir liggande i ett hörn.


Dom gamla slåtterknivarna har en benägenhet att bli stående. Det gäller att klorna är fräscha. När dom blivigt slitna och rätade ett otal gånger så skär det inte så bra.

Dom är fina att hålla efter slyet längs skogsvägen med.

Avatar Fallback

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

foton  
#181125 Det är en myt att ängarna växer igen snapt . Har en liten äng där jag slutade att slå för ca. 25 årsedan. Tänkte det skulle bli skog fort, men det går enormt sakta, tror att det tar 100 år till.

Användarvisningsbild

Re: Minitraktor - utökat användningsområden.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181127
Hema skrev:Skulle traktorn (mindre traktor) köra sönder sorkgångarna eller vad är risken? (Som nybliven månskensbonde har man inte koll på allt.) För om man inte slår ängarna växer de väl snart igen?


Det skulle kunna vara för att det finns växter med känsliga rötter. Som inte klarar av om marken packas eller att det slits när man svänger o trixar.

En annan sak som är viktig är att blommorna har hunnit blomma över och fröa av sig. Annars utarmas ängen på sikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).