Motorsåg och handhållet

Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

101 inlägg 41945 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Fredrik Reuter  
#13514 Hej,
Är detta något som finns i Sverige, använder ni det eller har ni testat det?
Kanske har det skrivits om det redan på forumet, isåfall ber jag om ursäkt.

http://www.oregonchain.be/arborol/index.html

MvH Fredrik



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13518 Jag tog ett prov med mej på Elmia men har inte testat än. Tror det var nån mer som gjorde det men har inte sett nåt resultat skrivet än.

Magnus M

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13519 det är inte så att du premunerar på Gör det Själv? såg att de hade en artikel med där i om det i senaste nr.
De rekommenderade den.
Ja gär själv sugen på att testa, allt som är bättre än miljöbio skiten är bra.

Mineral olja eller denna får framtiden utvisa.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13565 Fick en provflaska då jag var på Skene Järn för att köpa ett svärd. Har inte testat än.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16417 Nu har jag testat min burk. Blandade till o jösses va blaskig den blev. Jag var allt lite fundersam när jag hällde i men det verkade fungera bra. Jag sågade brädor med Big Mill o MS 660n. På Elmia sa dom att den skulle hålla rent från spån bättre o det får jag nog hålla med om för sågen var betydligt renare under kåpan mot tidigare. Det sas att den skulle kyla bättre oxå men det är ju svårt att kolla men det vart inte varmare iallafall.
Inga problem att lägga handen på svärdet efter varje snitt.

Ett tips! Tänk på hur den förvaras då den ser ut precis som O'boy när den är färdigblandad :) .

Magnus M

Användarvisningsbild
NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16464 Hej
Jeg håber at i kan læse dansk for jeg kan ikke skrive på svensk.

Jeg har testet Arborol og det er rigtigt at den smørrer og køler godt. Den er også god for miljøet.

Der er dog et meget stort problem: 4/5 er vand og det fryser, så produktet kan ikke anvendes om vinteren!

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16477 Saxat från Oregons hemsida FAQ om Arborol:

19. What happens when the working temperature is below 0oC?Water freezes!

Use antifreeze in the water phase like you would in your vehicle. We recommend none toxic type based on propylene glycol.

Magnus M

Användarvisningsbild
NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16478 Ja det har jeg også læst, både på hjemmesiden og i brugsanvisningen.

Men - hvor nedbrydeligt er antifrostvædske?
- hvad koster antifrostvædske? I Danmark er det temmelig dyrt!

Antifrostvædske koster 40-50 kroner pr. liter og der skal 2/5 i blandingen. Det bliver en meget dyr kædeolie.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16493 Om jag förstått rätt så ska det vara Propylenglykol o den är ju godkänd för användning i livsmedel samt lätt nedbrytbar. Även rekommenderad av Naturskyddsföreningen som bra miljöval så den delen är nog okej.

Vad gäller kostnaden så beror det ju lite på vad man bestämmer sig för att jämföra med. Den Vegolja som finns idag är väl inte så billig den heller, 38 kr på Biltema för en liter.

Arborolens pris i Sverige vet jag inte för min handlare kunde inte svara på det idag, första sändningen kommer om en vecka.
Såg att den kostade 90kr +moms i Norge för en liter.

Om man räknar på en liter färdig med frostskydd lite enkelt:
Arborol: 90 norska=ca 115svenska delat i 5 blir 23kr
Glykol: 40kr sa NEP(med el. utan moms??). Blir 16kr

Literpris: 39kr

Enligt instruktionerna ska man blanda för dagsbehov o med tanke på hur vintrarna är så kan det inte bli många dagar man måste ha i glykol, iaf. inte här där jag bor. Blandar man sen hemma på morron så är ju sågen varm så länge man kör o då klarar det säkert några minusgrader med.

Utan glykol är den ju ganska billig faktiskt!

Magnus M

Användarvisningsbild
masterchief  
#16495 Billigast kommer man undan om man köper olja i lite större omfattning.
Finns mycket pengar att tjäna på den biten.
Jag köper dunk pallvis och ofta samtidigt med andra entrepenörer.
Sist gav jag 15kr/litern för Binol vegolja., varierar någon krona upp och ned beroende på volymer.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16496 Jo visst är det så. Jag tog enliterspriset mest som jämförelse. Ska bli intressant att se vad priset hamnar på i Sverige. Får räkna lite mer när man vet det.

Magnus M

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16553
Magnus M skrev:Arborolens pris i Sverige vet jag inte för min handlare kunde inte svara på det idag, första sändningen kommer om en vecka.
Såg att den kostade 90kr +moms i Norge för en liter.

Om man räknar på en liter färdig med frostskydd lite enkelt:
Arborol: 90 norska=ca 115svenska delat i 5 blir 23kr
Glykol: 40kr sa NEP(med el. utan moms??). Blir 16kr

Literpris: 39kr

Enligt instruktionerna ska man blanda för dagsbehov o med tanke på hur vintrarna är så kan det inte bli många dagar man måste ha i glykol, iaf. inte här där jag bor. Blandar man sen hemma på morron så är ju sågen varm så länge man kör o då klarar det säkert några minusgrader med.

Utan glykol är den ju ganska billig faktiskt!

Magnus M


Den här uträkningen hänger jag inte med på. Om arborolen kostar 115 kr litern och glykolen 40 kr hur kan blandningen bli billigare per liter :?:

Eller är det så att arborolen kostar 115 per fem liter? Med 2/5 glykol (40%) behöver man ju då 6 dl Arborol och 4 dl glykol för att få ungefär en liter. Det blir 23*0,6+40*0,4=29,8 kr/liter

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16566 http://www.misab.se/

klicka på Oljor gå långst ner på produkt sidan.

1 liter 48 kr
5 liter 146 kr / 29,50/l
20 liter 540 kr / 27 /l

Avser Mineral olja medium viskositet.

Användarvisningsbild
NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16573 "Den här uträkningen hänger jag inte med på. Om arborolen kostar 115 kr litern och glykolen 40 kr hur kan blandningen bli billigare per liter

Eller är det så att arborolen kostar 115 per fem liter? Med 2/5 glykol (40%) behöver man ju då 6 dl Arborol och 4 dl glykol för att få ungefär en liter. Det blir 23*0,6+40*0,4=29,8 kr/liter"

1 del Arborol, 2 dele vand, 2 dele glykol.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16574 Aha, glömde bort det där med vattenspädningen :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).