Virkesmätning och Matrisfub

SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

22 inlägg 23820 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

KOJMANNEN  
#178492 En krönika av Patrik Jonsson i senaste numret av norra skogsmagasinet tar upp många intressanta frågor om virkesmätning.Det intressanta är att stort fokus läggs på kvalitet och inte kvantitet.Själv har jag allt mer lutat mot skördarmätning eftersom jag anser att stockmätning med fokus på kvalitet enligt min mening delvis är borttaget när vissa storsågverk kör över 2000 stock i timmen till men för leverantörerna.Vad tycker ni övriga? Det vore intressant att veta eftersom leverantörerna inte verkar vara representerade i skogsnäringens kapplöpning.



   TS
Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178515
KOJMANNEN skrev:En krönika av Patrik Jonsson i senaste numret av norra skogsmagasinet tar upp många intressanta frågor om virkesmätning.Det intressanta är att stort fokus läggs på kvalitet och inte kvantitet.Själv har jag allt mer lutat mot skördarmätning eftersom jag anser att stockmätning med fokus på kvalitet enligt min mening delvis är borttaget när vissa storsågverk kör över 2000 stock i timmen till men för leverantörerna.Vad tycker ni övriga? Det vore intressant att veta eftersom leverantörerna inte verkar vara representerade i skogsnäringens kapplöpning.
Bifogar en länk till inlägget.
http://viewer.zmags.com/publication/9db ... dbe897c/10

I inlägget finns de traditionella synpunkterna om hur väl virkesmätningen fungerar trots att det inte är så, men "mantrat" upprepas från de som "tjänar" på metoden.

Självklart är skördarmätning något nytt, men i min ögon något som bör provas.
Tyvärr har Södra lagt priserna ca 40 kr/m3 under alternativ försäljningsform, vilket oroar många skogsägare nu.
Varning för allt som köparen har inflytande över såsom virkesmätning och prissättning.

I min tråd om nytt på timmermarkanden har mer skrivits.

Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Engelthon  
#178540 Har tagit upp frågan till varför inte VMF släpper så att vi kan köra skördarmätning i vårt distrikt. Men tydligen ska styrelsen hårdnackat avvisat detta och man kan fundera varför???

Man har olika historier som att det skulle vara dubbelarbete m.m. men som jag ser det är det en organisation som sloss för sin överlevnad.

När jag vara och tittade på nya inmätningen på Tunadal så har man så mycket elektronik att någon mätare skulle alldrig behövas. Det fan 2 eller 3 mätramar, röntgen så man kunde se på millimetern vad stocken inner höll och var den hade vare bark och ingen bark på innan den kom in.

Så detta och skördar mätning ja då kan VMF hälsa hem :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Byfånen  
#178553 Hälsa hem är väl kanske fel, snarare att de behöver styra om sin verksamhet mot mer utbildning och kontroll. Utbilda skördarlagen genom sk. Guldkort och Kvalitetssäkrad mätning och kontroll av mätramar, fukthaltsmätare m.m.

Personligen tror jag att VMF kommer spela en allt större roll i framtiden eftersom råvarupriserna tenderar att öka och behovet av skoglig råvara likaså.

Men visst, troligen har man nått sin "peak" vad gäller kvalitetsklassning av stockar visuellt.

Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Engelthon  
#178554 Fördelen som jag ser personligen med skördarmätning är att alla småsågar inte behöver köpa skog på rot, eller travmätt på bil av skogsägaren. Här skulle skogsköpar monopolet bli begravt.

Troligen kommer priset på skogen att gå upp en aning men det är bara en spekulation.

Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178563
Engelthon skrev:Fördelen som jag ser personligen med skördarmätning är att alla småsågar inte behöver köpa skog på rot, eller travmätt på bil av skogsägaren. Här skulle skogsköpar monopolet bli begravt.
Detta inlägg innehåller några pusselbitar som ni bör värdera.
Men inse följande.
Uppenbart vill VMF ha kontroll över konkurrensen som skördarmätningen innebär.
I mina ögon är det märkligt att ett konkurrentföretag får kontrolluppgift. Detta kan bara ske där köpare dominerar i SDC, RMR etc.

Se på olika utspel en tid omkring skördarmätning som lär komma.
Det kan bli exponering på detaljer eller att någon grupp missbrukar skördarmätningen med följd att någon kan "sätta kniven" i metoden.

Skördarmätning har vissa fördelar;
Uppmuntra kvalitet i arbetet!
Skördarmätning borde göra aggregaten bättre!
Kunskapen och kapaciteten måste finnas där stocken kapas och inte bara behållas där den mäts in om mervärde skall skapas.

Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178564
Byfånen skrev:Hälsa hem är väl kanske fel, snarare att de behöver styra om sin verksamhet mot mer utbildning och kontroll. Utbilda skördarlagen genom sk. Guldkort och Kvalitetssäkrad mätning och kontroll av mätramar, fukthaltsmätare m.m.
Notera att Guldkortskursen har hittills varit virkesmätningsbetonad.
Den innehåller inte belysning av värdet av ekonomisk aptering, med följd att köparna har påverkansmöjlighet med fördelningsptering, telefonorder till förare, prismanipulering etc. Detta optimerar inte vireksvärdet för helheten i branschen och ofta är det dåligt för skogsägaren.

En okunnig och i värsta fall ekonomiskt trängd entreprenör är inte bra förhållande för den som äger skog.

Med ovanstående menar jag att ni bör se till helheten.
Det återstår mycket återställningarbete för att nå den kunskap och inlevelse som behövs för att nå tidigare nivåer.

Användarvisningsbild

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

KOJMANNEN  
#178640
Byfånen skrev:Hälsa hem är väl kanske fel, snarare att de behöver styra om sin verksamhet mot mer utbildning och kontroll. Utbilda skördarlagen genom sk. Guldkort och Kvalitetssäkrad mätning och kontroll av mätramar, fukthaltsmätare m.m.

Personligen tror jag att VMF kommer spela en allt större roll i framtiden eftersom råvarupriserna tenderar att öka och behovet av skoglig råvara likaså.

Men visst, troligen har man nått sin "peak" vad gäller kvalitetsklassning av stockar visuellt.


Ja nog är min uppfattning att något måste göras om virkesmätningen skall behålla sin trovärdighet.Att minska kvalitetsklasserna på tall vore önskvärt eller införa travmätning mot kollektiv med stickprov.Att anpassa stockmätningen till sågverkens produktionskrav får under inga omständigheter medföra en sämre kvalitetsklassning där virkesägaren drabbas.Om man inte är intresserad av någon anpassnig av timmerpriset till leverantörens fördel kan virkesmätningen påbörja avvecklingen.

   TS
Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Engelthon  
#178641
KOJMANNEN skrev:Att anpassa stockmätningen till sågverkens produktionskrav får under inga omständigheter medföra en sämre kvalitetsklassning där virkesägaren drabbas.

Jag förstår inte varför stockmätning skulle medföra en sämre kvalitetsklassning än att man drar lott om de virkestravar som man ska travmäta?

KOJMANNEN skrev:Om man inte är intresserad av någon anpassnig av timmerpriset till leverantörens fördel kan virkesmätningen påbörja avvecklingen.

Detta fattar jag inte riktigt vad du menar så utveckla resonemanget.

Användarvisningsbild

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

KOJMANNEN  
#178647 Jo stickproven som utfaller i kollektivet mäts mycket noggrant och reglerar sedan hela kollektivet.Det är även tämligen okänt blad leverantörerna att det är av stor vikt med noggran sortering och travning för att systemet skall fungera till samtligas nytta.Man kan även ha synpukter på kollektiven för desto fler leverantörer "säljare"på ett och samma kollektiv,desto större risk för slarv med sortering och försök att tangera mätningsvägransgränser.Omräkningstalen baseras på utfallet av stickproven"noggran stockmätning jämnfört mottagningsmätning".Tilläggas bör att jag är positiv till utveckling och rationalisering men inte om det leder till försämringar för leverantören och produktivitetsvinster för köparna.således är det alltid vinst när en mindre aktör tex.lokal virkeshandlare med höga ambitioner skaffar eget kollektiv och och har koll på sina egna leveranser och därmed slipper vara med och betala för stordriftens fusk och slarv

   TS
Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Byfånen  
#178686
Bertilsson skrev:Uppenbart vill VMF ha kontroll över konkurrensen som skördarmätningen innebär.


Men VMF gör bara som styrelsen vill och den består ju av både köpare och säljare. Jag tror snarare att det handlar om att man vill ha en seriös aktör med hela Sverige som arbetsområde. Att ha de tre VMF:en som opartisk granskare utav skördarmätningen har jag svårt att se som någonting negativt. Snarare tvärtom.

Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Engelthon  
#178708
Byfånen skrev:Men VMF gör bara som styrelsen vill och den består ju av både köpare och säljare. Jag tror snarare att det handlar om att man vill ha en seriös aktör med hela Sverige som arbetsområde. Att ha de tre VMF:en som opartisk granskare utav skördarmätningen har jag svårt att se som någonting negativt. Snarare tvärtom.


Vilka köpare och Säljare sitter då i styrelsen har du fundera på det innan du pratar om seriöst företag.

Nu kan alla få konspirations hjulen att rulla men frågan är om ett eller flera företag, föreningar eller vad skulle bli så mycket bättre. Däremot kanske SP eller en statlig myndighet.

Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Byfånen  
#178710 Ja, jag vet hur styrelsen ser ut.

Håller med dig om att SP är helt klart en intressent, men hade det inneburit någon skillnad då man följer VMK:s instruktioner?

Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Engelthon  
#178711 Jag tror inte det blir så stor skillnad om någon skillnad alls.

VMF är och var i grunden en säkerhet för att man skulle följa spelets regler men med tiden har det fått en egen agenda och det gäller dom flesta föreningarna med särintressen och tillslut så tjänar den en av sidorna. Jag tycker att VMF inte är på dom svagaste sida utan här är man mer för stordrift och man har rättat in sig i ledet på dom stora drakarna.

Rätt eller fel så måste VMF överleva ekonomiskt och försöka vara objektiv men man kan ju alltid undra vilka dom faller till föga för.

Avatar Fallback

Re: SKÖRDARMÄTNING EN ÅTERVÄNDSGRÄND ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178721
Byfånen skrev:
Bertilsson skrev:Uppenbart vill VMF ha kontroll över konkurrensen som skördarmätningen innebär.


Men VMF gör bara som styrelsen vill och den består ju av både köpare och säljare. Jag tror snarare att det handlar om att man vill ha en seriös aktör med hela Sverige som arbetsområde. Att ha de tre VMF:en som opartisk granskare utav skördarmätningen har jag svårt att se som någonting negativt. Snarare tvärtom.
Förklara vad du ser som avgörande fördel med VMF som kontrollant av skördarmätning?
Skulle du i så fall också tycka att det vore lämpligt att kooperationens slakteri skulle utföra kontrollen på privatslakterierna eller tvärtom?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).