tis 19 jun 2012, 16:52#178589
Jamen då är det dags att du lär dig det, det behöver man kunna om man skall köra lite äldre sågar. Det är rätt enkelt. Lossa förgasaren, brukar sitta med två skruvar, kan vara lite trångt och bändigt. Har aldrig skruvat i en 353 så jag vet inte hur det är där, men det brukar vara OK på Hq.
Sen sitter det ett lock på över respektive undersida förgasaren, sitter med 4 skruvar eller med en stor på ena sidan beroende på vad det för nån. Under hittar du membran och packningar. Notera att doseringsmembranet ibland (Tillotson) hakar i i en slits i en liten hävarm och får lirkas ut lite åt sidan, försiktigt där så inte hävarmen böjs. Sen är det bara att hålla mycket noga reda på i vilken ordning packningar och membran sitter, blir det fel ordning går den inte alls. Och om det är en med slits i hävarmen att det hakar i rätt.
Läge att göra rent ordentligt när du har den isär. Spraya igenom alla små kanaler med 5-56 eller nåt sånt. Inte tryckluft, vissa tål inte det, det är små backventiler som går åt pipan då. Tillotson HS kan du köra tryckluft på.
Packnings/membransatser finns att få tag på bara du vet förgasarens typnr, står stansat på den.
När du skruvar tillbaka förgasaren: Om det är ett litet hål i förgasarflänsen vid sidan om insuget så måste det lilla hålet i packningen sättas rätt, det är impulskanalen till pumpmenbranet, kolla att det är rent i det hålet också. Vissa sågar har en slang för det istället.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)