Servicebyggnader

Blanda Betong

8 inlägg 64881 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blanda Betong

skogshasse  
#175616 hej på er alla där ute är det någon som har blandat betong och gjutit en stor platta? Funderar på att gjuta en platta på ca 200 kvadrat, vad kostar det att blanda själv i materialkostnad kontra köpa färdig betong? Här där jag bor kostar den 1550 plus moms per kubik plattan blir 9x22 hur stor bör kantbalken vara och hur tjock bör plattan vara för att hålla så man kan köra in grävarn 15 ton och lastbilen ca 8 ton hur tjock bör armeringen vara mm mvh hasse



   TS
Användarvisningsbild

Re: blanda betong

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175625 Enklast är att gjuta en platta på mark. Plattan förses med sprickarmering, enklast är standard armeringsmattor som placeras i på 40 mm distansklossar. Plattan brukar förses med förstyvningar där extra laster ska tas upp. Exempelvis under bärande väggar, bärande pelare eller tunga maskiner. Detta meför att runt en plattas ytterväggar så har man alltid en "kantbalk" och höjden på denna bestäms av hur högt hus du ska ha. För en enplans maskinhall torde kantbalk på 50x50 cm duga och samma dimension ska du ha under de bärande väggarna. Kantbalken ska armeras i över och underkant med längsgående kamstål. Plattan för maskinuppställning bör vara 20 cm tjock, den kan göras tunnare för de delar av huset som endast har pesonalutrymmen, ex 12 cm tjock. Plattor som är tjockare än 150 mm brukar förses med armering både i under och överkant.

Det kommer att gå åt ca 40 m3 betong och enklast är att köpa från betongstation, om du har tur har bilen en lång ränna som fyller formen direkt. Om du har gott om tid och tillgång på sand, makadam samt cementblandare så kan du köpa cement och blanda själv. Ett standardrecept är att blanda cement/sand/makadam med 1/3 var. Då går det år 333 kg cement per m3. Om du köper cement på Byggmax kostar den ca 550 kr (inkl. moms) per m3.

Användarvisningsbild

Re: blanda betong

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175631 Glömde att ta med kostnad för sand och makadam. Sand kan kosta 80 kr/m3 + moms och frakt. Makadam kan kosta 140 kr/m3 + moms och frakt. Antag att du betalar för 20 km frakt -> 40 kr/m3.

Detta ger att råkostnaden för materialet till 1 m3 betong är 540 kr. Fördelade på cement 440 kr, makadam 60 kr och sand 40kr.

Användarvisningsbild

Re: blanda betong

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175637 Fördelen med att blanda själv är ju att då kan du knoga på i egen takt och tex gjuta kantbalkar
och sen i godan ro forma av och gjuta en bit av plattan eller bygga resvirke, takstolar och lägga plåt
och gjuta plattan under tak i lugn och fred.
Ofta blir det stressigt nog ändå.

Avatar Fallback

Re: blanda betong

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175722 Jag gjorde i höstas en platta på 14.4 X 23 meter = 331 m2 som är 15cm tjock formade sen upp 35cm
kantbalk som jag gjutit på sulan så den blev 50 cm hög och 30 cm bred hade räckt med 20-25 cm.
lade ut 5150 armeringsmattor på backen och lyfte upp dom eftersom vi gjöt med 50mm distanser
där kantbalken skulle vara la jag 3 st 12mm armeringsjärn på mattan sen stack jag ner armeringsbyglar i betongen på ca 140 cm avstånd där jag sen najade fast 2st 12mm armeringsjärn
när vi sen gjort formen för kantbalken.
Fick tag på en beg figelel traktorblandare som blandade 1m3/sats,lastade med grävmaskinen bar ut betongen sen med hjullastaren vi gjorde 4-5 m3 tim. 2 som blandade och och 2 som tog emot betongen det gick över förväntat.
köpte av trässberg cement 350kg säckar med cement.
blandade en halv skopa ca 500 liter 0-18 väggrus sen i med 350kg cementsäcken sen en halv skopa med 0-32 bärlager grus det blev kanon fin och fet betong
gjutningen tog 2 normala arbetsdagar.
fick hyra grannens traktor för min boxer orkade inte dra blandare så priset på cementen och grus plus traktor och grannens hjälp blev ca 750-800 kr /m3 plus moms
ja hade fått pris på 1600 plus moms av betongstationen ,
blandade 55 m3 så besparingen blev ca 45 tusen,sen kostade blandaren en slant men det får jag igen när ja säljer den,ska sen gjuta mera.

Avatar Fallback

Re: blanda betong

skogshasse  
#175781 hej är det någon som har en bild innvändigt på en stor blandare ca 700-1200 liter

   TS
Användarvisningsbild

Re: blanda betong

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175909 För att få bra kvalitet och hög hållfasthet på betongen är ballastmaterialets (stenmaterialets) kvalitet viktigt. Man måste förvissa sig om att den inte är vitringsbenägen, svällande, mjuk, skiffrig eller en bergart som innehåller för mycket glimmer.

Detta har ju seriösa leverantörer koll på, säg till att makadammen ska vara till betongtillverkning då du beställer. Du kan även fråga om de har tagit prov som styrker kvaliteten.

Avatar Fallback

Re: blanda betong

Danne  
#175918
OAS-forests skrev:Plattan för maskinuppställning bör vara 20 cm tjock, den kan göras tunnare för de delar av huset som endast har pesonalutrymmen, ex 12 cm tjock.



20cm?? 12 räcker. Hemligheten är att packa mycket väl helst låta grunden ligga en vinter och låta tjälen göra sitt.

En annan sak du kan göra för att spara betong och få en stark platta är att lägga ca 10 cm 16-32 makadam. Vibrerar man betongen bra sjunker betongen ner en bit och plattan blir starkare!

Nästa sak du bör göra är vid portarna att fästa ett vinkeljärn vid kanten med lite påsvetsade armeringsjärn så håller den att larva in och ut många gånger

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).