Avverkning (slutavverkning)

Skördarmätning?

6 inlägg 4297 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördarmätning?

AnteH  
#174270 Södra blir första skogsföretag i Sverige med betalningen vars syfte är att göra inflödena av virke till sågverken så bra som möjligt. Samtidigt som affären blir tydlig för skogsägarna.

– Köpformen är enkel och redovisningen går snabbare. Eftersom skogsägaren får betalt för hela stammen, oavsett hur Södra apterar den, är skogsägaren inte beroende av avsättning för olika sortiment, säger Björn Karlsson, projektledare för Södras skördarmätning i ett pressmeddelande.
Ersättningen

För skogsägaren innebär betalningsformen att det är volymmätningen i skördaren som ligger till grund för betalningen och skogsägaren kan få ersättningen för virket några dagar efter avverkningen är avslutad.

Södra tar också ansvaret för virket så fort träden huggits ner och uppstår det spill efter det tar Södra risken.
Taget från ATL idag. Vad tror Ni finns det fallgropar? Personligen tycker jag det verkar OK.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning?

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174273 Har inte Sveaskog kört med skördarmätt som alternativ i ett år snart?

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning?

johan85  
#174275 MMMM allt mäts ju inte i datorn. Vad händer med alla grova träd man fäller med såg och tar en första stock på och när det är topp brott slänger man massa biten i högen utan att den blir mätt i datorn.

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning?

finskpinne  
#174344 I vissa program här i finland så får man mata in manuellt i datorn det som blir manuellhugget. Avbrutna stammar måste man mata ut så långt som möjligt och sedan kapa för att kvittera stammen, den sista 20cm blir ju kvar i backen men det får man ta. 8)

Om ni vill slippa dessa problem helt så kan ni ju göra som vi här i Finland och införa kranvågsmätning. Då får ni mätt allt, övergrovt, toppbrott, flerträdshanterade stammar... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174413
AnteH skrev: Eftersom skogsägaren får betalt för hela stammen, oavsett hur Södra apterar den, är skogsägaren inte beroende av avsättning för olika sortiment, säger Björn Karlsson, projektledare för Södras skördarmätning i ett pressmeddelande.
Detta stämmer inte. Det uppstår "stamfelsved" som betalas med ca 65 kr/m3fub lägre pris än massaved för icke sågbart 14 cm+. Apteras det bara timmer till 16 cm blir det ett dåligt pris.

AnteH skrev:För skogsägaren innebär betalningsformen att det är volymmätningen i skördaren som ligger till grund för betalningen och skogsägaren kan få ersättningen för virket några dagar efter avverkningen är avslutad.
Det går att få förskott på 70-80% av värdet före avverkning. (Jag menar att snabb betalning är inte unikt.)

AnteH skrev:Södra tar också ansvaret för virket så fort träden huggits ner och uppstår det spill efter det tar Södra risken.
Taget från ATL idag. Vad tror Ni finns det fallgropar? Personligen tycker jag det verkar OK.
Obs. Är priset kontrollerat. Vilka har kunskap att bedöma priset för ett visst träd?

Det finns dock några fördelar, som kan bli värdefulla.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174500
Kenneth skrev:Har inte Sveaskog kört med skördarmätt som alternativ i ett år snart?


Ja det har dom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).