sön 01 apr 2012, 19:33#169002
Grannen har avverkat 0.4 ha 50-60 årig granskog (79 m3sk), som snart skulle gallrats. Antagligen av misstag. Någon form av ersättning skall jag väl ha för det här, men vad är rimligt?
Jag köpte ett torp utanför Borås med tillhörande skog på 4.4 ha vid årsskiftet. Samtidigt köptes marken bredvid. Jag har en bit skog som sticker ut från tomten som en udde in på grannens mark. Gränsen var kanske inte väldigt väl utmärkt eftersom markerna hörde samman tills nyligen.
Denna udde är alltså 0.4 ha, och avverkad tillsammans med grannens mark.
Till saken hör kanske också att min brunn (torpet har inget annat vatten) som ligger precis där numera ligger med kalhygge på 3 sidor och att torpet som tidigare låg "djup" inne i skogen numera har utsikt över sagda kalhygge och två villor (som ligger en bra bit bort, men likväl).
I morgon måndag skall jag dit och titta närmare. Lite beroende på hur det ser ut blir det till att sälja eftersom det kanske inte längre passar för de aktiviteter som skall vara där. Området arrenderas ut till en lajvförening.
Jag tänkte räkna träd och diameter på träden när jag kommer dit. Är det något mer som jag bör göra? Och, som sagt, vad skulle kunna vara en rimlig ersättning?