Skogsarbete

F-skattare söker jobb

28 inlägg 10382 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

F-skattare söker jobb

Skogstompa  
#160303 Hej!

Söker motormanuellt arbete, vi är ett lag på 3 st som har över tjugo års

erfarenhet av linjeröjning vilket innebär; röjning, precisionsfällning och grensågning.

Allt är av intresse så tveka inte att höra av er via PM eller i denna tråd.

Fakturerar genom mitt företag.

Mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: F-skattare söker jobb

Mörlund  
#161704 Hej du!

VAR i landet finns ni?

/Mörlund

Avatar Fallback

Re: F-skattare söker jobb

Skogstompa  
#161723 I Motala, Östergötland. Dock har vi hela landet som arbetsplats.

   TS
Avatar Fallback

Re: F-skattare söker jobb

Skogstompa  
#163649 Puffar tråden lite.
Såg på nyheterna att det var dåligt med manuella röjare, är det hos privata skogsägare det handlar om?

   TS
Användarvisningsbild

Re: F-skattare söker jobb

Mörlund  
#163667 Ja, det är lite märkligt det där.

Det är brist på manuella entreprenörer, samtidigt som det finns HUR MYCKET arbete som helst, speciellt vad gäller röjning, samtidigt så är det ingen som vill röja i den utsträckningen dom borde.

Inte ens dom stora skogsägarna röjer ju som dom ska..

Så problemet blir väl att vi är förmånga manuella på dom få arbeten som finns - fast för få när gäller hur det borde varit.


Hm, krångligt värre.

Användarvisningsbild

Re: F-skattare söker jobb

viktor57  
#163979 Såg inslaget och spontant är det nog så ja, att om samtlig skog som behöver röjas kommer igång, då saknas i runda tal runt 2000 röjare.

Att markägare inte röjer skulle jag tro beror på att inget av värde är att hämta JUST nu.

Kortsiktigt tänk alltså.

Kanske dags för någon form av RUT angående skog.;) Iallafall när vi pratar privata skogsägare.

Avatar Fallback

Re: F-skattare söker jobb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163989
Mörlund skrev:Det är brist på manuella entreprenörer, samtidigt som det finns HUR MYCKET arbete som helst, speciellt vad gäller röjning, samtidigt så är det ingen som vill röja i den utsträckningen dom borde.


Kanske för att de som tycker vad som "borde/behövs röjas" inte behöver betala åtgärden ur egen ficka?

Avatar Fallback

Re: F-skattare söker jobb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163990
viktor57 skrev:Kortsiktigt tänk alltså.


Om entreprenörerna väntar 20 år innan de (kanske) får betalt, så blir det nog fler uppdrag.

Avatar Fallback

Re: F-skattare söker jobb

r93  
#163998
Mangan skrev:
Mörlund skrev:Det är brist på manuella entreprenörer, samtidigt som det finns HUR MYCKET arbete som helst, speciellt vad gäller röjning, samtidigt så är det ingen som vill röja i den utsträckningen dom borde.


Kanske för att de som tycker vad som "borde/behövs röjas" inte behöver betala åtgärden ur egen ficka?


Precis! Som skogsägare får man ständigt höra hur skogen skall skötas! Det är väldigt många som har åsikter om allt, från jägare (inget ont om jägare är det själv) till virkesköpare. Jag tar hand om min skog själv, undrar jag något frågar jag folk jag litar på. Om det växer dåligt så är det ju MITT problem.

Jag har sagt det & säger det igen, hade följt min skogsbruksplan så hade jag inte varit certifierad idag.... Allt löv och då menar jag ALLT skulle ner och ersättas med granåkrar.
Jag struntade i det och sågade ner ALLA granar på några skiften som jag tyckte skulle passa fint med löv. Idag är det otroligt fint med björk, ek och bok, dessutom är det ganska bra pris på ved....

Användarvisningsbild

Re: F-skattare söker jobb

viktor57  
#164011 Det kan hända att väldigt många har synpunkter på hur ens skog ska skötas. Betvivlar inte detta faktum.
Men onekligen har det väl en betydelse hur pass bra skogen kommer att växa, beroende på vilka förutsättningar man ger den. Tycker jag!

Men visst, kan ha fel.

Och en av dom åtgärderna torde väl vara hur pass väl röjd skogen är.

Sen kan man ju tycka att det egentligen inte är någon annas problem än ens egen. Men vill man hårddra det hela, är det ju även ett nationalekonomiskt problem på sikt som landet påverkas av.

Men visst! Kan även här ha fel...

Avatar Fallback

Re: F-skattare söker jobb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164022 Det är ett nationalekonomiskt problem att spendera resursers på saker som inte lönar sig.

Skogen klarar sig alldeles utmärkt utan att någon sköter den. Skall man sköta den skall de vara för att ge vinst, inte för att det skall uppfylla entreprenörernas våta drömmar om att få köra maskin...

Avatar Fallback

Re: F-skattare söker jobb

Skogstompa  
#164023 Ouf, dra inte in maskinförare här nu ;)
Men som ett föregående inlägg här så nån sorts RUT borde införas...

   TS
Avatar Fallback

Re: F-skattare söker jobb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164026 Planteringsrör är väl också en maskin? :D

Äh, det är ju redan 100% avdragsgillt.

Användarvisningsbild

Re: F-skattare söker jobb

viktor57  
#164033 Men onekligen vill man att skogen ska växa. Eller hur? hmm...

Sen kan man väl då kalla det någon form av "vinst"

Om inte annat så rent emotionellt för ett sinne.

Avatar Fallback

Re: F-skattare söker jobb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164035
viktor57 skrev:Men onekligen vill man att skogen ska växa. Eller hur? hmm...


Den växer bäst utan åtgärd, ja.

Om jag får betala med mitt sinne, så...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).