Logistik, Transport

Bygga väg eller betala grannen?

39 inlägg 36601 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga väg eller betala grannen?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154310 Ja hur skulle ni gjort?

Slänger upp en liten skiss.

Område 1 avverkades 1981 o då fanns inte bäverdammen så virket togs ut den vägen.
Bävern byggde för 10 år sen o vägen stod dränkt i 5 år o är nu förstörd. Han som äger marken där bryr sig inte då han har del i båda vägarna. Det har växt som attan o första gallringen närmar sig fort.
Område 2 är grovskog som jag räknar med att ta om kanske 10 år.

Det jag lurar på nu är följande alternativ:
1. Bryta traktorväg efter den röda linjen totalt 500m. Min egen väg o ingen som kan tjafsa.
600m till upplägget.

2. Bryta traktorväg över område 2, ca.100 m o köra ut via traktorvägen till mitt andra skifte. Risken är här stor att det blir en del arbete med återställning. 900m till upplägg.

3. Prata med grannen om att återställa vägen över dammen. Jag får förmodligen pröjsa detta själv skulle jag tro. Funkar bra till gallringen men känns ogjort när område 2 ska avverkas.

4. Prata med grannen om att få köra ut åt andra hållet till deras bilväg. Vad det nu kan kosta?

Skall tilläggas att jag kan idag åka där den röda linjen är om det är fruset, vilket det inte är så ofta numera. Det är platt men lite surt på ett par ställen.
Dom gröna rutorna är bra upplagsplatser.

Magnus M



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154311 Det billigaste blir säkert att köra åt höger, men den röda linjen ser lockande ut... Är alla rutor dina?

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154314 Jo rutorna är mina. Det är bara en schematisk skiss, stämmer inte riktigt med verkligheten men ganska nära.

Jo det är lockande att ta ut det på deras väg. Område 1 är dock lite kuperat så det blir lite bökigt med område 2 åt det hållet.

Det vore ju smarrigt att bygga den där biten men det är frågan om det är värt det. Man kanske ska ta dit en grävgubbe o få ett utlåtande. Jag har faktiskt en gammal grustäkt som det går att ta lite ur men inga stora mängder.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Mäki  
#154331 Rutorna"3-4" vad finns på dom?
Jag skulle nog fundera på en egen väg om det inte är riktigt dålig terräng så brukar det inte bli så dyrt att bygga traktor väg.
Ta ut en grävgubbe och ge kostnadsförslag på den röda vägsträckan.
Du kanske inte behöver extra material utan det kanske räcker med vad som finns på plats?

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154338 Skulle nog också satsa på egen väg, inte bara för att gillar att bygga vägar. Gillar att slippa "tjafsa" också. Dessutom, när jag tog ut en grävare för att återställa en sönderkörd basväg, ca 250 m, så blev kostnaden betydligt lägre än jag trott. Så håller med de andra, kolla med en grävare först.
Med den röda linjen så har du ju ordnat för dig för framtiden för samtliga avdelningar.

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154345 Ruta "3" är avverkat 2001 o planterat samt röjt 2009. Det växer så det knakar där nu :smile: .
Ruta "4" är avverkat 2010 o planterat i höstas. halva rutan var viltåker som oxå planterades.

Jag vill ju helst fixa egen väg. Måste bara övertyga mig själv om att det är rätt val :wink:

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Mäki  
#154841 Jag skulle nog bygga för det tar inte många år så ska du ut i dom andra bestånden också fast det idag känns som om det skulle ta evigheter.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Chainsaw Charlie  
#154902 Instämmer med ovanstående. Ett bra vägnät har man ofta igen i framtiden även om det kanske inte är kortsiktigt lönsamt.

Friheten att kunna ta dig ut till avdelningarna oberoende av vädret bör väl också vara värt en del även om det inte kan mätas i pengar.

Om du ändå ska prata med en gräventreprenör, fråga vad det skulle kosta att bygga en väg som tål lastbilar också. Det kanske lönar sig med förkortade skotningsavstånd.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154971 Hur många hektar är skiftet på? det tycker jag avgör insatserna.

Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154982 Detta skiftet är på ca 25ha. Fastigheten totalt är på 35. Skiftet på bilden är lite längre åt vänster än vad jag ritat. Åt det hållet har jag bra vägar.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155007 Okej är det så stort så kan det va ide med väg, men det är nog inte det mest ekonomiska alternativet. Men det går att bygga ekonomiskt hyfsat billiga vägar om man kan skippa visa krav på vägen.




Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

HÅkan N  
#155069
Chainsaw Charlie skrev:Instämmer med ovanstående. Ett bra vägnät har man ofta igen i framtiden även om det kanske inte är kortsiktigt lönsamt.

Friheten att kunna ta dig ut till avdelningarna oberoende av vädret bör väl också vara värt en del även om det inte kan mätas i pengar.

Om du ändå ska prata med en gräventreprenör, fråga vad det skulle kosta att bygga en väg som tål lastbilar också. Det kanske lönar sig med förkortade skotningsavstånd.



Bygg väg . Det blir inte billigare sen, Skota virke lågt kostar pengar.

bygg nu så hiner vägen sätta sig och bli hård tills du ska hugga.

Bra med väg sen när du ska sköta skogen , hugga ved, röja ,plantea,r plocka bär och jaga ......

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

opekka  
#155324 Kan du samverka med grannen till rimliga priser, så samverka. Kan du bygga väg så att du sparar in skotning/transport, bygg väg.

Min utgångspunkt är att alltid ta fram möjligheter, därefter besluta.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155345 Det är väl ändå inte särskilt dyrt att skota? Senast jag räknade på det måste man skota i storleksordningen 10 000m3 för att det skall löna sig att bygga väg.

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155434 Men det behövs inte så stora volymer för att marken ska bli sönderkörd. Gärna om det är lite fuktigt. När skotaren går i samma spår.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).