Skördare

Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

13 inlägg 9736 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152722 såja, nu e fritiden räddad - jag har fått hem en gammal 1998 TJ 1270b med perkins 1300 motorn..

Ett problem är att motorn pendlar i varv när den går obelastad. När den tar i går den rent..
Gasmotorn e bytt, bränslekedjan kollad..

Har för mej att jag hört om detta, men kommer inte påt - nån epert här som kan tipsa om nått.. ??



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

rocky  
#152741 Var inte det något med något program?

Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

Mäki  
#152754 Detta har inget med ditt fel att göra men chefen hade en 870B 1998 års modell som fick ett jävla fel som ingen kunde komma på vad det var så den blev till sist bort såld.

Den tappade effekt när den skulle till exempel såga eller annat som gick tungt.
Det var som om den fick luft för om du körde upp etta bakhjulet eller ner framhjulen så försvann felet och den gick bra en stund. :roll:

Det vi hade störst problem så där annars på den maskinen var ELEKTRONIKEN den var överkänslig för fukt och alla elkablar var som bakelit.
Sedan så var elektroniken ganska dumt dragen på den maskinen plus att den var väldigt känslig för variation av spänningar vilket resulterade i att om det var fel på någon givare så kunde det resultera i att något helt annat som man inte kunde koppla till det riktiga felet fick fel. :???:

Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152762 är förmodligen insprutingspumpen min första 1410a pendla uppåt o neråt i varv oxå, bytte pumpen till slut o sen försvann det

Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

Knegarn  
#152767 Tilsammans med valmet och skotarn kan du nu visa skolbarn hur man gjorde förr i tiden i skogen, jättsnällt :D (säger han som sitter på en k-märkt maskinpark)

Till felet då, alltså du har väl bara en slut regulatorpump, glapp gles mm. regulatorn tar sin tid innan den märker att den går upp i varv, sen sänker den väl mycket när den väl inser att varven stiger, har sett en ösa 250 som var likadan.

Avatar Fallback

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152795 Finns en inställning i TMC-n som heter nåt i stil med "motorrespons".
Man ska in i serviceläget och under basmaskin finns ett värde som när man höjer det så reagerar dieseln snabbare ( får mer bränsle helt enkelt,man ser det på att han ryker mera)

Nackdelen med att ha värdet högt är att han blir ojämn vid högvarv utan belastning,lite oxå vid tomgång.

Är att välja vilket man föredrar :D
Lönar sej att laborera med det där,man spar bränsle med att ha värdet lite lägre,dock inte så att produktionen blir lidande,men det varierar mellan olika förare hur han ska va.

Har en inställningsinstruktion liggandes nånstans,ska föröka scanna in...

Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152804 Jo, nu när du säger det så.. tror det finns nått "inj" i TMC som man kan strula med..
Ska testa lite, men en inställningsinstr vore ju mkt trevligt!!

Såklart kan det ju va pumpen oxo, 15400h har den rumlat så...

Knegarn: Joo, de e finns ju olika sidor med en antik maskinpark - men ja börjar lessna på att nya maskiner: 1- är skitdyra. 2- är inte färdigutvecklade 3-krånglar ibland mer än gammalt skrot. :roll:

Sen äre ju trevligt med rejäla grejjer byggda i Filipstad, nu när ja ändå fördriver så mkt tid i den bygden... :lol: :lol: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

masterchief  
#152809 Är den köpt i Linghem?

Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152820
kalhygge skrev:Sen äre ju trevligt med rejäla grejjer byggda i Filipstad



Skördarna va som bäst då dom byggdes där!!!

Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

Knegarn  
#152824
huggarn82 skrev:
kalhygge skrev:Sen äre ju trevligt med rejäla grejjer byggda i Filipstad



Skördarna va som bäst då dom byggdes där!!!
och när flyttades produktionen då till vieremä i finland? :grin:


fö. så håller jag helt med om nackdelarna med ny maskin!! Jag trivs väldigt bra nu i den gamla beavern, den nyaste av skördarna i vår park (3000h) står mestadels. nu i julhelgen har den dock gått på flishuggning med en 15 årig skolpojke vid spakarna.

Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152838 Mästerchef: Jo, de e den i Linghem, vad vet du om den??

Knegarn: Jag tror att det va 2002-2003 som prod flytta till mumintrollens förlovade land, har för mej att 1270C var det sista som gjordes i Filipstad?

Huggarn: Ja, man får en känsla av robust bygge, bättre än på D/E maskinerna.. Men det kan va inbillning oxo, de maskinerna e ju mer avancerade - mer meck som ska få plats.. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

Knegarn  
#152842
kalhygge skrev:Mästerchef: Jo, de e den i Linghem, vad vet du om den??

Knegarn: Jag tror att det va 2002-2003 som prod flytta till mumintrollens förlovade land, har för mej att 1270C var det sista som gjordes i Filipstad?

Huggarn: Ja, man får en känsla av robust bygge, bättre än på D/E maskinerna.. Men det kan va inbillning oxo, de maskinerna e ju mer avancerade - mer meck som ska få plats.. :)
ok, ja det var väl lite lokalt detta försök till skämt som jag försökte mig på, i vieremä tillverkas ponss "dom bästa skördarna" :)
dessa jd skrällen limmas ihop i jyväskylätrakten av vitryska barnarbetare -buuuurn :D

gott nytt btw! :)

Användarvisningsbild

Re: Ojämnt varv dieselmotor TJ 1270b

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152844 Knegarn: Jag tror att det va 2002-2003 som prod flytta till mumintrollens förlovade land, har för mej att 1270C var det sista som gjordes i Filipstad?



Dom han ju tillverka D modellerna i filipstad i ett halvår/eller ett år man ser skillnaden på hur hytterna är målade det användes mera svartfärg på hytterna när dom tillverkades i sverige, när dom började med tillverkningen i finland blev hytterna helgröna

swevsfin.jpg


kalhygge skrev:Huggarn: Ja, man får en känsla av robust bygge, bättre än på D/E maskinerna.. Men det kan va inbillning oxo, de maskinerna e ju mer avancerade - mer meck som ska få plats.. :)


kvaliteten är ju även märkbar på dom filipstads-tillverkade D-modellerna är bättre

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).