Vedmaskiner, flishuggar

Storsäck, stativ?

4 inlägg 3462 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storsäck, stativ?

forest.  
#149073 Har 8 st 1,5m3 (100x100x150) med 2 sidor med myggnät som ja ska fylla me 50cm ved,
Använder ni stativ till storsäck? isåfall eget eller köpt stativ mått?
är det svårt att trava i säcken? hur upplever ni torkningen?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Storsäck, stativ?

Storfot  
#149078 Är det sådan säck som rymmer 1.5 kubik ? , för jag brukar klyva ved åt grannen till kaminved som är 30 cm och då sätter jag säcken på pallgafflarna på traktorn och låter den nästan vila lite på backen, fyller den och sen går de att stapla på varandra , ställer 3 säckar och 3 säckar bredvid dem och sedan 3 ovanpå mellan dem. Funkar hur bra som helst om man är lite försiktig på lastarspaken.

Användarvisningsbild

Re: Storsäck, stativ?

Valmet6400  
#149252 Har bara använt mig av "storsäckarna" på experimentbasis någon enstaka gång och har då som föregående skribent beskrev och satt öglorna kring gafflarna på frontlastaren. Då man har längre ved så har de ju en tendens att sätta sig på tvären så då går de ju att sänka och "säcka" ihop den.

Avatar Fallback

Re: Storsäck, stativ?

Storfot  
#149533 Ett sätt är att när man fyllt säcken så hoppar man in och dunsar den i backen 2-3 gånger så sjunker veden ihop lite så får man i lite till..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar