mån 21 nov 2011, 20:50#146893
Kopplingsrenovering TEA-TED-TEF 20
På en traktor som ej varit åtgärdad på X antal år är det oftast nödvändigt att byta packboxar vid bakre ramlagret och ingående axeln i växellådan. Kontrollera innan arbetet påbörjas om det kommer olja från dräneringshålen under kopplingshuset. Försök att se om det är från växellådan eller motorn. Tvätta sedan hela traktorn ordentligt så blir arbetet trevligare och man slipper få in smuts i bränsle- och smörjsystem.
Verktyg
* Vanliga universalverktyg i tum
* domkrafter
* pallbockar.
Övrigt kan lätt tillverkas.
1) 2 st. Kilar för stagning av motordelen.
2). 2 st.Pinnskruvar med 7/16 UNC gäng i en ände ca 100-150 mm långa.
3). Centreringsdorn för att få lamellcentrumet rätt.
4).Gigg för att ställa in kopplings-fingrarna. En för bensin-fotogen och en för dieseln. Kan även göras kombinerad. Se skisser nedan.
Delning av traktorn
Påbörja delningen med att placera kilarna mellan framaxeln och dess fäste, kila in dem så att motordelen inte vickar när den frigörs. Placera sedan en domkraft, som ej har läckage så att den sjunker, under växellådan. Därefter placeras en garagedomkraft under trågets bakre del (lägg en lämplig bräda emellan för att ej skada tråget). Lyft därefter båda domkrafterna så att de just börjar höja främre och bakre delen, Lossa framaxelstagen genom att montera bort fotpinnarna, tag sedan loss styrstagen framme vid styrspindlarna. Detta går lättast genom att lossa muttrarna jämt med gängen. Sätt sedan en kofot eller dylikt vid muttern och tryck bulten uppåt. Slå sedan med en hammare på styrarmen rakt mot spindelbulten, p-änden släpper efter några slag. Tag sedan bort huven och bränsletanken. Koppla loss minst en kabel från batteriet, samt sedan kablar från startmotor, generator, tändfördelare mm. Montera bort givaren för temperaturmätaren (detta kan vara besvärligt, tag det försiktigt för att klara givarröret). Tag bort U-krampan för gasreglaget och gör rent axeln från smuts och tjock färg för att den skall glida lätt när traktorn delas. Det är en fördel att innan skruvförbandet vid kopplingshuset lossas, att först ta bort en skruv på varje sida och dra in 7/16 pinnskruvarna.
Byte ramlagertätning
När traktorn har delats, kolla var ev. oljeläckage kommer ifrån innan du rengör. Om bakre ramlagertätningen läcker, pallas motorn om med en pallbock under varje framaxelstag för att kunna montera ned oljetråget. Börja med att ta bort den ovala silen på vänster sida, tag sedan ned tråget, därefter monteras bakre ramlagret ned. Ofta sitter det ganska fast. Med hjälp av en passande bygel som fästes med två trågskruvar i överfallet fäst en glidhammare i bygeln. Knacka loss överfallet, sedan dras den gamla packboxen bort och därefter kan den nya packboxen monteras. Lättast går detta genom att sticka in en vek tråd, t ex migtråd 0,8 mm, i packboxens ände i den tjocka delen på ett sätt så att det inte kan förorsaka läckage. Sätt i packboxänden så att det går med hjälp av att vrida vevaxeln runt få packboxen att lättare glida på plats. Placera packboxens ände strax intill där övre och undre ramlageröverfallet möts (tänk på att tätningsläppen skall vara in mot tråget). Limma gärna tätningens ändar så att tätningsläpparna ej kan glida vid sidan om varandra. Använd ett snabblim som hugger direkt Kolla sedan att de gamla tätningarna i ramlageröverfallets sidor är hela och ligger på plats, tvätta rent från olja och stryk lämpligt tätningsmedel typ Permatex. Montera överfallet, drag skruvarna till 11,1-11.75 kpm. Återmontera tråg och oljesil (tänk på att vända silen med hålet för röret nedåt). Motorolja kan även läcka från pluggen refnr 3 eller expanderbricka 4. Om traktorn är delad demontera därför svänghjulet och kontrollera, finns läckage demontera och täta med tätningsmedel.
Byte packbox i växellådan
Finns läckage även från växellådan, töm oljan ur alla 3 pluggarna, demontera ingående axeln och kolla läget där packboxen tätar emot. Om behövligt putsa den med fin slipduk ev. förskjut p-boxens läge om skadan ej går att putsa bort. Kolla expanderbrickorna vid skiftaxlarna, de brukar ibland lossa med oljeläckage som följd. Kupa dem lite mer lägg tätningsmedel och driv tillbaka dem med en passande dorn. Driv ej så att brickan blir konkav, detta får som följd att den lossnar igen. Det brukar även läcka genom gängen på skruvarna som håller ingående axeln och bottenaxeln. Gör nya packningar av tunt packningsmaterial. Stryk packningar och skruvar med tätningsmedel vid montering. Vid montering av ingående axeln i lagerhuset skydda p-boxen med en plastpåse eller tape på axelns splines.
Kopplingsbyte
Montera bort kopplingsenheten, kolla ev. slitage på fingrarna. Är de hårt slitna svetsa på och slipa dem plana. Att hitta nya är inte så lätt. Med hjälp av en passande krok på glidhammaren kan det lilla lagret i svänghjulet ryckas ut (slå ej på innerbanan när det nya monteras). Urtrampningslagret kan vara lite klurigt att få bort. Ta det försiktigt för att ej skada hållaren, när kopplingsenheten monteras måste man använda centreringsdorn för att få lamellcentrumet rätt (tänk på att montera långa delen på navet bakåt). OBS! smörj splines där lamellen skall glida med kopparpasta. Efter att kopplingsenheten är på plats använd kopplingsgiggen för att få alla fingrar på samma höjd i förhållande till svänghjulets plana yta. Det måste med nya lameller efter injusteringen vara minst 8 mm mellan kopplingskorgen och kopplingsfingret för att kunna köra tills lamellerna är nedslitna. Om det ej är ca 8 mm ändra lite, men kolla med mallen att alla är lika höga (bladmått under klacken eller ev. under benen). När traktorn sedan skjuts samman, lägg in kraftuttagsväxeln och vrid på kraftuttagsaxeln tills det känns att motorn följer med runt. När allt är återmonterat justera in kopplingspedalens spel till 9,5 mm mellan pedalen och fotpinnen. OBS! Att axel och pedal ej får vara oljiga (pedalen kan släppa taget trots tilldragning) Ett bra hjälpmedel med refnr är
www.traktordelar.nu Reservdelsförslag TEA-TED-TEF.
8572 Lamellcentrum 1 st Ej TEF.
828123 Svänghjulslager 1 st
501608 Urtrampningslager 1 st
825208 Bakre ramlagertätning 1 st Ej TEF
825654 Trågpackning 1 st
1881933 Oljesilspackning 1 st
1230 Org Packbox ingåendeaxel vlåda (Sparex) inner 34,92-ytter 50,8 bredd 9,52mm SKF handlare Speciellt TEF
Vad som skiljer från TEA-TED är att det är lite mera bränslerör att plocka med och att lamellen är större. Bakre ramlagertätningen är av en helt annan konstruktion, svänghjulet måste plockas bort, sedan är tätningen lätt att byta. Moment svänghjulsskruvar 12,4-13,8 kpm.
Avvikande reservdelar TEF. 325014160 Lamellcentrum 1st Reservdelsnumren är original från Olsson Ellös. 1884098 Bakre ramlagertätning 1st Dessa kan även användas hos Sparex
text; Fergusonmagasinet, nr 2, 2006
- Uppdaterad senast 27 februari 2008